Analiză – Piața românească de artă, în creștere, și noi segmente de public colecționar
O nouă analiză, realizată la finele anului 2024, arată că piața românească de artă continuă să crească, la fel și consolidarea a noi segmente de public colecționar.
Studiul, publicat de Scemtovici & Benowitz Gallery, evidențiază creșterea substanțială a interesului pentru artă, atât în piața primară, cât și în cea secundară începând din 2023 – primul an în care sectorul românească de artă raportează profit într-un context legislativ stagnant și un mediu economic marcat de provocări la nivel global.
Analiza, realizată în colaborare cu o agenție specializată în industria culturală, a cuprins date furnizate de 30 de galerii comerciale și de cele mai mari patru case de licitații din România, continuând tradiția Scemtovici & Benowitz Gallery de a transparentiza – pentru publicul pasionat de artă – indicatorii de performanță ai sectorului românesc de profil.
Valoarea totală a pieței, 122 milioane lei
Conform datelor publice, în anul fiscal 2023, piața a înregistrat o valoare totală de 122 milioane lei (24,4 milioane euro), cu un profit net de 7,5 milioane lei (1,5 milioane euro). Această performanță reprezintă o revenire remarcabilă, având în vedere pierderile de 0,5 milioane lei (100.000 euro) raportate în 2022.
Artmark și entitățile comerciale afiliate au continuat să domine piața, contribuind cu 63% la valoarea totală rulată la nivel național, dovedind viziune integrată și gândire strategică. Performanțele remarcabile ale grupului de artă includ organizarea a 50 de licitații anuale, vânzări de 10,2 milioane de euro și extinderea operațiunilor pe alte două piețe din regiune.
Cifra de afaceri cumulată de 42 milioane de lei (8,4 milioane de euro), în creștere anuală cu 54% a celorlalți operatori care fac obiectul analizei reflectă o tendință de normalizare și democratizare a pieței, care poate fi pusă în legătură cu prezența profilelor de young collectors sau, altfel spus, new buyers, tot mai vizibili la vernisaje sau în licitații, care, cel mai probabil, provin din zona industriilor creative, de IT, software și telecomunicații.
Galeriile Rădulescu, Vikart, Posibilă și altele au înregistrat o evoluție spectaculoasă, contribuind la consolidarea sectorului. Târguri de artă precum RAD Art Fair și MoBU Art au promovat incluziunea și accesibilitatea, sprijinind atât artiștii consacrați, cât și pe cei emergenți.
Piața locală de artă, fragilă
Analiza subliniază faptul că, în pofida evoluției pozitive de necontestat, piața locală de artă rămâne fragilă, lipsind instrumente esențiale precum un mercurial public și cadrul legislativ necesar pentru a stimula investițiile.
Mihai Scemtovici, galerist și co-fondator al Scemtovici & Benowitz Gallery, spune: „Anul 2023 a marcat un moment important, dar pentru a transforma această evoluție într-o evoluție de lungă durată avem nevoie de o strategie colectivă și de un dialog continuu între toți actorii implicați, dialog demarat timid în 2024, pe care avem intenția să îl extindem, pentru sustenabiltatea unui întreg sector”.
Studiul poate fi accesat pe site-ul sbgallery.art.
Imagine din expoziția lui Emanuel Borcescu la Scemtovici & Benowitz Gallery (c) curatorial.ro