Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
curatorial.ro  /  Artǎ   /  Artă vizuală hibridă, la 35 de ani de la Revoluție, în Comenduirea Garnizoanei Timișoara
adrian florin pop catalin regea, 1 expo tm

Artă vizuală hibridă, la 35 de ani de la Revoluție, în Comenduirea Garnizoanei Timișoara

Expoziția „’35”, cu lucrări semnate de artistul Adrian Florin Pop și fotografii de Cătălin Regea, este deschisă la Comenduirea Garnizoanei Timișoara până la 30 ianuarie 2025.

Marcând 35 de ani de la Revoluția Română, curatoriată de Cristina Daju și Mihai Toth, expoziția reprezintă cel mai mare solo show al unui artist contemporan în Timișoara.

Revoluționari timișoreni și oficialități locale participă, în 17 decembrie, de la ora 18:00, la un eveniment special în cadrul expoziției.

Adrian Florin Pop (n.1978) este un artist interdisciplinar al cărui limbaj vizual hibrid își are originea și referințele în cultura pop, pictura brută, expresionistă și postmodernă, practica sa artistică recurgând la ironie, la un proces ludic al denunțului, fiind definită printr-o componentă ce asociază elemente inedite pentru a obține semnificații declarative.

Cătălin Regea (n.1969) a fost implicat activ în Revoluția din 1989 din Timișoara, în timpul căreia a realizat fotografii cu valoare documentară. Experiența lui directă de răzvrătit față de sistem este completată de narațiune și imagine. Prin mesajul lor, fotografiile sale amintesc comunității valoarea libertății și a democrației.

adrian florin pop, catalin regea, expo tm

„’35”, Adrian Florin Pop, Cătălin Regea; credit foto: Andrei Infinit

Centralizare a viziunii artistice

Colaborarea dintre artist și revoluționar evidențiază cum gustul, conceptul de autenticitate și stereotipurile persistente ale ideii de revoluție sunt folosite pentru a delegitima expresiile culturale care există înafara curentului convențional. Aceasta estompează limitele dintre mainstream și underground, explorând formele alternative ale expresiei artistice, spun cei doi curatori. O panoramă hipertrofică a temelor este transmisă printr-un amestec eterogen al genurilor și al limbajului vizual, urmărind mereu o corespondență între tehnică și conținut narativ. Influențați de fracturile culturale din istorie, se recurge la referințele metaforei-cult „Ferma animalelor” a lui George Orwell, la intervenții gestuale în imaginile revoluției, introducând elemente ale imperfecțiunii ce creează un efect tranzitoriu prin folosirea unor șabloane ce se extind dincolo de spațiul picturii și ale fascinației ancestrale de a desena pe pereți.

În lucrările multimediale, estetica documentară și artivistă, pictura, desenul, colajul, interferența cu fotografia și stencil-ul, sunetul, video-ul, scenografia, asamblajul și obiectele găsite din ultima jumătate a secolului trecut se îmbină cu limbajul vizual al eclectismului multicultural. Expansiunea acestuia confruntă în același timp și cromofobia artei contemporane, expoziția combinând o multitudine de influențe artistice ce reflectă realități vibrante ale unor istorii complexe, fiind o formă de critică culturală implicată în exercitarea dreptului de a se exprima liber.

Expoziția „’35” transformă Comenduirea Garnizoanei Timișoara într-o centralizare a viziunii artistice: un spațiu în care arta și un spectru larg al expresiilor culturale sunt adresate experienței umane. Expoziția onorează complexitatea intervalului de 35 de ani de la Revoluția din 1989, incorporând mai multe straturi istorice, culturale, sociale și politice imparțiale.

Adrian Florin Pop și Cătălin Regea probează distanța dintre idealurile democrației și modurile în care acestea au fost adoptate. Viziunea lor recurge atât la temele divizării și controlului, cât și ale solidarității și transformării, ce continuă să fie relevante nu doar în domeniul politico-social, ci și in sfera valorilor și principiilor umane fundamentale. Semnificația expoziției ce își ia titlul din cuantificarea anilor trecuți de atunci, se extinde de la începuturi și tranziție, aptă prin imaginile vehiculate sa privească simultan la trecut și viitor.

Credit foto: Andrei Infinit