Beti Vervega, între artiștii români în rezidență la Fantom din Berlin
Galeria Fantom din Berlin găzduiește expoziția personală „Conexiuni Extinse” a artistei Beti Vervega, în perioada 24 august – 2 septembrie, în cadrul proiectului „Rezidență pentru artiștii români” organizat de Anca Boeriu și galeria Fantom.
Artista expune lucrări care nu au mai fost prezentate public până acum. Vernisajul va avea loc pe 26 august, la ora 19:00, când va fi lansat și catalogul „Conexiuni”, cu texte ale istoricului de artă Magda Cârneci.
Galeria Fantom din Berlin prezintă și susține artiști și proiecte internaționale, iar din anul 1991 se concentrează pe promovarea artiștilor români.
Născută pe 28 iulie 1958, la Trusesti (județul Botoșani), Beti Vervega a urmat cursuri de pictură si restaurare în cadrul Patriarhiei Române din Bucuresti, iar în 1988 a obținut atestatul în pictură murală. Ulterior, a studiat la Academia de Artă privată „Luceafărul” din Bucuresti, sectia Pictură, și a susținut numeroase expoziții în țară, dar a fost și curator.
Istoricul de artă Magda Cârneci, despre Beti Vervega
„De la debut, din anii ’90 și până azi, evoluția plasticienei Beti Vervega pare o continuă și obsedantă revenire în prezent, în prezentul ciclic și mereu schimbător, trăit cu fervoarea unicei forme de eternitate la care, existențial vorbind, avem poate acces. Pusă sub semnul analizei și experimentării constante a uneltelor vizuale cu care lucrează – culori, spațialitate, raporturi și ritmuri, tehnici și suporturi diverse – opera ei este marcată și de o exigentă introspecție personală, care a făcut-o să treacă prin mai multe faze creative, bine delimitate, atestate de expozițiile ei personale, nu multe, dar excelente. De la influenta mareei publicitare și a inflației clipurilor video din anii ’90, la fragmentaritatea neo-expresionistă integrând personaje umane diverse a sfârșitului anilor ’90 și începutul anilor 2000, de la seria exotică impregnată de experiența africană a anilor 2000 la actuala ei serie de lucrări – Beti Vervega rămâne în primul rând o exploratoare prin culoarea agresivă a realității extern-interioare, o aventurieră a intensităților psiho-cromatice apropiate de strigăt.
Și iat-o în noua serie de picturi intitulată «Conexiuni» făcând un salt în necunoscut, lăsând în urmă gestualismele expresioniste și abordând brusc un nivel aproape non-figurativ al expresiei picturale. Pânzele ei actuale – fie foarte mari, fie mici – sunt desfășurări repetitive ale câte unui șablon care schematizează geometric o formă organică (o mână, o aripă de pasăre). Plasate pe frumoase fonduri cromatice calde sau reci, aceste șabloane construiesc vaste desfășurări de semne pure și ritmuri abstracte – ele transmit un primul rând o vibrație. Pânzele sunt acum câmpuri vibraționale, aș zice, care lasă în urmă trimiterile la lumea fenomenală spre a se apropia de realitatea impalpabilă a undelor și energiilor care constituie trama profundă a lumii noastre materiale.
Stranii și energetice în aparența lor ușor decorativă dar pulsatilă, imaginile acestea trăiesc din trecerile vizuale subtile între figurativ și non-figurativ, între vizibil și invizibil, între trăit și netrăit, între exprimabil și non-exprimabil, între iterativ și clipă-de-clipă. Și au o certă trimitere, mi se pare, la universul mental pe care-l putem accesa actualmente ca umanitate, marcat de aventura cunoașterii științifice din ce în ce mai abstracte și de pătrunderea în abisurile incredibile ale materiei. Adică trimit acut la prezent – la prezentul ciclic și repetitiv în ciuda schimbării, trăit ca o formă contingentă de eternitate, de care vorbeam la început. Un prezent trăit cu toată ființa în pura lui ritmicitate.
O artistă discretă, dar de o extraordinară tenacitate, bazată pe conștiința propriei valori constant explorate, cred că Beti Vervega devine un nume sonor al generației sale”, notează Magda Cârneci.