Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  Cel mai important muzeu german de artă modernă a restituit un Modigliani proprietarilor de drept
tete de femme, modigliani © raphaël denis, galeria sator

Cel mai important muzeu german de artă modernă a restituit un Modigliani proprietarilor de drept

Muzeul Sprengel din Hanovra, cea mai importantă instituție de artă modernă din Germania, a restituit un portret de Amedeo Modigliani proprietarilor săi de drept.

„Tête de femme” (1917), ulei pe pânză, a fost înapoiat în urma unei cercetări asistate de inteligența artificială efectuate de artistul francez Raphaël Denis, a cărui practică se axează pe arta furată de naziști. El a găsit portretul de Modigliani într-o colecție de artă aparținând jurnalistului și artistului Michel Georges-Michel, stabilit la Paris, a cărui colecție a fost confiscată de oficialii naziști în 1941.

Având în vedere noile descoperiri, Comitetul cultural al orașului Hanovra a decis să restituie lucrarea moștenitorilor lui Georges-Michel.

Raphaël Denis, care locuiește și lucrează la Paris, cercetează exproprierea operelor de artă deținute de evrei de către național-socialiști în Franța. În timpul pregătirilor pentru instalația sa „Les transactions Göring-Rochlitz” – expusă în prezent la Kunsthaus Zürich în cadrul prezentării colecției Bührle – el a reușit să identifice o pictură confiscată în colecția capitalei landului Hanovra, care se afla în Muzeul Sprengel din Hanovra.

Denis analizează schimburile dintre Hermann Göring (1893-1946) și negustorul de artă german Gustav Rochlitz (1889-1972). Tabloul „Tête de femme”, de Modigliani, a făcut parte din acest schimb. În 1941, lucrarea a fost confiscată din apartamentul scriitorului, jurnalistului și artistului evreu Michel Georges-Michel (1883-1985).

Credit foto: © Photo Raphaël Denis/ galeria Sator