Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  Christie’s a încheiat un acord pentru a vinde un Cézanne prețios
cezanne, fruits et pot de gingembre, christies

Christie’s a încheiat un acord pentru a vinde un Cézanne prețios

Luna viitoare, casa de licitații Christie’s New York va scoate la vânzare o importantă natură moartă a lui Paul Cézanne, după ce a ajutat la medierea unui acord de restituire între vânzător, Fundația Langmatt din Elveția, și moștenitorii proprietarului evreu al lucrării de dinainte de al Doilea Război Mondial.

Tabloul, „Fruits et pot de gingembre” (Fructe și ghiveci de ghimbir), este una dintre cele trei lucrări ale artistului impresionist oferite de Muzeul Langmatt din Baden, Elveția, în cadrul „20th Century Evening Sale” din 9 noiembrie. Această instituție, deschisă în 1990, este dedicată celor aproximativ 50 de lucrări din colecția lui Sidney și Jenny Brown, găzduite în fosta vilă a cuplului.

Dar în ultimul moment au apărut întrebări cu privire la proprietatea sa de drept, deoarece cercetătorii casei de licitații au realizat că aceasta a aparținut cândva comerciantului evreu Jacob Goldschmidt înainte de ascensiunea nazistă la putere. În imposibilitatea de a lucra din cauza legilor care îi vizau pe evrei, acesta i-a vândut pânza lui Brown – a cărui companie de inginerie electrică a folosit mai târziu munca forțată, inclusiv prizonieri din lagărele de concentrare, în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, după cum notează Katya Kazakina în Art Detective – în 1933.

Soluţie amiabilă

„Christie’s, Fundația Langmatt și moștenitorii lui Jacob Goldschmidt au colaborat pentru a găsi o soluție amiabilă, iar acum suntem încântați să confirmăm că acest important Cézanne va fi pus în vânzare în conformitate cu un acord de înțelegere între Fundația Langmatt și moștenitorii lui Jacob Goldschmidt”, a declarat Christie’s. „Acordul rezolvă și soluționează pe deplin orice dispută cu privire la proprietatea operei, iar titlul de proprietate clar va trece la adjudecatar”.

Vânzarea planificată a tabloului a fost anunțată la 26 septembrie. La un moment dat după aceea, „a apărut o dovadă care ne-a făcut să credem că cea mai bună cale de acțiune era să abordăm moștenitorii”, a scris Bernhard Schmidt, purtătorul de cuvânt al Langmatt, într-un e-mail.

„Deși documentele istorice sunt neclare, contextul era evident. Goldschmidt nu a fost capabil să opereze așa cum ar fi făcut-o în mod normal în anii anteriori”, a adăugat el. „În timp ce s-ar putea să nu existe cu siguranță un caz de restituire, Fundația Langmatt și muzeul au considerat că cel mai respectuos mod de a merge mai departe cu vânzarea a fost să localizeze moștenitorii și, împreună cu Christie’s, să ajungă la o soluție amiabilă”.

„Moștenitorii lui Jacob Goldschmidt și-au exprimat recunoștința pentru soluția la care s-a ajuns”, a declarat avocatul familiei, Ewald Volhard de la Wantuch Thole Volhard, pentru Art Newspaper, care a fost primul care a relatat despre investigația „de ultim moment” a Christie’s în legătură cu trecutul tabloului. „Ei sunt mulțumiți că bunicul lor este amintit și cu această ocazie. Jacob Goldschmidt a fost unul dintre foarte marii comercianți de artă de la începutul secolului XX”.

Chiar și cu problema proprietății de drept a operei, vânzarea planificată rămâne potențial neclară. În condițiile în care muzeul se confruntă cu dificultăți financiare, se pare că orașul Baden și Fundația Langmatt trebuie să strângă 40 de milioane de franci elvețieni (44,4 milioane de dolari) pentru a menține deschise ușile muzeului – de aici și vânzarea controversată.

Muzeul se așteaptă ca „Fruits et pot de gingembre” – estimat între 35 și 55 de milioane de dolari – să fie cel mai valoros dintre cele trei loturi și a promis că îl va vinde primul și că va retrage celelalte două loturi dacă va atinge obiectivul de strângere de fonduri. Al doilea și al treilea tablou sunt „Quatre pommes et un couteau” (Patru mere și un cuțit) (1885) și „La mer à L’Estaque” (Marea la L’Estaque) (1878-79), care au estimări cuprinse între 7 și 10 milioane de dolari și, respectiv, între 3 și 5 milioane de dolari.