Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Curtea Supremă a SUA va da verdictul final în disputa privind o operă a lui Camille Pissarro furată de nazişti

Curtea Supremă a SUA va da verdictul final în disputa privind o operă a lui Camille Pissarro furată de nazişti

Audierea în acest caz este programată pe 18 ianuarie, informează artnet.com. Este vorba de un litigiu care se întinde pe două decenii. Deşi faptul că lucrarea a fost furată de nazişti nu a fost negat niciodată, două instanţe inferioare au decis împotriva restituirii picturii.

Este vorba de lucrarea “Rue St Honoré, apres-midi, effet de pluie”, din 1897

Aceasta a fost vândută de Lilly Cassirer Neubauer pentru 360 de dolari, în scopul de a obţine vize pentru a părăsi Germania nazistă, dar ea nu a primit niciodată banii respectivi.

Pictura a ajuns în SUA şi în 1976 colecţionarul elveţian Baron Hans Heinrich Thyssen-Bornemisza a cumpărat-o dintr-o galere newyorkeză, în schimbul sumei de 275.000 de dolari. Acesta şi-a vândut apoi colecţia de opere de artă Regatului Spaniei, în 1993, pentru 338 de milioane de dolari. De altfel, opera poate fi admirată la Museo Nacional Thyssen-Bornemisza, care a refuzat restituirea sa.

După Al Doilea Război Mondial, Lilly Cassirer Neubauer a primit 13.000 de dolari din partea guvernului german, în urma unei medieri, după aproape zece ani de litigii. După moartea sa, în 1962, nu au existat acte care să demonstreze că ar fi renunţat la drepturile asupra operei, în cazul în care aceasta va fi găsită.

Nepotul ei, Claude Cassirer, a descoperit pictura în 2001 şi a început să facă presiuni ca aceasta să îi fie returnată şi a dat în judecată fundaţia proprietară. După moartea lui, fiul său, David Cassirer, a continuat lupta în justiţie.

Situaţia este cu atât mai complicată cu cât, potrivit legii din Spania, dacă cineva are, în mod public, proprietatea altcuiva, timp de şase ani, devine proprietar de drept, arată artnet.com. Lucrarea lui Pissarro a fost expusă timp de opt ani în muzeu, înainte de acţiunea în justiţie.

Pe de altă parte, potrivit legii din California, pentru că naziştii au furat iniţal pictura, aceasta nu poate aparţine cumpărătorilor, chiar dacă ei au făcut tranzacţia cu bună-credinţă.

Credit foto: Museo Thyssen-Bornemisza via Artnet