Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Directorul Le Gallerie degli Uffizi: Muzeele ar trebui să înfrunte trecutul „toxic” al societății

Directorul Le Gallerie degli Uffizi: Muzeele ar trebui să înfrunte trecutul „toxic” al societății

Eike Schmidt, directorul Le Gallerie degli Uffizi din Florența, este de părere că muzeele ar trebui să înfrunte trecutul „toxic” al societății și să sublinieze problemele de astăzi, nu doar să glorifice artiștii.

Schmidt, care este directorul muzeului începând cu 2015, susține că este foarte important pentru muzee să confrunte „structurile sociale toxice” ale trecutului.

Violența asupra femeilor, în lucrări semnate Bernini și Ilaria Sagaria

El este recunoscut ca reformator al celebrei instituții, care, la finalul acestui an, a găzduit o expoziție cu accent pe violența pe care femeile au suportat-o din partea bărbaților agresori – începând cu unul dintre cei mai importanți sculptori ai secolului 17, Gian Lorenzo Bernini.

Pe lângă portrete contemporane realizate de Ilaria Sagaria, care arată victime femei ale atacurilor cu acid, a stat bustul Constanzei Bonarelli, de Bernini, un portret din marmură al iubitei lui pe care artistul l-a sculptat cu câteva luni înainte de a-i ordona servitorului său să îi taie fața într-o criză de gelozie legat de relația ei cu un alt bărbat.

„Este un bust celebru la nivel mondial, dar aproape nimeni din afara lumii specialiștilor nu îi cunoaște povesea”, a spus Schmidt, citat de The Guardian. „Bustul o prezintă într-o situație foarte personală, părul este nearanjat și poartă o cămasă semi-transparentă, cu nasturii desfăcuți. Este clar că Bernini l-a creat pe când erau iubiți. Dar la nici un an mai târziu, el a devenit gelos pentru că ea era cu un alt bărbat și a comandat să îi fie tăiat obrazul. Exact asta se întâmplă astăzi multor femei din cauza foștilor parteneri geloși”.

Bernini a scăpat cu o amendă simbolică, în timp ce Constanza a fost alungată la o mănăstire.

„Chiar am vrut să facă această legătură între o lucrare de artă care este admirată într-adevăr naiv și contribuie la faima lui Bernini și latura foarte problematică a lui Bernini care era acceptată social la acea vreme”, a adăugat directorul. „Cred că ste misiunea noastră să abordăm aceste probleme sociale acolo unde putem, altfel, care este rostul nostru?”.

Arta de la Uffizi, accesibilă tuturor claselor sociale

Schmidt a fost apreciat pentru că a făcut ca arta prezentată în Uffizi să fie mult mai accesibilă tuturor claselor sociale, îmbunătățind experiența vizitatorului, eliminând vânzarea de bilete la negru și omagiind artistele.

Muzeul deține cea mai mare colecție din lume de lucrări create de pictorițe care au lucrat înainte de secolul al 19-lea, dar înainte ca Schmidt să preia funcția ele nu erau promovate.

El a organizat mai multe expoziții dedicate artistelor vechi, inclusiv Laviniei Fondata, prima pictoriță profesionistă din Italia, și celor contemporane.

„Mulți oameni nici nu știu că au existat pictorițe înainte de secolul 19. Marginalizarea lor a fost însă un fenomen în secolele 19 și 20, nu au fost marginalizate în timpul vieții lor”, a mai spus Schmidt.

Managerul Uffizi nu a ezitat să folosească tactici controversate, precum colaborarea cu unul dintre influencerii italieni în modă, Chiara Ferragni, pentru a atrage un public mai tânăr.

Ferragni s-a aflat în muzeu în 2020 pentru o ședință foto pentru Vogue Hong Kong înaintea unei expoziții. Ea a pozat în fața tabloului „Nașterea lui Venus” al lui Sandro Botticelli, a publicat imaginea pe Instagram și le-a recomandat urmăritorilor ei să viziteze muzeul.