Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  DOCUMENTAR – Galeria Hugh Lane din Dublin, o viziune inovatoare cu accent pe excelența în practica artistică irlandeză – FOTO
hugh lane gallery

DOCUMENTAR – Galeria Hugh Lane din Dublin, o viziune inovatoare cu accent pe excelența în practica artistică irlandeză – FOTO

O destinație pentru un city break dedicat artei în Dublin trebuie să includă Galeria Hugh Lane, cu o istorie excepțională, centrată pe viziunea inovatoare a lui Sir Hugh Lane însuși.

Hugh Lane a organizat prima expoziție de artă irlandeză în 1904, la Londra, și a continuat să inoveze prin dotarea galeriei cu o colecție unică și excepțională de artă modernă, inclusiv primele picturi impresioniste din orice colecție publică din Marea Britanie și Irlanda.

Sir Hugh Lane a prezentat colecția către Dublin Corporation (astăzi Dublin City Council) în 1908.

galeria

În anii care au urmat, sub conducerea Consiliului orașului Dublin, Galeria s-a construit pe această bază și spirit excepțional. A crescut colecția considerabil, cu același accent pe excepțional. Galeria continuă să se concentreze pe arta modernă și contemporană și pe excelența în practica artistică irlandeză.

Galeria a achiziționat atelierul și arhiva lui Francis Bacon – o resursă unică care atrage public, artiști și istorici din țară și din străinătate. Prin programele sale dinamice și apreciate de critici și prin colecțiile de renume mondial, Galeria joacă un rol cultural foarte important în Irlanda.

Hugh Lane Gallery Trust Limited este o companie care a fost înființată în 1998 în temeiul Companies Act 1963. Este deținută în totalitate de Consiliul orașului Dublin. Hugh Lane Gallery Trust se angajează să îngrijească și să expună public colecțiile sale și să promoveze înțelegerea, cunoașterea și aprecierea artei moderne și contemporane.

Galeria este situată în Charlemont House din Parnell Square North și este deschisă publicului de marți până duminică. Lunea este închis.

eva gonzales manet

„Eva Gonzales”- Edouard Manet

Charlemont House

Casa Charlemont, sediul Galeriei Dublin City The Hugh Lane, a fost comandată de James Caulfeild (1728-1799), al 4-lea viconte Charlemont și primul conte de Charlemont și a fost construită în 1765.

În 1746, la vârsta de 18 ani, Charlemont a făcut marele tur al Europei, dezvoltându-și astfel interesul pe tot parcursul vieții pentru artele clasice. Vorbitor fluent de latină, italiană și franceză, Charlemont a fost primul președinte al Academiei Regale Irlandeze.

În 1763, Charlemont l-a însărcinat pe tânărul arhitect scoțian William Chambers (1723-96), pe care îl cunoscuse la Roma, să-i proiecteze noua casă de oraș în vârful Pieței Parnell, fostă Piața Rutland. Din cauza investițiilor mai mici din Dublin, piețelor și străzilor le lipsea uniformitatea designului întâlnit în piețele mari din orașele engleze. Cu toate acestea, designul pentru Charlemont House a fost unic prin faptul că a oferit o piesă centrală maiestuoasă pentru peisajul stradal și a fost de neegalat în piețele georgiene irlandeze.

Casa Charlemont este îmbrăcată în calcar și este îndepărtată de stradă, încadrată de pereți curbați cu detalii rustice. Casa și interiorul ei sunt proiectate după linii clasice stricte.

În 1929, grădinile casei au fost construite pentru a găzdui Galeria. Renovarea a fost realizată de arhitectul orașului, Horace T. O’Rourke. Corpul casei principale s-a schimbat foarte puțin, iar camerele de la etaj păstrează câteva șeminee fine, inclusiv unul al renumitului meșter italian Pietro Bossi.

În 1933, Casa Charlemont s-a deschis ca spațiu permanent al Galeriei Municipale de Artă Modernă.

Hugh Lane (1875-1915)

Hugh Lane este cunoscut pentru înființarea Galeriei Municipale de Artă Modernă din Dublin în 1908 (prima galerie publică cunoscută de artă modernă din lume) și pentru contribuția sa remarcabilă la artele vizuale din Irlanda.

Născut în comitatul Cork la 9 noiembrie 1875, Lane a fost crescut în Cornwall, în Anglia. Și-a început cariera ca ucenic restaurator de picturi și, mai târziu, a devenit un comerciant de artă londonez de mare succes. Prin vizite regulate la Coole, com. Galway, casa celebrei sale mătuși, Augusta, Lady Gregory, Lane a rămas în contact cu Irlanda. Rude și prieteni au format nucleul renașterii culturale irlandeze în primele decenii ale secolului al XX-lea.

portrait of miss iris tree augustus edwin john

„Portrait of Miss Iris Tree” – Augustus Edwin John

Aflat într-o vizită la Dublin în 1901, Lane a văzut o expoziție de picturi de Nathaniel Hone și John Butler Yeats și la scurt timp după aceea a început o campanie de înființare a unei galerii de artă modernă în Dublin.

A devenit pasionat de faptul că cele mai bune opere din arta națională și internațională ar trebui să fie vizibile publicului la Dublin. Pentru a-și continua campania, în 1904, Lane a organizat prima expoziție de artă irlandeză contemporană în străinătate, la Guildhall din Londra. Expoziția a fost un mare succes.

hugh lane gallery monet

La întoarcerea sa la Dublin, Lane i-a convins pe artiștii de top ai vremii să doneze o lucrare reprezentativă pentru a forma nucleul colecției, și a finanțat personal multe achiziții, inclusiv o serie de capodopere majore impresioniste.

Urma să devină unul dintre cei mai importanți colecționari de picturi impresioniste din aceste insule, iar printre acele lucrări remarcabile achiziționate de el pentru noua galerie se numărau „La Musique aux Tuileries” și „Eva Gonzales” de Manet, „Sur la Plage” de Degas, „Les Parapluies” de Renoir și „La Cheminée” de Vuillard.

hugh lane gallery manet

Galeria Municipală de Artă Modernă s-a deschis în ianuarie 1908 în spații temporare din strada Harcourt, Dublin. Cu toate acestea, Lane nu a trăit pentru a-și vedea Galeria, din cauză că a murit tragic în 1915 la bordul Lusitania, în largul coastei de vest a Cork, comitatul în care s-a născut.

După moartea lui Lane în 1915, a avut loc o lungă dispută între Dublin și Londra cu privire la posesia valoroasei sale colecții de fotografii continentale. Dificultățile și întârzierile constante în localizarea unei galerii permanente pentru colecția sa din Dublin l-au determinat pe Lane să împrumute picturile sale Galeriei Naționale din Londra în 1913 și, deși a refuzat să confirme, a făcut testament lăsându-le la Londra.

În anul următor a fost numit director al Galerii Naționale a Irlandei. În 1915, chiar înainte de a pleca în Statele Unite ale Americii, Lane a adăugat un codicil la testamentul său în care afirma că s-a răzgândit și acum lăsa celebra sa colecție de 39 de lucrări continentale la Dublin. Dorințele lui Lane nu au fost onorate, deoarece o comisie britanică, înființată în 1929, considera că nu ar trebui returnate la Dublin. Cu toate acestea, ulterior, începând cu 1959, s-au ajuns la acorduri prin care picturile sunt împărțite între Dublin și Londra.

Atelierul lui Francis Bacon

În 1998, regizoarea Barbara Dawson a asigurat donația atelierului lui Francis Bacon de la moștenitorul artistului John Edwards și Brian Clarke, executorul moșiei lui Francis Bacon. În luna august a acelui an, echipa Hugh Lane a scos atelierul și întregul său conținut de la Londra la Dublin.

seated figure and carpet francis bacon

„Seated figure and carpet” – Francis Bacon

Au fost de asemenea îndepărtați pereții, podeaua, ușile și tavanul. Studioul relocat a fost deschis publicului în 2001. Au fost găsite peste 7.000 de articole care au fost catalogate într-o bază de date special concepută.

Mutarea de către Galeria Hugh Lane a studioului lui Francis Bacon și realizarea  unei baze de date cuprinzătoare a întregului conținut este fără precedent în practica muzeală. De atunci, a schimbat forma și focalizarea expozițiilor pe lucrările lui Francis Bacon.

Credit foto: Hugh Lane Gallery

Citiți și: City Break Art – Dublin