Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  Expoziţia „Picasso, sacru și profan” încheie proiectele dedicate artistului la Museo Nacional Thyssen-Bornemisza
picasso, lo sagrado y lo profano museo nacional thyssen bornemisza files

Expoziţia „Picasso, sacru și profan” încheie proiectele dedicate artistului la Museo Nacional Thyssen-Bornemisza

Museo Nacional Thyssen-Bornemisza își încheie proiectele legate de Sărbătoarea Picasso 1973/2023 cu „Picasso, sacru și profan”, o expoziție curatoriată de Paloma Alarcó și prezentată la primul etaj al muzeului din 4 octombrie.

Expoziția explorează îndrăzneala și originalitatea cu care artistul a abordat atât lumea clasică, cât și temele tradiției iudeo-creștine, dezvăluind capacitatea sa de a integra elemente și aspecte din arta anterioară și de a reflecta asupra esenței ultime a picturii.

Picasso a combinat în opera sa divinul și umanul în sensul cel mai larg și mai profund și a intuit că, încă de la începutul timpului, expresiile artistice au căpătat o dimensiune sacră. Atunci când privește arta trecutului, el dezvăluie noi modalități de interpretare a istoriei și, cu clarviziunea sa, continuă să ne ofere indicii fundamentale pentru lumea contemporană incertă.

Picasso, interlocutor între artă şi spectator

Pentru Picasso, arta era un mijloc de exorcizare atât a propriilor temeri, cât și a provocărilor cu care se confrunta omenirea, iar el se considera un fel de șaman, posedând o putere supranaturală cu capacitatea de a metamorfoza lumea vizibilă. Cu această convingere și înconjurat de o întreagă lume de referințe magice, Picasso a jucat rolul de interlocutor între popoare și civilizații, între artă și spectator, prin intermediul unei tematici în care distincția dintre sacru și profan abia dacă există.

Expoziţia reuneşte 38 de opere, 22 dintre ele de Picasso.

Lucrărilor din colecţiile Thyssen se alătură împrumuturilor de la Muzeul Naţional Picasso din Paris şi din alte colecţii şi instituţii: El Greco, Rubens, Zurbarán, Van der Hamen, Delacroix, o sculptură de Pedro de Mena şi alte tablouri de Goya.

De-a lungul a trei decenii de producție și în jurul a trei intrigi tematice, se stabilește un dialog care dezvăluie singularitatea și paradoxurile artei lui Picasso, reinterpretarea sa personală a temelor și genurilor tradiției artistice spaniole și europene și modul în care miturile și riturile se îmbină în multe dintre creațiile sale, mai ales atunci când se ocupă de cele mai universale probleme ale vieții, morții, sexului, violenței și durerii.

Expoziţia va rămâne deschisă până la 14 ianuarie 2024.

Foto credit: „La crucifixión”, París, 7 de febrero de 1930, Musée national Picasso-Paris, dación Pablo Picasso, 1979