Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
curatorial.ro  /  Artǎ   /  Primii ani ai lui Jackson Pollock, într-o expoziție la Muzeul Picasso-Paris
moon woman, 1942 (oil on canvas)

Primii ani ai lui Jackson Pollock, într-o expoziție la Muzeul Picasso-Paris

Muzeul Picasso-Paris prezintă, din 15 octombrie până în 19 ianuarie, o expoziție consacrată primilor ani ai maestrului picturii americane Jackson Pollock (1912-1956), marcați de influența lui Pablo Picasso și a muraliștilor mexicani.

Aceasta este prima expoziție în Franța în ultimii 16 ani care se concentrează asupra artistului, reprezentant al expresionismului abstract și al triumfului artei americane la sfârșitul celui de-al Doilea Război Mondial. Sunt prezentate aproximativ o sută de lucrări, între care multe pânze importante aduse din Statele Unite, în special de la MoMA din New York. Curatoarea expoziției este Joanne Snrech.

Intitulată „Jackson Pollock, primii ani (1934-1947)”, expoziția trece în revistă începutul carierei artistului marcat de influența regionalismului, a lui Picasso și a muraliștilor mexicani, până la primii săi stropi de vopsea care au revoluționat modul în care picta.

„Guernica”, cel mai mare impact asupra lui Pollock

„Picasso a însemnat foarte mult pentru Pollock și pentru o întreagă generație de artiști. Ei nu s-au întâlnit niciodată, dar fratele mai mare al lui Jackson Pollock, Charles (de asemenea pictor), îi trimitea reviste în care erau reproduse lucrările lui Picasso. El avea să fie primul intermediar între arta modernă și fratele său mai mic, căruia i-a dat o mână de ajutor”, potrivit curatorului.

O expoziție intitulată „Picasso: 40 de ani de artă”, organizată în 1939 la MoMA, care prezenta atunci „Guernica”, pare să fi avut „cel mai puternic impact” asupra operei lui Pollock, subliniază Snrech.

pollock1

Prima parte a expoziției prezintă desene și picturi ale lui Jackson Pollock, folosind motivul măștii sau al taurului, al căror mimetism cu cel al lui Picasso este tulburător. O serie de desene ale artistului american, care suferea de tulburare bipolară și era alcoolic, destinate a fi suport terapeutic pentru psihanalistul său, oferă alte dovezi uimitoare ale influenței maestrului spaniol.

Născut în 1912 în Wyoming, un stat rural din vestul Statelor Unite, Jackson Pollock a fost unul dintre cei cinci frați ai unei familii modeste care era „foarte politizată”. A sosit la New York în 1930 și a descoperit o efervescenţă artistică care avea să-i dea avânt carierei sale, după o educație academică la Art Student League, unde profesorul Thomas Hart Benton i-a inspirat utilizarea ritmică a vopselei.

Muraliştii mexicani

În plus, Charles și Jackson au călătorit împreună în Statele Unite pentru a observa marile cicluri de fresce ale muraliștilor mexicani Diego Rivera, David Alfaro Siqueiros și José Clemente Orozco.

La începutul anilor 1930, toți aceștia primiseră numeroase comenzi din Statele Unite, unde s-au stabilit, deținând uneori ateliere, la fel ca Siqueiros, cu care Pollock a lucrat în primăvara anului 1936.

În ianuarie 1941, o altă expoziție MoMA dedicată artei nativilor americani l-a influențat pe Jackson Pollock: mai mult de o mie de lucrări și obiecte erau expuse, artiști navajo făceau demonstrații de pictură pe nisip și un totem sculptat gigantic era ridicat afară. Pictorul va începe să lucreze pe sol, incluzând în lucrările lui motive totemice și șamanice.

Expoziția arată și influența pe care au avut-o asupra artistului personalitățile europene exilate în Statele Unite în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, în special suprarealiștii: automatismul, pentru aceștia cheia creației artistice, a fost preluat de pictor de-a lungul întregii sale opere.

O sală este dedicată întâlnirii lui Pollock, în 1942, cu colecționara Peggy Guggenheim, care a deschis o galerie la New York unde și-a expus bogata colecție de lucrări din avangarda europeană alături de artiști emergenți precum Jackson Pollock, acesta fiind un „punct de cotitură în cariera sa”, potrivit curatorului. În 1944, MoMA a cumpărat prima lui lucrare, „She-Wolf”, care e acum prezentată în expoziție.

Ultima sală este dedicată evoluției sale către „drippings/ picurare”, o multitudine de stropi de vopsea care l-au făcut celebru în întreaga lume.

Foto credit: Muzeul Picasso Paris