Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  Femei în artă – Alexis Smith, artista care a străpuns fațada Hollywood-ului
alexis smith, image war, 2003

Femei în artă – Alexis Smith, artista care a străpuns fațada Hollywood-ului

Alexis Smith este o artistă cheie a scenei din Los Angeles, ale cărei colaje au explorat cultura celebrității și mitologia californiană. Plină de umor și de un simț al ironiei, arta lui Smith a fost apreciată atât pe Coasta de Vest, cât și pe cea de Est pentru capacitatea sa de a străpunge fațada care a însoțit adesea viziunile despre Los Angeles.

Ea a făcut frecvent referire la vedetele și la filmele clasice de la Hollywood, precum și la scrierile mișcării Beat. În acest proces, Alexis Smith a explorat însăși noțiunea de identitate, demonstrând că se poate remodela în mod constant după bunul ei plac, într-un mod care nu se deosebește de Marilyn Monroe ori de alte vedete din Epoca de Aur a Hollywood-ului.

A realizat colaje, instalații și lucrări de artă conceptuală care au avut la bază imagini și obiecte pe care le adunase de-a lungul anilor. În acest fel, lucrările ei se sincronizau cu arta creată la acea vreme de conceptualiști și de cei din Pictures Generation din New York, însă mulți critici au afirmat că lucrările lui Smith erau mult mai puțin dure decât ale acestora. Pe de altă parte, a fost spus și că lucrările ei nu erau la fel de calde ca cele ale multor colegi din Los Angeles.

Same Old Paradise

Multe dintre lucrările ei care includeau colaje au fost realizate la o scară mică, însă una dintre cele mai cunoscute este „Same Old Paradise” (1987). Lung de 18 metri, tabloul prezintă o livadă despărțită de un drum care se transformă într-un șarpe. Acest șarpe se îndreaptă spre un material colajat așezat lângă un citat din romanul „Pe drum/ On the Road” al lui Jack Kerouac, care se referă la întreaga țară ca la „o stridie pe care o putem deschide”.

alexis smith, same old paradise, 1987

Alexis Smith, Same Old Paradise, 1987

Realizată inițial pentru Muzeul Brooklyn în colaborare cu pictorița Lucia Vinograd, pânza a rămas rulată, în depozit, timp de mulți ani, până când a fost reinstalată, în 2021, la University California San Diego, unde poate fi văzut și astăzi.

Seria ei „Jane” din 1985 a prezentat materiale adunate din reviste, fotografii de film și reclame care aveau în comun acest nume. Personaje fictive, cum ar fi Jane a lui Tarzan, și-au făcut apariția în lucrări, dar și personaje reale, cum ar fi actrița Jayne Mansfield.
Alexis Smith a lăsat să se înțeleagă că nu exista o diferență prea mare între cele două.

Acestea au fost interese pe care Smith le-a avut încă de la începutul carierei și la care a revenit periodic.

Artă despre lucrurile normale

Alexis Smith, pe numele oficial Patti Ann Smith, s-a născut în Los Angeles în 1949. Interesată din copilărie de artă, la vârsta de 17 ani, când la televizor a văzut-o pe actrița Alexis Smith, a decis să ia prenumele pentru ea însăși.

A studiat la University of California, Irvine, cu artiști precum Vija Celmins și Robert Irwin. Acesta din urmă, reflectând asupra carierei lui Smith ani mai târziu, declara pentru Los Angeles Times că „sensibilitatea a fost acolo de la început” și că „pictura nu era, evident, o variantă”.

alexis smith, the man nobody no's, 1985

Alexis Smith, The Man Nobody No’s, 1985

În anii ’70, Smith a devenit o figură centrală a scenei artistice din Los Angeles, asociindu-se cu talente în ascensiune precum arhitectul Frank Gehry și Maria Nordman. S-a simțit marginalizată de programele dominate de bărbați ale multor galerii importante, chiar dacă a avut expoziții personale la unele de top, precum Mizuno, Rosamund Felsen și Margo Leavin, așa că a apelat la femei pentru sprijin.

Alexis Smith a început să fie recunoscută dincolo de Los Angeles, la scurt timp Barbara Haskell organizând o expoziție la Whitney Museum din New York în 1975. În 1991, Whitney a organizat o expoziție mai cuprinzătoare a artei sale, ceea ce a făcut-o prima artistă din Los Angeles care a beneficiat de o astfel de prezentare în cadrul instituției, după Irwin, în 1975. Ulterior, expoziția a călătorit la Museum of Contemporary Art din Los Angeles.

Smith a participat la trei bienale Whitney și la expoziția MOCA LA din 2007, „WACK! Art and the Feminist Revolution”, care este considerată o expoziție-cheie în definirea istoriei artei feministe.

alexis smith, slice of life, 2009

Alexis Smith, Slice of Life, 2009

În ciuda tuturor recunoașterilor, a vorbit despre munca ei în termeni simpli. Odată, ea a menționat că arta ei este „despre lucrurile normale care au legătură cu experiența existenței în secolul XX și un subtext separat de căutare a sensului vieții. Trebuie să citești în fiecare piesă pentru tine însuți; nu există o interpretare corectă, nu există un răspuns corect. Arta este ceva ce se întâmplă în mintea ta”.

Alexis Smith, reprezentată de Garth Greenan Gallery, are lucrări în colecții ale unor instituții de renume precum J. Paul Getty Museum din Los Angeles, Los Angeles County Museum of Art, Museum of Contemporary Art din Los Angeles, Museum of Contemporary Art din San Diego, Museum of Modern Art New York și Whitney Museum of American Art din New York.
A murit pe 2 ianuarie 2024, la vârsta de 74 de ani.

Credit foto: Garth Greenan Gallery