Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  Femei în artă – Anna Maria Maiolino, preocupare pentru procesele creative și distructive
anna maria maiolino, museum of contemporary art la, 2018

Femei în artă – Anna Maria Maiolino, preocupare pentru procesele creative și distructive

Anna Maria Maiolino, care va primi anul viitor trofeul Leul de Aur pentru întreaga carieră la Bienala de Artă de la Veneția, este unul dintre cei mai importanți artiști care activează în prezent în Brazilia.

Născută în 1942 în Italia, practica lui Maiolino exprimă o preocupare pentru procesele creative și distructive. Lucrând într-o gamă largă de discipline și mijloace – desen, gravură, poezie, film, performance, instalație și sculptură – Maiolino explorează neîncetat noțiunile de subiectivitate și de sine.

anna maria maiolino, sao 38 (they are 38), 2016

Anna Maria Maiolino, „São 38 (They are 38)”, obiecte din ceramică Raku pe masă metalică, 2016

Prin fragmentare și abstractizare, operele lui Maiolino sunt bogate în metafore, făcând aluzie și punând sub semnul întrebării limbajul, sexualitatea, dorința și inconștientul. Schimbările din viața ei, din sudul Italiei postbelice către o Americă de Sud instabilă din punct de vedere politic și trecerea lingvistică de la italiană la portugheză, au generat o fascinație pentru identitate.

Anna Maria Maiolino a perfecționat un dialog între categorii opuse, dar complementare, într-o practică care dizolvă dihotomiile dintre interior și exterior, dintre sine și celălalt, notează curatorii galeriei Hauser & Wirth, care o reprezintă.

anna maria maiolino, foto ‘x’ ii din seria fotopoemaÇÃo, 1974

Anna Maria Maiolino, „‘X’ II”, fotografii alb-negru, imprimare analog, din seria „Fotopoemação”, 1974

Nouă viziune pentru producția de artă în Brazilia

Umbrite de tulburări sociale și de guvernarea militară represivă, primele experimente ale lui Maiolino din anii 1960 au legat-o de mișcări importante din istoria artei braziliene, cum ar fi Noua Figurație și Noua Obiectivitate. Ea a luat parte la reconfigurarea radicală a obiectului de artă – și, prin urmare, a instituției de artă și a artistului – în această perioadă. Împreună cu Lygia Pape, Lygia Clark și Hélio Oiticica, Maiolino a participat la expoziția „Noua obiectivitate braziliană” din 1967, care a reprezentat o schimbare culturală în tradițiile constructiviste anterioare și a stabilit o nouă viziune pentru producția de artă în Brazilia.

Seria sa de „Hărți mentale”, din anii ’70, care seamănă cu diagrame cu text ce încearcă să traseze relațiile dintre ea și alții, se numără printre cele mai cunoscute lucrări ale artistei. Alte lucrări sunt mai explicit critice la adresa stării politice din Brazilia.

anna maria maiolino, s.o.s. no trÓpico de capricÓrnio, from mapas mentais series, 1974

Anna Maria Maiolino, „S.O.S. no Trópico de Capricornio” din seria „Mapas mentais”, 1974 (cerneală de India și Letraset pe hârtie în cutie de lemn cu sticlă)

De la începutul anilor 1980, Maiolino a lucrat cu materiale maleabile care, prin intermediul ei, ajung să poarte amprenta gesturilor inconștiente, a ritualurilor zilnice și a expresiilor senzoriale ale ființei. Marcajul ei se bazează pe repetarea unor acțiuni de bază care sunt înregistrate în material; formele sale sunt rezultatul acestei procesări laborioase a materiei prime, precum funcțiile corporale primare.

Fotografie principală: instalație „Anna Maria Maiolino”, The Museum Of Contemporary Art, Los Angeles, 2018