Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  Femei în artă – Georgia O’Keeffe și contribuția ei la arta modernă
georgia o'keeffe, portret

Femei în artă – Georgia O’Keeffe și contribuția ei la arta modernă

„A fost nevoie să creez un echivalent pentru ceea ce simțeam în legătură cu ceea ce priveam, nu să copiez”, spunea artista americană Georgia O’Keeffe, unul dintre reprezentanții de marcă ai curentului modernist.

Georgia O’Keeffe este una dintre cele mai importante artiste ale secolului XX, renumită pentru contribuția ei la arta modernă.

Născută pe 15 noiembrie 1887, a doua din șapte copii, Georgia Totto O’Keeffe a crescut la o fermă din apropiere de Sun Prairie, Wisconsin. Când a absolvit liceul, în 1905, O’Keeffe era hotărâtă să își croiască un drum ca artistă. A studiat la Institutul de Artă din Chicago și la Art Students League din New York, unde a învățat tehnicile picturii tradiționale. Direcția practicii ei artistice s-a schimbat dramatic patru ani mai târziu, când a studiat ideile revoluționare ale lui Arthur Wesley Dow. El i-a oferit lui O’Keeffe alternativă la modurile consacrate de gândire despre artă. Ea a experimentat abstracția timp de doi ani, în timp ce preda arta în vestul Texasului. Printr-o serie de desene abstracte în cărbune, a dezvoltat un limbaj personal pentru a-și exprima mai bine sentimentele și ideile.

O’Keeffe a expediat câteva dintre aceste desene extrem de abstracte unui prieten din New York City, care i le-a arătat lui Alfred Stieglitz, comerciant de artă și fotograf renumit, ce avea să devină soțul lui O’Keeffe. El a fost primul care i-a expus lucrările, în 1916.

Până la mijlocul anilor 1920, O’Keeffe a fost recunoscută ca fiind unul dintre cei mai importanți și mai de succes artiști americani, cunoscută pentru picturile sale cu zgârie-nori din New York – un simbol esențial al modernității americane – precum și pentru reprezentările la fel de radicale ale florilor.

white and blue flower shapes, 1919 the georgia o keeffe museum

Series I White & Blue Flower Shapes, 1919 (c) The Georgia O’Keeffe Museum

Prima retrospectivă personală, în 1927

O’Keeffe a beneficiat de prima sa retrospectivă la Muzeul Brooklyn în 1927, iar lucrările i-au fost expuse pentru prima dată la Muzeul de Artă Modernă doi ani mai târziu, când au apărut într-o expoziție de grup intitulată „Paintings by 19 Living Americans”.

Georgia O’Keeffe a fost singura femeie a cărei lucrare a fost inclusă în acea expoziție, în care au mai fost prezentate lucrări de Charles Demuth, Edward Hopper și Pop Hart. În 1946, ea a devenit prima femeie care a avut o expoziție personală importantă la MoMA. Același muzeu din New York va prezenta anul acesta expoziţia „Georgia O’Keeffe: To See Takes Time”, deschisă între 9 aprilie şi 12 august.

New Mexico, noua casă

În vara anului 1929, O’Keeffe a făcut prima din numeroasele sale călătorii în nordul statului New Mexico. Peisajul aspru și culturile nativilor americani și hispanici din regiune au inspirat o nouă direcție în arta ei. În următoarele două decenii, și-a petrecut majoritatea verilor trăind și lucrând în New Mexico.

A făcut din acest stat casa ei permanentă în 1949, la trei ani după moartea lui Stieglitz.

black mesa landscape, new mexico out back of marie's ii, 1930 the georgia o keeffe museum

Black Mesa Landscape, New Mexico / Out Back of Marie’s II, 1930 (c) The Georgia O’Keeffe Museum

O’Keeffe, susținătoare a lui Yayoi Kusama

În anii 1950, O’Keeffe a început să călătorească internațional – în Peru, Japonia, Italia, India și alte locuri ale căror peisaje vor apărea în picturile sale.

Înainte ca artista japoneză Yayoi Kusama să se mute în Statele Unite, în 1957, i-a scris o scrisoare lui O’Keeffe. Kusama, o tânără artistă la acea vreme, căuta sfaturi și oportunități de a-și expune lucrările în SUA.

Într-un interviu acordat în 2016 publicației The Guardian, Kusama a declarat că O’Keeffe „a răspuns cu multă bunătate și generozitate” la scrisoarea ei inițială, adăugând că acea corespondență „mi-a dat curajul de care aveam nevoie pentru a pleca la New York”.

spring, 1948 the georgia o keeffe museum

Spring, 1948 (c) The Georgia O’Keeffe Museum

Ultima pictură în ulei creată fără a fi asistată

Vederea lui O’Keeffe s-a deteriorat la începutul anilor 1970, iar în 1972 a creat ultima sa pictură în ulei fără asistență, „The Beyond”, care înfățișează o linie a orizontului abstractizată și luminoasă.

the beyond georgia o'keeffe

The Beyond

Ea a continuat să realizeze acuarele, desene și sculpturi în anii următori.

În 1977, la vârsta de 90 de ani, ea afirma: „Pot vedea ceea ce vreau să pictez. Lucrul care te face să vrei să creezi este încă acolo”. Târziu în viață și aproape oarbă, ea a apelat la ajutorul mai multor asistenți pentru a putea să continue să creeze artă. În aceste lucrări, a apelat la motivele preferate din memorie și din imaginația ei vie.

Georgia O’Keeffe a primit Medalia Libertății din partea președintelui Gerald Ford în 1977 și Medalia Națională a Artelor din partea președintelui Ronald Reagan în 1985.

După ce s-a mutat în Santa Fe în 1984, O’Keeffe a murit în 1986, la vârsta de 98 de ani.

Mai recent, arta ei a început să atragă o atenție similară celei din SUA și să fie apreciată în străinătate. Colecțiile Muzeului Georgia O’Keeffe din Santa Fe includ aproape 150 de picturi și sute de lucrări pe hârtie (desene în creion și cărbune, precum și pasteluri și acuarele). Colecțiile includ și bunuri personale, de la pietre și oase la rochii și pensule, precum și o arhivă semnificativă de documente și fotografii referitoare la viața și epoca artistei.

Georgia O’Keeffe, pe piața de artă

În anul 2000, Georgia O’Keeffe se clasa între 30 cele mai performante artiste la licitații, conform veniturilor anuale din vânzări.

De mai mult de trei decenii, ea este o prezență obișnuită pe piața americană (primul ei milion la licitație datează din 1987) și, din 2014, vânzarea la 44,4 milioane de dolari a uneia dintre lucrările ei a făcut-o artista vândută cel mai scump la licitație („Jimson Weed/White Flower”, Sotheby’s New York).

„Pictura mea este ceea ce trebuie să dau înapoi lumii pentru ceea ce lumea îmi dăruiește mie”, spunea artista în 1940.

Credit foto: The Georgia O’Keeffe Museum