Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
curatorial.ro  /  Artǎ   /  Femeia – de la model la artista profesionistă: Zeci de lucrări rar văzute public, la Sibiu
femeia, expo brukenthal

Femeia – de la model la artista profesionistă: Zeci de lucrări rar văzute public, la Sibiu

Expoziția „Femeia – de la model la artista profesionistă”, organizată de Muzeul Național Brukenthal și Muzeul Județean de Artă „Centrul Artistic Baia Mare”, poate fi vizitată la Casa Albastră din Sibiu în perioada 6 iulie – 3 septembrie.

Curatori sunt dr. Iulia Mesea, istoric de artă de la Muzeul Național Brukenthal, și Robert Strebeli, directorul Muzeul Județean de Artă „Centrul Artistic Baia Mare”.

Vernisajul este programat pe 6 iulie, la ora 14:00, când va avea loc și un recital muzical susținut de prof. dr. Mihai Bădiță care va interpreta piesa „Fum” pentru clarinet solo, compusă de Doina Rotaru.

Ghidaje gratuite de câte o oră vor avea loc pe 21 iulie, de la ora 17:00, și pe 22 iulie, de la ora 11:00.

Prezența feminină în artă

Expoziția „Femeia – de la model la artista profesionistă” își propune să rememoreze traseul sinuos al prezenței feminine în paginile istoriei de artă de la statutul de model la cel de creatoare.

„În cadrul celor două segmente de bază ale temei – femeia văzută ca model (în lucrări semnate de Bernáth Aurel, Ferenczy Valér, Nicolae Tonitza, Iosif Iser, Anastase Demian, Theodor Pallady, Gheorghe Petrașcu, Octav Băncilă, Corneliu Baba, Traian Bilțiu Dăncuș, Mihai Olos etc.), respectiv artista profesionistă (Cecilia Cuțescu-Storck, Modok Mária, Csikos Antónia, Grete Csaki-Copony, Margarete Depner, Milița Petrașcu, Magdalena Rădulescu, Doina Lie ș.a.) -, cele aproximativ 80 de lucrări de pictură și sculptură din secolele XIX – XX din colecțiile muzeelor partenere sunt prezentate în alăturări la nivel compozițional și ideatic, pe aspecte care definesc femeia, de la profilul ei psihologic, la roluri pe care le deține față de sine, față de familie, în cadrul societății”, spun curatorii.

Ei continuă: „Construcția expoziției probează faptul că, indiferent că e implicată în procesul creator ca model sau creatoare, esența feminină conferă o atmosferă specială, un farmec aparte, o profunzime și un anume mister care cucerește, convinge și face această temă profundă, provocatoare și mereu încărcată de conținut și emoție”.

Lucrări de Tonitza și Ressu, între premierele de la Sibiu

Expoziția cuprinde multe lucrări ce rareori au fost expuse public și creații ale unor artiste și artiști renumiți al căror loc este bine marcat în peisajul artistic românesc și european.

Se vor afla în premieră la Sibiu (o parte dintre ele restaurate recent pentru expunere) lucrările „Fetița cu pisica”, de Nicolae Tonitza, „Portret de fată”, de Elena Vavilyna, „Femeia în fotoliu” a lui Thorma János, spectaculoasa compoziție „Femei la baie” a lui Camil Ressu și alte piese semnate de nume de referință din istoria artei din România.

Special pentru această expoziție au fost restaurate și piese din colecția Muzeului Național Brukenthal care nu au fost vreodată sau nu au fost de mult timp prezentate publicului, printre care un „Portret de femeie” al unui artist necunoscut din prima jumătate a secolului al XIX-lea, „Bunica” artistului Hans Eder, „Femeie la oglindă” a lui Theodor Pallady, „Femei la baie” a lui Max Hermann Maxy și „Nud pe scaun”, de Alexandru Ciucurencu.

Expoziția vine în continuarea proiectelor Simpozionul şi Expoziţia Internaţională de Artă Feminină „Poduri Europene – Tradiţie şi continuitate (2007, în colaborare cu galeria Senso) și Centenarul femeilor din arta românească (2017, în colaborare cu Postmodernism Museum) și se dorește a fi și o propunere de dezbatere obiectivă, situată dincolo de stereotipuri, despre adevăratele modele feminine, creative, curajoase și deschizătoare de drumuri, care au creat valori estetice cu impact asupra traiectoriei devenirii artei.