Fratele mai mare al lui Claude Monet, star într-o expoziție la Paris
Numele Monet evocă imagini cu nuferi, Catedrala din Rouen, Parlamentul și capițele de fân franceze, unele dintre cele mai cunoscute lucrări de artă europeană. Acum, o expoziție de la Paris se va concentra pe un alt Monet, mai puțin cunoscut: Léon Monet, fratele mai mare al artistului Claude Monet, care l-a susținut pe când era sărac și se străduia să-și facă un nume în artă.
Léon Monet, chimist și industriaș, a fost în mare măsură ignorat de posteritate, dar a fost unul dintre primii mecena ai mișcării impresioniste înfloritoare din secolul al XIX-lea. Nu numai că și-a susținut fratele, dar și-a ajutat și prietenii pictori, printre care Pierre-Auguste Renoir, Camille Pissarro și Alfred Sisley.
Géraldine Lefebvre, curatoarea noii expoziții care se deschide luna viitoare la Musée du Luxembourg, a spus că se cunosc foarte puține date despre el.
„Am contactat familia, descendenții lui Monet și am trecut prin arhive publice și private, dar erau foarte puține informații”, a spus Lefebvre. „I-am văzut numele ici și colo, dar nu prea multe. Chiar mi-a stârnit curiozitatea”.
Cercetând, curatoarea a descoperit că Léon, la fel ca fratele său, a fost pasionat de culoare și a fost o figură cheie care l-a ajutat financiar pe Claude cumpărându-și vopselurile și prezentându-l industriașilor bogați care îl puteau susține.
Specialist în pigmenți sintetici și coloranți
Léon s-a născut în 1836, cu patru ani înaintea lui Claude, fiul cel mare al lui Adolphe și Louise-Justine Monet, și ambii băieți și-au petrecut primii ani la Paris, înainte ca familia să se mute la Le Havre, Normandia, în jurul anului 1845. A studiat în calitate de chimist și specializat în noul domeniu de atunci al coloranților și pigmenților sintetici folosiți la colorarea țesăturilor. După ce s-a mutat la Rouen ca reprezentant de vânzări pentru o fabrică din Elveția care produce țesături în stil indian, a fost unul dintre membrii fondatori ai Societății Industriale din Rouen, înființată în 1872.
„Léon era interesat de partea chimică a pigmenților și a coloranților, în timp ce Claude era interesat de utilizarea artistică a culorii”, a spus Lefebvre. „Léon era conștient de importanța muncii fratelui său și l-a sprijinit atunci când era sărac și cu greu își permitea să mănânce”.
Léon a început să colecționeze artă – în principal lucrări impresioniste – direct de la artiștii pe care i-a cunoscut prin fratele său și pe care i-a încurajat să participe la expoziții locale pentru o mai mare expunere.
Patronajul său în ceea ce a devenit cunoscut sub numele de pictorii Școlii de la Rouen i-a încurajat pe alții să cumpere lucrări ale artiștilor din mișcarea de artă radicală în curs de dezvoltare, lansată oficial în 1874, printr-o expoziție la Paris formată din lucrări respinse la influentul Salon Académie des Beaux-Arts.
Numele de impresionism vine de la o insultă a jurnalistului și dramaturgului Louis Leroy, care a descris sarcastic pictura lui Monet „Impression, Sunrise” ca fiind mai rea decât schițele pentru tapet. Léroy a inventat cuvântul „impresionist”.
Expoziția, care va fi deschisă în 15 martie, până pe 16 iulie, va prezenta și 20 de lucrări ale lui Claude Monet și altele ale lui Renoir, Sisley, Pissarro și Berthe Morisot – decană și co-fondatoare a mișcării impresioniste – precum și picturi ale artiștilor mai puțin cunoscuți ai Școlii de la Rouen, alături de mostre de țesături și mostre de culoare din opera lui Léon Monet. Mai multe exponate personale vor include desene și fotografii ale fraților și familiei Monet.
Foto credit: „Portait de Léon Monet”, 1874, colecție privată