Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
curatorial.ro  /  Artǎ   /  INTERVIU – Ana Drăghici, director de imagine: „Va dura foarte mult până perspectivele femeilor vor fi acceptate fără să fie negociate”
ana draghici foto ionut rusu, curatorial.ro

INTERVIU – Ana Drăghici, director de imagine: „Va dura foarte mult până perspectivele femeilor vor fi acceptate fără să fie negociate”

Ana Drăghici, director de imagine al filmului „Oameni de treabă”, care va fi lansat în cinematografele românești la finalul acestei luni, vorbește într-un interviu acordat curatorial.ro despre noua colaborare cu regizorul Paul Negoescu, despre meseria pe care o practică de aproximativ 15 ani și despre evoluția rolului femeilor în industrie.

După premiera de la Festivalul Internațional de Film de la Sarajevo 2022, „Oameni de treabă/ Men of Deeds”, cu Iulian Postelnicu, Vasile Muraru, Anghel Damian și Crina Semciuc în distribuție, a fost prezentat la Festivalul Internațional al Filmului Francofon de la Namur și la festivalurile de la Varșovia și Tirana.

vitalie bichir, iulian postelnicu foto ionut rusu

Vitalie Bichir și Iulian Postelnicu, (c) foto Ionuț Rusu

Actorul Iulian Postelnicu a fost premiat pentru interpretare la Namur, unde Paul Negoescu a câștigat o mențiune specială din partea juriului.

La granița dintre comedie neagră și thriller, „Oameni de treabă” spune povestea unui polițist din mediul rural pe care greșelile trecutului și o serie de evenimente violente care se întâmplă în sânul comunității îl împing către o situație fără scăpare.

Ana Drăghici a debutat ca director de imagine în lungmetraj odată cu „Două lozuri”, care a reprezentat a doua colaborare a ei cu Negoescu, după scurtmetrajul „Monica se întoarce”. Au urmat, între altele, „Povestea unui pierde-vară”, semnat de același regizor, „Otto Barbarul”, de Ruxandra Ghițescu, și „Mia își ratează răzbunarea”, de Bogdan Theodor Olteanu.

„Oameni de treabă” va fi lansat în cinematografele românești pe 25 noiembrie 2022.

iulian postelnicu foto ionut rusu

Iulian Postelnicu, (c) foto Ionuț Rusu

Ce este cel mai important pentru un director de imagine să facă atunci când începe un nou proiect?

Ana Drăghici: Să înțeleagă bine ce fel de film face și să caute cele mai potrivite metode și mecanisme pentru a susține dramaturgia.

Cum ai ajuns să faci meseria asta?

Ana Drăghici: Cu greu, pentru că imediat ce am terminat facultatea a venit criza economică și nu mi-am găsit de lucru mult timp și, evident, ca femeie, este mult mai greu să intri zona profesionistă așa că a trebuit să fac foarte multe proiecte mici și neplătite ca să pot atrage atenția și interesul oamenilor în poziții de decizie.

Ești la al patrulea film cu regizorul Paul Negoescu, cum ați lucrat acum față de prima colaborare?

Ana Drăghici: La fel de bine, dacă nu chiar mai bine. Cu Paul m-am înțeles de la început foarte ușor din punct de vedere creativ.

Care a fost aportul tău la povestea „Oameni de treabă”?

Ana Drăghici: Eu m-am ocupat de partea estetică a filmului. Aportul meu este imaginea filmului.

Ce anume ai modificat din viziunea inițială a regizorului?

Ana Drăghici: Nu pot să zic că am modificat viziunea inițială pentu că în procesul de naștere al filmului există o colaborarea permanentă și un schimb de idei continuu și astfel viziunea inițială se modifică organic până ajunge la forma cea mai potrivită.

Ce ai schimba acum, după ce l-ai vizionat?

Ana Drăghici: Din perspectiva conceptului nu aș schimba nimic, din partea de realizare mi-ar fi plăcut să nu fie anumite secvențe grăbite din diferite cauze ca să nu se ajungă la compromisuri. Și, într-adevăr, mi-ar fi plăcut să putem să facem anumite scene diferit din punct de vedere gramatical și, automat, și tehnic, dar asta presupune o implicare financiară mai mare.

Care a fost scena care ți-a pus cele mai mari probleme?

Ana Drăghici: Scena finală, care s-a întins pe trei zile de filmare, în care ne-am întâlnit cu o vreme nu foarte prietenoasă filmării, iar asta a fost destul de stresant. A fost o vreme schimbătoare, iar noi trebuia să menținem un racord de lumină. Când filmezi în lumină naturală este puțin mai dificil decât atunci când lucrezi în lumina artificială care e în controlul tău.

De la actori, de regulă, vin solicitări legat de cum să fie filmați?

Ana Drăghici: Până acum n-am întâlnit. Nu prea se poate. În sistemul starsistemului american mai era practica asta, dar e cu totul alt model dramaturgic care servește unui scop diferit față de filmele art house europene.

Cum vezi rolul femeilor acum în industria cinematografică de la noi?

Ana Drăghici: Depinde prin ce înțelegem prin rol. Pe de o parte, femeile ocupă din ce în ce mai multe poziții executive și de creație, ceea ce e un lucru grozav. Sunt din ce în ce mai multe producătoare, distribuitoare, regizoare și scenariste foarte bune și curajoase. Pe de altă parte, dacă înțelegem termenul de rol în sensul atribuție sau sarcină, cred că avem toate o datorie față moștenirea și istoria noastră feministă.

Ce s-a schimbat în bine? Ce nu crezi că se va schimba vreodată?

Ana Drăghici: S-au schimbat multe lucruri în bine și asta se poate vedea din faptul că sunt din ce în ce mai multe femei în domeniu și se poate vedea, de asemenea, o generație tânără care propune povești noi și personaje de o amplă diversitate cum nu a mai fost până acum la noi.

Nu-mi stă în fire să cred în imposibilitatea schimbării, chiar dacă sună naiv. Dar ce pot să afirm cu siguranță este faptul că va mai dura foarte mult timp până perspectivele femeilor vor fi acceptate fără să fie negociate, puse sub presiune sau modificate și destul de mult timp în care atitudinea masculină va intra în acord cu realitatea socială.

Credit foto: Ionuț Rusu