INTERVIU – Director DIPLOMA Show: Noile generații de artiști dau naștere unor proiecte care vorbesc despre timpurile pe care le trăiesc și cu care publicul rezonează
Teodora Dinu, director proiect DIPLOMA Show, vorbește într-un interviu acordat curatorial.ro despre parcursul evenimentului aflat acum la a zecea ediție, despre evoluția generațiilor de artiști emergenți, despre care sunt preocupările lor acum și cum poate fi atras publicul în număr mai mare spre artă.
„Cred că una dintre preocupările artiștilor din noua generație ar trebui să fie cum se conectează cu publicul, pentru că într-o eră suprasaturată de stimuli vizuali e esențial ca artiștii emergenți să apară cu consecvență în fața publicului, să se folosească de instrumentele pe care tehnologia (în principal social media, dar nu numai) ni le pune la dispoziție”, spune Dinu în interviu.
DIPLOMA Show este un festival dedicat noii generații de artiști, arhitecți și designeri români, organizat de The Institute la Combinatul Fondului Plastic între 7 și 15 octombrie, reunește 130 de lucrări din 16 domenii creative, alese dintr-un număr record de înscrieri.
Un board creativ format din peste 70 de experți – atât specialiști seniori consacrați din industriile creative, cât și reprezentanți ai acestora – au selectat anul acesta cele mai bune lucrări de diplomă ale absolvenților facultăților de profil.
Cea de-a zecea ediție a festivalului vine cu o serie de noutăți și evenimente, printre care și o campanie aniversară ce aduce în fața publicului 10 alumni DIPLOMA Show în 10 locuri din Capitală, într-o expunere inedită, și o expoziție-invitată.
Cum a debutat proiectul DIPLOMA Show?
Teodora Dinu: DIPLOMA Show s-a născut din dorința noastră de a da șansa absolvenților din facultățile vocațional-creative să-și expună lucrările de diplomă la care muncesc din greu timp de un an și în felul acesta să susținem tânăra generație de artiști, designeri și arhitecți. Odată cu Romanian Design Week am observat cum curiozitatea publicului era dată nu doar din întâlnirea cu creatori consacrați, ci exista o curiozitate legată de tânăra generație de artiști, designeri și arhitecți, de parcursul lor. În acest sens, ne-am dorit să generăm un spațiu în care publicul poate urmări parcursul unui creator din momentul în care se desprinde de mediul academic și își începe cariera artistică, un public care până acum a ignorat tipul acesta de conținut și care acum are șansa de a consuma pentru că nu creează nici un fel de complex de inferioritate: „Nu intru pentru că nu înțeleg, nu mă pricep”, cum se întâmplă de multe ori în galerii și expoziții. Astfel, s-a născut și debutat DIPLOMA Show, care, din ceea ce știm, este un format original, unic în Europa.
Cum ai descrie parcursul festivalului în primul deceniu?
Teodora Dinu: DIPLOMA a crescut de la an la an, a devenit treptat un eveniment din ce în ce mai incluziv atât din punct de vedere al domeniilor expuse, cât și al publicului căruia i se adresează. S-a transformat dintr-o expoziție într-un festival care își propune să fie o experiență cât mai relevantă pentru expozanți și pentru vizitatori.
Față de prima ediție, care sunt acum punctele slabe și cele forte ale absolvenților?
Teodora Dinu: Cred că atât punctele slabe, cât și cele forte, sunt într-o măsură și o oglindire a realităților vremurilor în care aceștia și-au urmat activitatea educațională, a provocărilor independente de ei și care le-au influențat cursul într-un fel sau altul, de aceea cred că e greu de făcut o comparație. Punctul forte ar fi că, indiferent de cum arată aceste provocări, noile generații știu cum să transforme aceste evenimente în oportunități creative, dând naștere unor proiecte care vorbesc despre timpurile pe care le trăiesc și cu care publicul rezonează.
Ce anume îi preocupă de artiștii din noua generație, astăzi?
Teodora Dinu: La bază, cred că pe artiștii de astăzi îi preocupă cam aceleași lucruri ca pe artiștii de acum 10, 20 sau 30 de ani, dar cu diverse variabile date de mediul exterior, care fac, într-adevăr diferența. Dacă artiștii emergenți ai anilor ‘90 trebuiau să-și expună lucrările și să „stea” pe lângă artiștii consacrați pentru a se afirma în fața a sute sau, în timp, a mii de oameni, artiștii de astăzi, aflați la început de drum, trăiesc poate în cel mai bun context posibil pe care România l-a putut oferi vreodată, atât în interiorul granițelor sale, cât și prin apartenența ei la Uniunea Europeană și astfel, la scena și piața internațională. Iar dacă adăugăm la aceste premise accesul pe care îl aduce tehnologia la informație, la platforme de comunicare sau afirmare, la rețele și diverse comunități, limita este cerul, vorbim despre posibilitatea de afirmare în fața a milioane de oameni. Astfel, cred că una dintre preocupări ar trebui să fie cum se conectează cu publicul, pentru că într-o eră suprasaturată de stimuli vizuali e esențial ca artiștii emergenți să apară cu consecvență în fața publicului, să se folosească de instrumentele pe care tehnologia (în principal social media, dar nu numai) ni le pune la dispoziție. E important să intre în rețelele internaționale și locale, să colaboreze cu alții din aceeași disciplină sau transversal, să se implice civic în diverse cauze, să cunoască lumea și astfel, și lumea pe ei.
Cum este realizată selecția lucrărilor/ creatorilor pentru festival?
Teodora Dinu: La fiecare ediție a festivalului avem alături un board creativ din care fac parte profesioniști din industriile creative – galeriști, artiști, manageri culturali, arhitecți, designeri, curatori și antreprenori cărora le suntem recunoscători pentru aportul pe care îl au în festival. Pentru ediția de anul acesta am invitat în boardul creativ și reprezentanți ai universităților vocațional-creative din întreaga țară, demers care își propune totodată să extindă dialogul format în jurul festivalului și să contribuie la o selecție cât mai reprezentativă pentru noua generație de artiști, designeri și arhitecți.
Care este acum obiectivul principal al festivalului?
Teodora Dinu: Obiectivul principal al evenimentului este, de fapt, și obiectivul organizației The Institute, de a contribui la dezvoltarea sectorului creativ prin creionarea unui eveniment care pe de-o parte oferă oportunități și vizibilitate artiștilor, arhitecților și designerilor la început de drum, iar pe de altă parte, de la an la an, crește apetitul publicului pentru evenimente culturale, contribuind și la diversificarea acestui public.
Cât de mult s-a schimbat publicul evenimentului și cum crezi că pot fi atrași mai mulți oameni spre artă?
Teodora Dinu: Aceasta este o întrebare cu care pornim în organizarea evenimentului an de an, iar răspunsul se reflectă în programul pe care îl conturăm în jurul festivalului și care este dedicat unui public larg, divers, tocmai din dorința de a accesibiliza conținutul și de a-l face interesant și valoros și pentru un public nou, nefamiliarizat cu evenimentul. Cu acest gând, programul festivalului este completat de masterclass-uri, petreceri, un târg cu tinerii artiși și designeri, dar și câteva focus grupuri ale căror rezultate sperăm noi să ajute ca de la ediție la ediție să înțelegem și mai bine atât nevoile tinerilor creativi implicați în proiect, dar și ale publicului DIPLOMA.