Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  INTERVIU – Scenograful Adrian Cristea, despre arta și arhitectura incluse în serialul „Ruxx”
adrian cristea

INTERVIU – Scenograful Adrian Cristea, despre arta și arhitectura incluse în serialul „Ruxx”

Adrian Cristea, care a semnat scenografia unor filme precum „Un pas în urma serafimilor”, „Soldații. Poveste din Ferentari” și „Touch Me Not”, vorbește într-un interviu acordat curatorial.ro despre cum a inclus arta în serialul „Ruxx”, proiect lansat luna aceasta, folosind inclusiv propria colecție, despre cum a transformat complet în câteva ore o galerie de artă, despre cum a redescoperit Bucureștiul după carantină și locuri mai rar frecventate în filmele românești.

Cristea, care a fost nominalizat la premiile Emmy pentru scenografia serialului documentar „Shadow OPS” (2013) și care a mai colaborat cu HBO pentru miniseria „Hackerville” (2018), spune că „să poți să creezi lumi pe care numai ți le imaginezi citind un scenariu e chiar un atu” pentru un designer de producție.

„Ruxx”, lansat pe 8 martie, are opt episoade de câte 45 de minute regizate de Iulia Rugină („Breaking News”, „Love Building”) și Octav Gheorghe („The Wanderers”).

Producția HBO Max – Mobra Film este o dramă modernă despre relații și tânăra generație din România, care trăiește într-o țară prinsă între trecut și viitor.

Rux (interpretată de Raluca Aprodu), personajul central al serialului, jonglează între cariera solicitantă – lucrând pentru un mare dezvoltator imobiliar din București – și celelalte priorități ale vieții ei: relația la distanță și plecarea iminentă în SUA, susținerea financiară a familiei, precum și relația dificilă pe care are cu sora ei Cristina (Mădălina Craiu). E nevoită să facă față tuturor problemelor, în contextul în care e atrasă în cel mai mare proiect al șefului ei Moscu (Șerban Pavlu): campania electorală a soției lui (Alina Chivulescu) pentru primăria Bucureștiului. Iar izbucnirile emoționale ale fiicei lui Moscu (Ioana Bugarin) nu sunt nici ele ușor de gestionat.

Serialul abordează provocările cu care se confruntă femeile din România – de la relații toxice la misoginism, de la barierele și inegalitățile societății la autosabotaj – și subliniază importanța empatiei, perseverenței și a curajului de a fi tu însuți.

Producător executiv din partea HBO Max este Johnathan Young, iar producător din partea HBO Max este Ioanina Pavel. Din partea Mobra Film, producător este Tudor Reu.

ruxx making of adi marineci

„Ruxx” – making of – Credit foto: Adi Marineci

Care au fost marile provocări în a găsi conceptul vizual al serialului?

Adrian Cristea: Povestea și locurile în care „ne plimbăm” prin „Ruxx”, plus background-ul de București însorit au dictat cumva conceptul vizual. A venit firesc.

Ce ți-a fost cerut în primă fază? Ce anume a rămas, în mare, ce ai schimbat?

Adrian Cristea: După prezentarea referințelor vizuale și stabilirea locațiilor, lucrurile au continuat firesc și rapid. Pot spune că aproape tot din ce ne-am propus a fost realizat.

Ai fost implicat în alegerea locațiilor de filmare, cât de mult a durat să decideți care rămân?

Adrian Cristea: Da, am fost implicat încă de la început în scout-ul pentru locații, tot procesul a durat aproape trei luni. Chiar și așa, unele locații s-au mai schimbat după începerea filmărilor.

Care a fost cel mai interesant lucru în munca pentru această producție?

Adrian Cristea: Au fost câteva provocări interesante, mai ales decorurile construite în platou – de exemplu, penthouse-ul familiei Moscu, cu o suprafață de peste 300 de metri pătrați, la care finisajele trebuiau să fie de cea mai bună calitate, cu suprafețe mari vitrate, obiecte de mobilier de design etc. Alt exemplu ar fi magazinul vintage amenajat în mai puțin de 5 ore într-o galerie de artă de cațiva metri pătrați. Sau apartamentul lui Ruxx, al cărui balcon real a fost filmat în locație, iar restul apartamentului în decor construit. Aș menționa aici echipa fără de care tot ce ne-am propus nu s-ar fi întâmplat: Aziza Burada, Luca Bucura, Tatiana Duricu și Madalina Ripanu.

ruxx day25 making of adi marineci

Raluca Aprodu, „Ruxx” – making of – Credit foto: Adi Marineci

Pe ce anume te-ai concentrat cel mai mult?

Adrian Cristea: Nu cred că m-am concentrat mai mult pe un decor, dar am avut grijă ca fiecare în parte să spună ceva despre personajele care îl locuiesc, mici detalii care fac diferența.

A fost dificil să faci Bucureștiul să arate atât de diferit față de ce vedem zi de zi?

Adrian Cristea: Felul în care e văzut Bucureștiul în acest serial se datorează în mare parte lui Jonathan Young, care, deși locuiește de câțiva ani aici, în continuare vede orașul cu ochi proaspeți și un pic diferit față de cum îl vedem noi zi de zi. La toate astea se adaugă „ieșirea din casă” post Covid lockdown, în care parcă toți simțeam că ne redescoperim altfel orașul sau cel puțin că i-am simtit lipsa.

Cum ai inclus arta, arhitectura în serial? Ce ai ales? Ce ai exclus?

Adrian Cristea: Am ales piese clasice de design – mobilier Bauhaus combinat cu piese mid century modern, mobilier custom made după schițele noastre sau obiecte de iluminat scandi. Am avut artworks comisionate combinate cu fotografii sau alte obiecte de artă din colecția personală. Și am avut și multe alte lucrări de artă făcute la comandă de graficienii echipei din departamentul artistic.

Care este cadrul tău preferat din „Ruxx”?

Adrian Cristea: Nu am unul, să fiu sincer. Dar sunt câteva în care se văd bine penthouse-ul lui Moscu și The Place, care sunt printre decorurile mele preferate.

Ai o relație veche cu Bucureștiul? Ce loc / zonă îți place cel mai mult?

Adrian Cristea: Sunt în București de 20 de ani, de atunci ne iubim – urâm. Îmi place Cotroceniul.

De-a lungul timpului, unii cinefili spuneau că ar vrea să vadă și imagini frumoase în filmele românești. În general, mediul în care se desfășoară acțiunea lor este destul de tern, să zicem – sigur, în funcție și de subiect -, ceea ce face ca „Ruxx” să fie aparte. Crezi că se va schimba asta, cu timpul, că producțiile românești, în mare parte, vor arăta „altfel”?

Adrian Cristea: Sigur se dorește și o altă estetică. Dar, așa cum spuneai, diferența e dată și de subiect și de format. În cazul lui „Ruxx”, care este un produs comercial, povestea ne-a „ajutat” să arătăm locuri poate mai rar frecventate în filme românești, birou de arhitectură, penthouse din care se vede tot orașul sau locuri hip, cum e The Place.

ruxx day55 making of adi marinecii

„Ruxx” – making of – Credit foto: Adi Marineci

Cum lucrează un designer de producție? Care sunt principalele lui atuuri?

Adrian Cristea: Cred că un designer e de fapt echipa lui. În spate se află o echipa mare, de încredere, împreună ajungem să construim acele lumi pentru fiecare personaj în parte. Și să poți să creezi lumi pe care numai ți le imaginezi citind un scenariu e chiar un atu.

Există deja noi proiecte pe care le dezvolți? Ne poți spune mai multe despre ele?

Adrian Cristea: În ultimul timp m-am concentrat pe proiecte mai scurte, pe piața internațională și pregătesc să deschid un online art shop.

Fotografie principală – prin amabilitatea scenografului Adrian Cristea