Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  INTERVIU – Suzana Dan: Tehnologia în artă e adaptare la modul prezent de funcționare a societății
tech riders dilemma mafa 0215

INTERVIU – Suzana Dan: Tehnologia în artă e adaptare la modul prezent de funcționare a societății

Suzana Dan, reputată artistă, producătoare și curatoare de expoziții, vorbește într-un interviu acordat curatorial.ro despre cel mai nou proiect la care a participat, „Tech Rider’s Dilemma”, care va fi finalizat cu o expoziție vernisată pe 1 noiembrie, la Rezidența9 din București.

Artiștii Antoni Rayzhekov, Darsha Hewitt, Drujba Collective, Colectivul Harta SF, Ioana Vreme Moser, kinema ikon, Mara Oglakci, Sabina Suru și Silvia Niculae, curatoriați de Suzana Dan și Andrei Tudose, propun o serie de proiecte la intersecția dintre artă, știință și tehnologie, care vorbesc despre durata de viață a lucrărilor artistice, recuperarea funcționalităților sau reciclarea acestora în lucrări noi și reintroducerea creativă în circuitul artistic al lucrărilor nefuncționale.

Expoziția new media „Tech Rider’s Dilemma”, proiect de cercetare care investighează necesitatea unor noi abordări în producția, expunerea, arhivarea și conservarea lucrărilor new media și nu numai, aduce în discuție fragilitatea lucrărilor bazate pe tehnologie și nevoia unor metodologii de planificare, arhivare și conservare în acest domeniu.
Publicul o poate vizita până pe 19 noiembrie, de marți până vineri, între orele 16:00 și 20:00, și sâmbătă și duminică, între 13:00 și 20:00.

Suzana Dan este fondatoare a Asociației Ephemair, inițiatoare a unor proiecte ca Noaptea Albă a Galeriilor, Weekendul Galeriilor și Art on Display. Este directorul de programe al Rezidența BRD Scena9.

suzana dan by larisa balta

Suzana Dan, fotografie de Larisa Baltă

În ultima perioadă sunt realizate tot mai multe proiecte în care tehnologia și știința sunt implicate și împletite cu arta. Cum vedeți asta? Este o tendință, o modă? Poate fi o necesitate sau e un teren, puțin explorat, pe care unii artiști vor să se afirme?

Suzana Dan: Prezența noilor tehnologii în artă este parte dintr-un proces la fel de firesc precum insertul laserilor utilizați inițial în medicină și ulterior adaptați pentru restaurarea operelor de artă. Fiindcă vorbim despre un tip de prezență în viața noastră cotidiană care este tot mai acaparatoare (atât în sens pozitiv, cât și negativ), al unor instrumente și al unui limbaj care ne seduc cu bling bling-ul și perfecțiunea lor.
Deci, nu aș numi-o o modă, ci o adaptare la modul prezent de operare și funcționare a societății contemporane.
Felul în care acest teren devine unul solid sau unul cu nisipuri mișcătoare, ei bine pe undeva tipul ăsta de discuție dorește să atingă pe undeva proiectul „Tech Rider’s Dilemma”.

Ce vom vedea în expoziția din noiembrie?

Suzana Dan: Nu vor fi doar lucrări prezentate pe o simeză, ci mai degrabă idei pe marginea cărora dorim să deschidem noi discuții.
„Tech Rider’s Dilemma” este perfect aliniat unuia dintre pilonii conceptuali ai programelor pe care Rezidența9 dorește să le consolideze, anume CAT  – Culture, Art & Technology. Iar unul dintre programe, „Where Art Thou?”, inițiat în 2021, a tatonat terenul și a abordat mai mult sau mai puțin frontal o discuție împreună cu specialiștii invitați legată de felul în care esențială nu este doar utilizarea unor astfel de noi tehnologii cât înțelegerea limbajului pe care acestea îl au în spate și extensiile pe care un astfel de instrument le poate avea dincolo de reprezentarea imediată sub forma unui obiect sau a unui mesaj fie el imagine, semn sau sunet.
Așadar, expoziția „Tech Rider’s Dilemma” oferă o abordare inedită a prezenței noilor tehnologii în lucrările de artă. Le prezintă într-o formă din care strălucirea și bling bling-ul mai devreme menționat, nu mai există. Ci, dimpotrivă, sunt expuse într-o stare vulnerabilă, parțial sau total nefuncțională datorită unui cumul de factori care nu privesc doar operarea sau manevrarea lor defectuoasă, cât mai degrabă obsolescența la care sunt supuse la fel ca orice altă mașină aflată în uzul nostru curent.

Câte înscrieri au fost înregistrate în urma apelului?

Suzana Dan: Ca să fie cu noroc, au fost 13 proiecte înscrise. Din care am selectat 3 care s-au alăturat celor 6 invitate, plus cele 2 special comisionate în acest proiect.
Un final rotund de 11 lucrări care fiecare pe registrul ei sonor și mai mult sau mai puțin pâlpâitor din ochiul mic de LED își va nara mica viață.

Care a fost principalul criteriu în selectarea lucrărilor?

Suzana Dan: Dincolo de detaliul pur logistic sau constrângerile unui buget, am căutat să selectăm lucrări al căror aspect în forma lor actuală mai păstrează o fărâmă de „viață” în ele.
Asta pentru că, într-un exercițiu de imaginație, împreună cu Andrei, am visat că ar fi bine să evităm atmosfera unui mausoleu dedicat instalațiilor răposate și să ne susținem provocarea adresată publicului și artiștilor implicați în acest proiect de a discuta despre felul în care acea pâlpâire este (sau nu) păstrată.

Care este highlight-ul expoziției?

Suzana Dan: Am un obicei, poate prost, de a evita să împing în față un proiect anume. Ar fi ca și cum v-aș spune să mergeți la Louvre pentru că acolo e „Mona Lisa”. Doar pentru asta.
Highlight-ul expoziției „Tech Rider’s Dilemma” este însăși povestea ei. Și zău că merită să o vedeți nu pentru că am fost un pic parte din ea, ci pentru că este la fel de utilă pentru înțelegerea relației noastre cu aceste noi tehnologii precum un nou exercițiu de pilates. Alegi să îl cunoști sau îl ignori și mergi mai departe. Pentru că, la fel cum viața merge înainte cu sau fără noi, la fel și aceste mașini ies din scenă devenind învechite peste noapte fără a lăsa o urmă adâncă în istorie. Rămâne de văzut în ce măsură această detașare și indiferență ne va afecta sau nu.

Este dedicată unui public nișat? Cei mai puțin avizați cum ar trebui să se raporteze la ce vor vedea?

Suzana Dan: Este genul de proiect care oferă chei de citire și conținut de idei atât pentru un public specializat, cât și pentru publicul larg. Totul ține de felul în care un astfel de display este dezvoltat într-un conținut formulat pe tipul de vizuni ale publicului anume vizat.
„Tech Rider’s Dilemma” invită, în egală măsură, la reflecție asupra subiectului obsolescenței obiectelor care ne înconjoară pe specialistul în conservare new media și pe adolescentul care visează să își schimbe telefonul în fiecare an.

Ce mesaj transmite această expoziție?

Suzana Dan: Poate cel mai important mesaj ar fi acela că există foarte multă poezie în jurul nostru. Și frumusețe nu doar în perfecțiune, ci și în lucrurile banale. Că viteza cu care mergem înainte nu înseamnă neapărat o bună performanță, ci, foarte probabil, un risc tot mai mare de a pierde lucruri esențiale.