Lucrări de artă salvate de războiul din Ucraina sunt expuse la Paris
Centrul Cultural Ucrainean din Paris și-a deschis recent porțile vizitatorilor pentru o avanpremieră a expoziției „The Facets of Freedom/ Fațetele libertății” (deschisă publicului până la 3 martie). Lucrările expuse „sunt o manifestare a libertății, fie că este creativă, fizică, intelectuală, sexuală sau emoțională”, a spus Viktoria Gulenko, directoarea centrului.
Pe fundalul audio al „Moonlight Sonata” de Beethoven, care însoțea o expunere video, vizitatorii au putut vedea la etaj lucrările din colecția privată a Tetianei și a lui Boris Grynyov.
Cum să transporţi colecţiile pe timp de război
„Provocarea pentru noi a fost să transportăm colecțiile. A fost responsabilitatea noastră personală să salvăm tot ce era posibil. Reprezentam regiuni diferite și am avut experiențe diferite în timpul războiului, în funcție de faptul că proveneam de la Kiev, Odessa sau Harkov”, a declarat Oksana Barshynova, director adjunct al Muzeului Național de Artă al Ucrainei, în timpul unei mese rotunde cu alți câțiva și colecționari.
Pentru directorul adjunct, războiul din Ucraina nu a început în 2022. A început în 2014, când Rusia a anexat Crimeea. După acest fapt, Interpol, organizația internațională de poliție, a anunțat că este în căutarea a 52 de picturi ale artiștilor ucraineni pe care rușii le-au transferat ilegal la Muzeul de Artă din Simferopol în martie 2014.
Ucraina are 3.500 de muzee
„Ucrainenii au început să se gândească la cum să salveze arta încă din 2014, dar ne-am confruntat cu numeroase dificultăți”, a spus Barshynova. Ucraina, cu cele 3.500 de muzee supravegheate de entități locale, regionale sau naționale, are un sistem disparat. Multe muzee nu aveau inventare online ale colecțiilor lor. Cu guvernul pe picior de război, mulți profesioniști în arte au trebuit să acționeze din proprie inițiativă pentru a proteja arta valoroasă a țării.
Istoric de artă: „Nu a fost niciodată suficientă bandă scotch”
Pentru Maryna Konieva, istoric de artă și conservator al Colecției de Artă Grynyov din Harkov, găsirea materialelor de ambalare pentru opere a fost o provocare. Nu a fost niciodată suficientă bandă scotch pentru că era folosită pentru a acoperi geamurile sparte. A fost greu de găsit pentru că „trebuia să găsim oameni dispuși să lucreze sub presiune constant”, a spus ea. Konieva și-a amintit și că a împachetat o expoziție care datează din epoca sovietică în covoare, „pentru că asta era tot ce aveam”.
Tetyana Hrynyova a avut propria experiență specială cu colecția ei. „Bombardamentele rusești și atacurile aeriene au fost cele care ne-au îndemnat să părăsim Harkovul”, a spus ea. Ea a continuat explicând că şi colecțiile ei au fost depozitate în clădiri obișnuite. După ce o clădire din apropiere a fost bombardată și ferestrele i-au fost sparte, a știut că era timpul să evacueze.
„Nu aveam un vehicul blindat, dar am reușit să ne evacuăm colecția pentru că am plecat discret”, a spus Hrynyova. „Eu fac parte dintr-un club de colecționari privați și am discutat încă din 2014 despre ce am face în cel mai rău scenariu. Colecționarii privați sunt întotdeauna gata să-și salveze colecțiile, dar nimeni nu știe cum vor reacționa atunci când se confruntă cu această situaţie”.
Maria, sau „Masha”, Tseloieva, curator din Odessa, și-a amintit că „a fost mobilizată” pe 24 și 25 februarie pentru evacuarea pieselor din Muzeul Național de Arte Frumoase din oraş. Ea își încetase recent contractul după ce a fost angajată din 2018, dar muzeul avea nevoie urgent de specialiști care să împacheteze operele.
Ea a glumit cu colegii săi spunând că „nu există un fost angajat al muzeului, deoarece toți ar putea fi dislocați oricând în numele culturii”.
Luptă reușită
În camera aerisită, cu tavan înalt a Centrului Cultural Ucrainean, piesele din colecția familiei Grynyov au fost o mărturie a luptei pentru salvarea artei ucrainene.
Pe măsură ce Ucraina își continuă lupta pentru existenţă, observatorii se pot aștepta să vadă cum cultura vibrantă a țării continuă să prospere.