Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  Moștenitorii unui văr îndepărtat al lui Proust au dat în judecată Christie’s pentru a recupera o lucrare furată în Al Doilea Război Mondial
sainte marie madeleine pénitente

Moștenitorii unui văr îndepărtat al lui Proust au dat în judecată Christie’s pentru a recupera o lucrare furată în Al Doilea Război Mondial

Moștenitorii unui bancher francez văr îndepărtat al lui Marcel Proust au dat în judecată Christie’s în încercarea de a recupera un tablou pictat în secolul 18 de un artist olandez, lucrare ce a fost furată în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial și pe care casa de licitații vrea să o scoată la vânzare.

O audiere este programată să aibă loc pe 29 iunie, la Paris, potrivit artnews.com.

Pictura din centrul disputei, „Sainte Marie-Madeleine pénitente”, a fost creată în 1707 de olandezul Adriaen Van Der Werff și prezintă un personaj biblic, jumătate nud, care stă așezat. Ea a fost parte dintr-o colecție a lui Lionel Hauser, văr îndepărtat al lui Marcel Proust care l-a ajutat financiar pe scriitor până în 1920.

În timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, când rudele lui erau deportate de naziști, Hauser a plecat în sudul Franței împreună cu soția sa, Jeanne.  A aflat ulterior că apartamentul lor parizian a fost golit de forțele germane, în 1942. Aparent, patruzeci de opere de artă au fost luate din reședință.

Tabloul, regăsit de moștenitori în 2018

Potrivit avocatei celor șase moștenitori care au deschis acțiunea legală, când bancherul s-a întors la Paris, la finalul războiului, el a înregistrat oficial lucrarea ca fiind fost furată. Hauser a murit în iulie 1958, în Franța.

Descendenții lui au aflat în 2018 unde se află lucrarea, după ce au fost alertați de un reprezentant al departamentului juridic al Christie’s. Ea era scoasă la vânzare prin casa de licitații de un colecționar britanic a cărui identitate nu a fost dezvăluită.

Politica juridică a caselor de licitații prevede ca, în cercetarea provenienței unei lucrări despre care se crede că este subiect al unei retrocedări, moștenitorii de drept să fie anunțați.

Avocata familiei Hauser, Charlotte Caron, a declarat că – pentru a ajunge la un acord de soluționare – Christie’s a încercat să înlesnească o mediere privată între moștenitori și prezentul proprietar, astfel ca veniturile obținute din vânzare să fie împărțite egal între cele două părți. Proprietarul actual nu s-a prezentat în timpul procesului. „Nu știm nimic despre el”, a spus Caron.

Cel mai recent, lucrarea a fost vândută tot prin Christie’s în aprilie 2005, pentru 60.000 de lire sterline. La acel moment, în catalogul licitației nu era nicio mențiune legat de dreptul de proprietate al familiei Hauser asupra ei.

Christie’s, notificată în 2020 legat de restituire

În 2019, casa de licitații a evaluat lucrarea aflată în custodia sa la circa 30.000 – 50.000 de lire sterline. În iulie 2020, moștenitorii au anunțat Christie’s că vor cere restituirea ei.

Potrivit documentelor depuse în proces, moștenitorii susțin că, după discuții cu reprezentanți ai Christie’s, casa de licitații „a refuzat” să înapoieze lucrarea, invocând o lege britanică care protejează titlul de proprietar după șase ani de la cumpărare dacă nu a fost făcută vreodată o cerere în acest sens. În plus, ei nu au dezvăluit identitatea proprietarului, invocând motive legate de confidențialitate.

Moștenitorii contestă această creanță în baza unei ordonanțe din 1945 care extinde jurisdicția și limitele de timp pentru cereri de restituire. Christie’s e acuzată că „a reținut abuziv” lucrarea, iar proprietarul actual, „de rea credință”.

Într-un comunicat, un reprezentant al companiei a transmis că Christie’s este „încântată că a putut să dea de urma moștenitorilor Hauser pentru a le aduce în atenție pictura” și că regretă că ei au ales să deschidă o acțiune legală.