Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
curatorial.ro  /  Artǎ   /  Museo del Novecento din Milano riscă să piardă 600 de lucrări de artă
milan,,italy, ,july,7,,2019:,museum,of,novecento,at

Museo del Novecento din Milano riscă să piardă 600 de lucrări de artă

Museo del Novecento din Milano riscă să piardă 600 de lucrări de artă din cauza unei dispute juridice cu moștenitorul unei colecții care i-a fost donată în 2014.

La scurt timp după ce a primit vasta colecție de artă modernă a lui Mario Bertolini, Museo del Novecento din Milano a descris lucrările ca „una dintre cele mai importante donații din istoria instituției”. Acum, municipalitatea, care îl administrează, încearcă să respingă o cerere de anulare a acordului de donație și de returnare a celor 600 de piese de artă modernă, scrie theartnewspaper.com.

Cererea a fost făcută de unicul moștenitor al fostului proprietar al colecției, iar procesul a fost deschis în Brescia în luna ianuarie. Municipalitatea spune că justificările aduse de reclamant sunt „inadmisibile și nefondate”, după ce acesta a spus că administrația orașul nu a reușit să respecte obligațiile contractuale și că documentul original de donație conține nereguli de formă.

Donația, element fundamental pentru colecția Museo del Novecento

Mario Bertolini, dentist și colecționar din Breno, Lombardia, a adunat, în timpul vieții, lucrări ale unor artiști activi în perioada 1960 – 1990, inclusiv „Gente che cammina” (1964), de Mario Schifano, o emblematică fotogravură Richard Hamilton cu „La Scala” (1968) și opere de Andy Warhol, Georg Baselitz, Christo și Jeanne-Claude și Anselm Kiefer.

Bertolini a donat întreaga sa colecție municipalității în 2014, ambele părți fiind de acord că aproximativ 15% dintre lucrări să rămână în casa lui pentru plăcerea personală.

Lucrările date de el reprezintă acum un element fundamental al muzeului cu o colecție de 4.000 de piese de artă italiană de secol 20.

Moștenitorul lui Bertolini acuză Novecento de nerespectarea contractului

Muzeul a expus 120 de lucrări din colecția Bertolini într-un show dedicat, în 2015. Așa cum era specificat în acordul de donație, Bertolini a împrumutat pentru aceasta câteva lucrări ce rămăseseră în posesia lui, înțelegerea fiind că acestea îi vor fi returnate. Înainte ca înapoierea lor să fie aranjată, el a renunțat la posesie și în mai 2016 le-a transferat muzeului pe cele expuse în casa lui. După ce starea lui de sănătate s-a înrăutățit, el a fost internat , în octombrie 2017, iar trei ani mai târziu a murit.

Din documentele prezentate curții de justiție reiese că reclamantul, E.B., după cum este menționat, susține că municipalitatea nu a respectat clauza privind menținerea unei părți din colecție în casa lui Bertolini și că municipalitatea nu a respectat procedurile corecte la semnarea acordului, ceea ce îl face invalid.

De cealaltă parte, administrația locală spune că documentele au fost semnate „corect și în conformitate cu practica administrativă obișnuită”, că Bertolini a avut acces la o parte din colecție, având în vedere că mai multe lucrări au rămas expuse în casa lui înainte ca el să renunțe la acestea.

Este contestată și insinuarea făcută de E.B. Potrivit căreia donatorul nu era în deplinătatea facultăților mintale când a semnat acordul. Sănătatea lui Mario Bertolini s-a deteriorat după finalizarea contractului.

Luna aceasta va avea loc o nouă audiere în proces, însă o hotărâre finală poate fi dată peste câteva luni sauu chiar ani, potrivit avocatei municipalității.

Museo del Novecento dispune de colecții donate de Riccardo Jucker și Gian Ferrari, între alții, și spune că acestea sunt coloana vertebrală a colecției.

Colecția privată Mattioli va fi expusă începând cu luna octombrie, grație unui contract de împrumut gratuit încheiat pe cinci ani, cu posibilitate de prelungire. Conducerea muzeului susține că aceasta va transforma Novecento în cel mai important centru pentru arta futuristă din lume.