Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Muzeul Kunsthistorisches cere donații pentru restaurarea lui „Salvator Mundi vienez” atribuit lui Tițian

Muzeul Kunsthistorisches cere donații pentru restaurarea lui „Salvator Mundi vienez” atribuit lui Tițian

Muzeul Kunsthistorisches a lansat un apel de donații pentru restaurarea tabloului „Salvator Mundi vienez” care ar putea fi o capodoperă a artistului renascentist Tițian.

Cercetătorii de la Muzeul Kunsthistorisches din Viena afirmă că una dintre operele instituției, o reprezentare a lui Hristos ținând un glob terestru datând din jurul anilor 1520-’30, este probabil atribuit artistului italian al Renașterii Tițian.

A doua cea mai mare colecție Tițian din lume

Muzeul Kunsthistorisches, muzeu de istorie a artei din Viena, care deține a doua cea mai mare colecție de opere de Tițian din lume – după Muzeul Prado de la Madrid – a analizat de aproape unul dintre tablourile sale: un „Salvator Mundi” intitulat „Christ with the globe”.

Potrivit instituției, autorul nu ar fi altul decât Tițian (1488-1576), unul dintre cei mai mari portretiști ai școlii venețiene. Sperând să determine atribuirea acestei pânze, muzeul a întreprins deja mai multe cercetări care l-au îndreptat pe această cale. Dar confruntându-se cu o lucrare de amploare, instituția a făcut apel la donații.

Această cercetare în jurul tabloului este condusă de experții și cercetătorii de la Kunsthistorisches în colaborare cu Fondurile pentru cercetare științifică (FWF).

În cadrul acestui proiect, mai multe pânze din instituția austriacă, între care „Christ with the globe”, au fost analizate cu ajutorul razelor X și infraroșii, scanner și radiografii.

Desen ascuns sub pânză

Rezultatele primelor analize au condus la descoperiri „instructive”, potrivit revistei Point of view 25, creată de muzeu din 2012.

christ with the globe

Cercetătorii au descoperit un desen ascuns sub pânza atribuită pentru moment lui Tițian, ce reprezintă Fecioara cu Pruncul. Un procedeu similar altor lucrări ale pictorului, care „pune în lumină metoda sa de lucru tipică, precum mutarea de figuri și modificarea poziției lor”. Această descoperire a permis cercetătorilor să revadă data creării pânzei.

„Până în prezent, tabloul era datat în jurul anului 1530, dar aceste noi descoperiri indică faptul că el a fost pictat mai devreme, în anii 1520”, menționează comunicatul muzeului.

 Această pânză ar fi fost deci realizată cu 20 de ani înaintea celebrului „Salvator Mundi” atribuit lui Leonardo da Vinci.

Tabloul a fost restaurant de mai multe ori

Cercetătorii au arătat că pânza a suferit mai multe restaurări, care au făcut „pictura originală” dificil de identificat. De-a lungul timpului, „Christ with the globe” s-ar fi aplatizat din cauza numeroaselor retuşuri, modificând astfel ADN-ul pictorului, întrucât culorile şi luminozitatea au fost modificate. Radiografiile au identificat în anumite zone pierderi de pigmenți, în special pe chipul lui Hristos și pe păr.

Instituția vieneză face apel la donații pentru „eliminarea acestor modificări”, cu scopul de a conduce cercetările către „mai multă claritate” și de a furniza informații suplimentare pentru „a stabili paternitatea lui Tițian”.

O altfel de reprezentare a lui Hristos

Pentru cercetători, „Christ with the globe” se distanțează de figura tradițională a altor Salvator Mundi.

Iisus apare din față, îmbrăcat în roșu și albastru, ținând un glob din sticlă într-o mână, făcând referire la Pământ. Spre deosebire de alte reprezentări, în tablou nu apare niciun semn al crucii catolice. Și „mâna lui Hristos nu este ridicată în semn de binecuvântare”, precizează muzeul.

Pictorul a adăugat și o pânză de aur pe umărul drept al lui Hristos, pe care apare o inscripție scrisă în ebraică, care se referă la un patron creștin încă neidentificat”.

Potrivit muzeului, tabloul oferă „o nouă interpretare religioasă”, pe care o atribuie pentru moment lui Tițian, în așteptarea continuării cercetărilor științifice.

Credit foto: Muzeul Kunsthistorisches