„Neue Malerei: Cultural Cubism”, la Suprainfinit – Picasso inversat
„Neue Malerei: Cultural Cubism” de la galeria Suprainfinit reunește 35 de lucrări nou comisionate ale artistului german Christian Jankowski care explorează și extinde trăsăturile și lumile lui Pablo Picasso.
Aceasta este a treia serie de picturi conceptuale ale lui sub titlul „Neue Malerei / New Painting”.
Expoziția, deschisă la galeria bucureșteană până pe 21 octombrie, cuprinde și o reinterpretare a tabloului „Guernica”, păstrând dimensiunile și subiectul, însă conceptul lui Jankowski reprezintă o inversare a operei lui Picasso.
Începând cu 2005, artistul a început să dezvolte o arhivă cu imagini digitale, găsite online, în care diverse persoane reconstituie tablouri celebre folosindu-se de gesturi, mimică, machiaj, costume, decor. Christian Jankowski trimite selecția lui de picturi, dimensiunile fiind specificate, către pictori care execută reproduceri în China și care, ulterior, înapoiază imitațiile. Singura diferență e mediul utilizat: de la fotografie la pictură. Dar și faptul că o parte a fiecărei lucrări este lăsată fără culoare, spre interpretare.
În cazul noii „Guernica”, pictura acoperă doar 40% din suprafața pânzei. Restul, spre a fi interpretat de privitor. Bucata acoperită captează agonia redată de fotografia alb-negru a lui Joel Witkin din 1987. Lucrarea poate fi văzută inclusiv din stradă, fiind expusă în mijlocul galeriei, cu fața către marile geamuri ale acesteia.
Pe de altă parte, reprezentarea femeilor este vie, identitățile lor fiind redate precum „tableaux vivants puternice și empowering”, după cum notează Cristina Vasilescu, director artistic al galeriei, în textul care însoțește expoziția, a doua a artistului german la Suprainfinit.
Despre Christian Jankowski
Christian Jankowski (n. 1968, Göttingen, Germania) este unul dintre cei mai importanți artiști conceptuali contemporani din Germania. Folosește tehnici din arta video, fotografie și performance, incluzând deseori și alte medii precum pictura, sculptura și desenul, fiind concepute într-un schimb continuu cu formatele utilizate de mass media și cu mecanismele prin care sunt produse. Jankowski inițiază colaborări între arta contemporană vizuală și alte lumi profesionale precum religia, mediul afacerilor, politica și industria divertismentului. Practica lui reflectă, astfel, asupra conceptului de creație colectivă și chestionează puterea acesteia, testând rolul pe care îl joacă imaginea la nivel social.
Lucrările lui Jankowski au apărut în numeroase expoziții de grup și expoziții personale, în Thailanda, Marea Britanie, Germania, Mexic și Coreea de Sud. În 2016, Jankowski a curatoriat cea de-a unsprezecea ediție Manifesta din Zurich, devenind primul artist cu acest rol. A participat la Bienala din Veneția din 1992, iar lucrările lui fac parte din multe colecții publice și private.