Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  O pictură de Fernand Léger, descoperită pe spatele unei pânze a artistului
fernand leger les fumees sur les toits

O pictură de Fernand Léger, descoperită pe spatele unei pânze a artistului

Experţii în artă din Regatul Ţărilor de Jos au anunţat că au descoperit o importantă operă a pictorului cubist francez Fernand Léger (1881 – 1955) ascunsă de mai multe decenii pe spatele unei alte pânze ale sale.

Opera până acum necunoscută, intitulată „Fumée sur les toits”, care ar trebui să dateze, potrivit experţilor, din 1911-1912, a fost pictată pe spatele tabloului „Le 14 juillet” realizat un an mai târziu, potrivit specialiştilor în conservare de la Studio Redivivus.

Găsit parțial deteriorat și acoperit cu un strat de ceea ce pare a fi lipici dur, tabloul, care a fost restaurat cu atenție de atunci, dezvăluie, potrivit experților, un „punct de cotitură” în opera lui Léger, un contemporan parizian al lui Picasso.

„Este cu adevărat o descoperire”, a declarat, pentru AFP, Gwendolyn Boeve-Jones, directoarea Studio Redivivus, situat în  La Haye.

Experții cred că lucrarea face parte dintr-o serie în care Léger a pictat priveliștea din atelierul său cu acoperișurile Parisului către Notre-Dame, concentrându-se pe fumul scos de coșuri.

Potrivit istoricului de artă olandez Sjraar van Heugten, în această serie au rămas doar șapte picturi, iar noua lucrare arată progrese „extrem de semnificative” în utilizarea de către Léger a culorii și abstracției.

Lucrarea lui Léger, învăluită în mister

Povestea lucrării începe cu aproximativ 110 de ani în urmă, când artistul a oferit tabloul „14 Iulie” prietenului său Marc Duchêne drept cadou de nuntă, în 1912 sau 1913.

Duchêne a fost ucis în timpul Primului Război Mondial și, deși pictura a rămas în familia sa, „amintirile triste” pe care le evocă înseamnă că nu a fost vreodată expusă și „a rămas necunoscută ani de zile”, explică Van Heugten.

Tabloul „14 Iulie” a fost apoi achiziționat de la moștenitorii lui Duchêne în 1999 de către Triton Collection, o fundație de artă privată care încă deține pictura. Această fundație descoperă pe spatele acesteia urme de restaurare, realizată probabil în anii 1990, dar nu se știe de către cine.

Misterul a ceea ce era mai exact pe spatele tabloului a rămas intact, chiar dacă „14 Iulie” a fost expus ulterior în mai multe galerii.

Partea din spate a lucrării „era în mare parte acoperită cu material alb-gri și colecționarilor li s-a spus că nu este nevoie să îşi facă griji, pentru că nu este important”, spune Boeve-Jones.

Dar aceasta din urmă, care a emigrat din Statele Unite în Olanda pentru a lucra la Rijksmuseum din Amsterdam înainte de a-și crea propriul atelier, a rămas intrigată de enigmă.

În 2016, proprietarii i-au cerut să conducă ancheta. Boeve-Jones, care spune că a „locuit cu Léger” toată viața, s-a transformat în detectiv. Ea a scanat publicații de artă și a cercetat online. În același timp, experții au descoperit forme și culori sub stratul de lipici, și în special fumul care iese din coșuri.

„Nu a fost atât de greu de văzut că (pictura) aparținea cumva din seria «Smoke On The Roofs»”, a spus Boeve-Jones.

Pictura, expusă în Olanda

Tehnicile de imagistică de înaltă tehnologie care au examinat straturile de vopsea și deteriorarea au permis apoi echipei sale să restabilească vopseaua la strălucirea de odinioară.

Rapid, experții şi-au dat seama de importanța lucrării, despre care cred că reprezintă un mare avans între lucrările anterioare mai întunecate ale lui Léger și stilul mai abstract și mai colorat pe care l-a lansat seria.

„Nu este doar faptul că pictura a rămas ascunsă. Este interesant într-o anumită măsură. Dar ceea ce am descoperit este rolul pe care l-a avut de jucat în cariera sa”, afirmă Gwendolyn Boeve-Jones.

Experții sunt siguri că acesta este un Léger autentic, datorită provenienței, pensulei și chiar datorită şasiului pânzei care îi poartă semnătura.

Sjraar van Heugten, fost șef al colecțiilor la Muzeul Van Gogh din Amsterdam, s-a declarat „foarte surprins de calitatea” lucrării. „Este o pictură magnifică și sunt foarte fericit că restaurarea a avut atât de mult succes”, spune el.

Pictura va fi expusă în perioada 19 noiembrie 2022 – 2 aprilie 2023, la Muzeul Kroller-Muller din centrul Olandei, ca parte a unei expoziții despre seria cu acoperișuri a lui Léger. Aceasta va fi amplasată într-o vitrină care va permite vizitatorilor să îi vadă ambele părți.

Foto: Fumée sur les toits (1911 – 1912). Credit: Kroller-Muller Museum. Triton Collection Foundation