Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
curatorial.ro  /  Artǎ   /  Eu vara dorm – Tema somnului la marii artiști
Rousseau și spaimele din vis

Eu vara dorm – Tema somnului la marii artiști

Somnul a fost un subiect fascinant în istoria artei, explorat și reprezentat în diferite forme și stiluri de-a lungul secolelor. Artiștii au folosit somnul ca o modalitate de a explora și de a exprima diverse aspecte ale condiției umane, de la liniștea și odihna profundă la cele mai adânci frici și vise.

În mitologie, somnul era adesea personificat. Zeul grec Hypnos, echivalentul romanului Somnus, era adesea reprezentat ca un tânăr cu aripi, simbolizând natura efemeră și ușoară a somnului. Una dintre cele mai notabile reprezentări ale somnului în sculptură este „Hypnos” (secolul I), o statuie din bronz care îl înfățișează pe zeul somnului cu aripi la tâmple și coroană de mac, simbol al somnolenței. El toarnă din corn semințe magice care îi adorm pe muritori.

Zeul Hypnos

Zeul Hypnos

Pellegrini

Renașterea a adus o renaștere a interesului pentru mitologie și personificare. În această perioadă, somnul este adesea personificat și ilustrat în contexte mitologice. Un exemplu remarcabil este „Somnul Endymion” de Giovanni Antonio Pellegrini, care prezintă povestea lui Endymion, un păstor frumos pe care zeița Lunii, Selene, l-a adormit pentru eternitate pentru a-l putea contempla în fiecare noapte.

Pellegrini - Selena și Endymion, secolul XVIII

Pellegrini – Selena și Endymion, secolul XVIII

Caravaggio

În perioada Barocului, somnul este adesea înfățișat în moduri mai intime și emoționale. Caravaggio, de exemplu, a explorat somnul în context religios și mitologic, dar și în portrete. În „Odihna în timpul fugii în Egipt” (1597), somnul Mariei și al pruncului Isus este reprezentat într-o manieră liniștită și protectoare, subliniind pacea și siguranța pe care o oferă somnul.

Caravagio, Odihnă în timpul rătăcirii în Egipt (detaliu)

Caravaggio, Odihnă în timpul rătăcirii în Egipt (detaliu)

Goya

Romantismul a adus un interes profund pentru lumea interioară a viselor și imaginației. Francisco Goya, unul dintre cei mai importanți artiști ai perioadei, a explorat tema somnului în gravura sa celebră „Somnul rațiunii naște monștri” (1799). Această lucrare sugerează că atunci când rațiunea adoarme, subconștientul produce frici și coșmaruri. Goya folosește somnul ca metaforă pentru stările mentale alterate și pentru haosul intern.

Goya, Somnul rațiunii naște monștri, gravură, c. 1800

Goya, Somnul rațiunii naște monștri, gravură, c. 1800

Henri Rousseau

Simbolismul din secolul XIX a continuat să exploreze somnul, dar într-un mod mai esoteric și mistic. Henri Rousseau, în pictura sa „Visul” (1910), creează o scenă onirică plină de vegetație luxuriantă și animale exotice, evocând atmosfera magică a viselor. Lucrarea lui Rousseau sugerează că somnul este o poartă către o lume paralelă, plină de simboluri și semnificații ascunse.

Henri Rousseau, Visul, 1910

Henri Rousseau, Visul, 1910

Salvador Dali

Secolul XX a văzut o aprofundare a explorării temei somnului, mai ales prin mișcarea suprarealistă. Salvador Dalí, unul dintre cei mai renumiți artiști suprarealiști, a creat lucrări care ilustrează perfect lumea bizară și fascinantă a viselor. „Persistența memoriei” (1931) este una dintre cele mai emblematice lucrări ale lui Dalí, reprezentând ceasuri topite într-un peisaj oniric. Această lucrare simbolizează fluiditatea timpului în starea de vis și natura iluzorie a realității percepute.

Dali

Dali

Magritte

René Magritte, un alt important suprarealist, a explorat somnul și stările onirice în operele sale. În „Îndrăgostiții” (1928), Magritte înfățișează două figuri umane cu capetele acoperite de pânze, într-o îmbrățișare pasională. Lucrarea evocă misterul și intimitatea viselor, unde identitățile și relațiile sunt adesea ascunse și ambigue.

Magritte, Îndrăgostiții

Magritte, Îndrăgostiții

Nicolae Grigorescu

Artiștii români au abordat, de asemenea, tema somnului în diverse moduri. Nicolae Grigorescu, unul dintre cei mai importanți pictori români, a surprins somnul în picturile sale rurale. În lucrarea „Fată dormind în iarbă” (c. 1890), Grigorescu înfățișează o tânără adormită într-un peisaj natural, subliniind liniștea și armonia dintre om și natură.

Nicolae Grigorescu, Țărăncuță culcată în iarbă (între 1886 și 1895)

Nicolae Grigorescu, Țărăncuță culcată în iarbă (între 1886 și 1895)

Constantin Brâncuși

Constantin Brâncuși a explorat somnul în lucrările sale. „Somnul” (1908) este o sculptură ce reprezintă capul unei femei adormite, redat într-o formă simplificată și esențializată. Brâncuși captează liniștea și seninătatea somnului prin linia curată și forma fluidă a sculpturii sale.

Somnul lui Brâncuși

Somnul lui Brâncuși

Vincent van Gogh

Vincent van Gogh, renumit pentru stilul său vibrant și emoțional, a abordat tema somnului într-o manieră simbolică și personală. În „Leagănul” (sau „Cântec de leagăn”), van Gogh o înfățișează pe soția unui poștaș din Arles, ținând o sfoară probabil legată de un leagăn. Van Gogh a considerat această lucrare ca pe un simbol al alinării și protecției, reprezentând legătura intimă dintre mamă și copil.

Van Gogh, La berceuse, 1899

Van Gogh, La berceuse, 1899

Edvard Munch

Edvard Munch, cunoscut pentru explorările sale intense ale emoțiilor și stărilor psihologice, a abordat tema somnului și a stărilor de convalescență în mai multe lucrări. În „Ziua de după” (1894-1895), Munch ilustrează o femeie adormită pe un pat, înconjurată de dezordine, sugerând o noapte de excese sau suferință. Atmosfera melancolică și tulburătoare reflectă complexitatea somnului, văzut nu doar ca o stare de odihnă, ci și ca un refugiu sau un rezultat al epuizării emoționale și fizice.

Munch, Ziua de după, 1895

Munch, Ziua de după, 1895

Gustav Klimt

Gustav Klimt, celebrul artist secesionist austriac, a explorat tema somnului și a visului într-o manieră ornamentală și erotică. În lucrarea sa neterminată „Mireasa” (1917-1918), Klimt înfățișează o femeie adormită, înconjurată de alte figuri și simboluri, într-o compoziție complexă și decorativă. Somnul este prezentat ca o stare de vulnerabilitate și intimitate, iar detaliile bogate și stilul decorativ al lui Klimt adaugă un sentiment de misticism și fantezie.

Mireasa lui Klimt (detaliu)

Mireasa lui Klimt (detaliu)

Paul Gauguin

Paul Gauguin, un pictor post-impresionist cunoscut pentru explorările sale exotice și simbolice, a abordat tema somnului în lucrarea sa „Nevermore” (1897). Pictura prezintă o femeie tahitiană întinsă pe un pat, privită de un corb, un simbol al morții și al răului. Titlul lucrării face referire la poemul „Corbul” de Edgar Allan Poe. Somnul femeii sugerează o stare de vulnerabilitate și introspecție, iar prezența corbului introduce un element de neliniște și mister, reflectând teme de pierdere și melancolie.

Nevermore

Nevermore

Henri Rousseau

Henri Rousseau, un pictor autodidact cunoscut pentru stilul său naiv și oniric, a explorat tema somnului în lucrarea sa „La Bohémienne endormie” (1897). Pictura prezintă o femeie adormită într-un peisaj deșertic, cu un leu care o privește fix. Atmosfera este una de calm și tensiune simultan, sugerând o stare de vis și pericol latent. Lucrarea este un exemplu excelent al modului în care Rousseau a reușit să creeze scene fantastice și pline de simbolism, folosind compoziții simple și culori vibrante.

Rousseau și spaimele din vis

Rousseau și spaimele din vis

Theodor Pallady

Pallady este cunoscut pentru portretele sale intime și pentru stilul său distinct, influențat de impresionism și fauvism. În „Femeie dormind,” Pallady surprinde un moment de intimitate și vulnerabilitate, înfățișând o femeie adormită într-un cadru domestic. Culorile calde și liniile delicate subliniază atmosfera de liniște și pace.

Pallady

Pallady

Dimitrie Paciurea

Paciurea este cunoscut pentru lucrările sale simboliste și pentru seria sa de „Himere”. În studiul „Cap de expresie,” Paciurea creează o lucrare care înfățișează o figură umană într-o stare de repaus profund, aproape mitică. Formele fluide și expresive ale sculpturii sugerează o stare de visare și introspecție, captând esența somnului ca o experiență misterioasă și transcendentală. Somn ușor!

Dimitrie Paciurea, Cap de expresie

Dimitrie Paciurea, Cap de expresie