Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Patimile lui Hristos, în viziunea maeștrilor picturii

Patimile lui Hristos, în viziunea maeștrilor picturii

Patimile lui Hristos reprezintă o temă amplu reprezentată în istoria artei. De altfel, regizorul britanic Phil Grabsky a lansat în urmă cu doi ani documentarul „Easter in Art”, în care arată cum artiști din difertite epoci au abordat Paștele. Rubens, Caravaggio și Bosch, dar și Munch și Matisse și-au lăsat amprenta. A fost de asemenea temă recurentă în film, cu lungmetraje precum „Jesus of Nazareth” al lui Franco Zeffirelli, „The Passion of the Christ” al lui Mel Gibson și „King of Kings” al lui Nicholas Ray.

Artiști precum Zurbarán, Velázquez și Van der Weyden au prezentat în lucrări aflate în colecția Muzeului Prado, selectate de El Cultural, moartea și învierea lui Iisus Hristos.

Rogier van der Weyden – „The Descent from the Cross/ El descendimiento”

rogier van der weyden 1

Rogier van der Weyden

Rogier van der Weyden, unul dintre cei mai importanți pictori flamanzi, a abordat tema în mai multe lucrări. „The Descent from the Cross” a fost creată pentru capela unei catedrale din Leuven înainte de 1443. A fost cumpărată de Maria de Ungaria în 1549 șiînainte de 1564 se afla deja în capela El Prado. Mai târziu, a ajuns la El Escorial, unde s-a aflat până în 1939, când a fost mutată la Muzeul Prado, expusă acum în sala 58.

El Greco – „Cristo abrazado a la cruz”

el greco 1

El Greco

Opera a fost realizată în perioada 1600 – 1605 și a ajuns la Muzeul Prado în 1872, provenind din Museo de la Trinidad, desființat în acel an.

Anton van Dyck – „Christ Crowned with Thorns / La coronación de espinas”

anton van dyck 1

Anton van Dyck

Anton van Dyck a pictat mult pe această temă, iar în această lucrare, creată între anii 1618 – 1620, în ciuda faptului că este una creată îîn tinerețe, el demonstrează calitățile artistice și cunoștințele despre pictura venețiană. Lucrarea i-a fost dăruită lui Rubens. Mai târziu, ea a fost cumpărată de regele Felipe IV și exppusă în Mănăstirea El Escorial.

Diego Velázquez – „Cristo crucificado”

velazquez 1

Velazquez

Datată în jurul anului 1630, este crezut că această pânză a fost comandată de Jerónimo de Villanueva, mâna dreaptă a conte-ducelui de Olivares, lui Velázquez, pictor al regelui, pentru Mănăstirea San Plácido de Madrid.

Francisco de Zurbarán – „Cristo crucificado con un donante”

zurbaran 1

Zurbaran

Creația lui Zurbarán este marcată de religie și, în aceasta, a abordat de nenumărate ori tema Hristos pe cruce. Opera, datată 1640, aparține colecției Prado deși în prezent nu este expusă.

Luca Giordano – „The Judas Kiss/ El beso de Judas”

giordano

Giordano

Tabloul, realizat după 1655, parte din creația lui timpurie, eeste parte dintr-un ansamblu în care reprezintă diferite scene din viața lui Hristos, mai ales patimile.

Giandomenico Tiepolo – „Caída en el camino del Calvario”

tiepolo

Tiepolo

Acest tablou, pictat în 1772, în Veneția, face parte dintr-un grup de opt scene despre patimile lui Hristos care provine din Mănăstirea San Felipe Neri de Madrid. De acolo, seria a ajuns la Museo de la Trinidad, apoi la Prado, unde este expusă în sala 23.

Francisco de Goya – „El prendimiento de Cristo”

Este vorba despre o schiță pregătitoare în care se observă figurile principale și liniile luminilor pentru pânza destinată Sacristiei Catedralei din Toledo. Goya a finalizat opera (fotografie principală) în 1798, deși îi fusese comandată cu șapte ani înainte. În 1799, pictorul a prezentat-o la Academia de Bellas Artes de San Fernando. Este crezut că Goya a făcut mai multe desene pregătitoare, între care și acesta care se află la Prado.