Pauline Karpidas, care i-a găzduit pe Tracey Emin și Damien Hirst în casa ei din Hydra, vinde sute de lucrări de artă
Colecționara și mecena britanică Pauline Karpidas, care a găzduit pe proprietatea ei din insula elenă Hydra artiști și profesioniști din artă, în fiecare sfârșit de săptămână din luna iulie, în perioada 1996 – 2017, va vinde sute de lucrări prin casa Sotheby’s.
„Nu vi se cere prea mult decât să fiți implicați în artă și să vă bucurați de oaspeți, să faceți plajă, să bârfiți și să înotați”, era itinerariul prezentat invitaților.
Așa-numitele ateliere de lucru erau, potrivit lui Oliver Barker, președintelui Sotheby’s pentru Europa, un „who’s who” al lumii artei contemporane sau, după cum a spus odată Gregoir Muir de la Tate, „o formă de adunare generală anuală”.
Sute de lucrări în valoare de 11 milioane de euro
De-a lungul anilor, la întruniri au participat curatori și directori de muzee precum Maria Balshaw, Nicholas Cullinan, Beatrix Ruff și Tim Marlow, însă în centrul reuniunilor se aflau artiștii pe care Karpidas îi colecționase și ale căror lucrări împodobeau refugiul familiei din Hydra, renovat sub privirile designerului francez Jacques Grange. Printre aceștia se numărau Jeff Koons, John Currin, Chris Ofili, Tracey Emin, Sarah Lucas, Richard Prince, Urs Fischer, Nate Lowman și Damien Hirst.
Sotheby’s va scoate la licitație 300 de piese din casa din Hydra a lui Pauline Karpidas, în cadrul a două vânzări la Paris, pe 30 și 31 octombrie. Ele sunt evaluate la 11 milioane de euro. Se crede că întreaga sa colecție valorează câteva sute de milioane de euro.
Hydra devenise „acest melanj între marii colecționari și tinerii avangardiști”, spune Barker, care s-a numărat printre cei prezenți la ultima întâlnire din 2017. Printre alte personalități din lumea artei care au case pe insulă se numără artistul american Brice Marden și dealerul austriac Thaddaeus Ropac.
Printre lucrările care vor fi vândute la Sotheby’s se numără nouă piese de Claude și François-Xavier Lalanne, printre care „Très Grand Choupatte” (2008, Claude Lalanne), care ar urma să fie vândută pentru 1,5 milioane de euro, „Wretched War” (2004; estimare: 100.000-150.000 de euro), de Damien Hirst, o lucrare pe hârtie de Tracey Emin (estimare aproximativă: 5.000 de euro) și patru lucrări fotografice de Sarah Lucas (estimări aproximative cuprinse între 5.000 și 9.000 de euro).
Pauline Karpidas, de la haine la artă plastică
Pauline Karpidas a crescut într-o familie din clasa muncitoare din Manchester. Inițial, a urmat cursuri de secretariat, dar a ajuns să înființeze un mic magazin de haine în Atena în anii 1970. Acolo l-a întâlnit pe regretatul ei soț, magnatul grec al construcțiilor Constantinos Karpidas, care avea o colecție „tradițională” de artă, ce includea câteva Renoir.
Cu ajutorul regretatului comerciant greco-american Alexander Iolas, căruia i se atribuie descoperirea lui Andy Warhol, Karpidas a început să achiziționeze artă contemporană la începutul anilor 1990, după ce a colecționat și studiat artiști impresioniști, moderni și, în special, suprarealiști. „Iolas a ieșit practic de la pensie pentru a o ajuta pe Pauline să construiască colecția”, afirmă Barker.
Karpidas este un sponsor al Tate și al Sir John Soane’s Museum din Londra, iar un centru educațional de la New Museum din New York poartă numele The Pauline and Constantine Karpidas Education Center.
Imagine principală: sculptură de François-Xavier Lalanne pe proprietatea Karpidas din Hydra; credit foto: Barney Hindle Photography/Sotheby’s Paris