Picturi necunoscute ale Renașterii portugheze, expuse la Luvru
Peisaje albastre, țesături, accesorii prețioase și detalii arhitecturale demne de cei mai mari maeștri flamanzi: mult timp rămase în umbră, picturile Renașterii portugheze sunt expuse la Muzeul Luvru din Paris.
Această expoziție, deschisă începând de vineri, 10 iunie, până la 10 septembrie, prezintă 13 opere, toate religioase, pictate în prima jumătate a secolului al XVI-lea.
Manuel I a invitat în regat reprezentanți ai școlii flamande
În acea epocă, Lisabona, capitala unui vast imperiu, era un oraș multicultural în care abundau bogățiile și descoperirile Noii Lumi. Aici era și curtea regelui Manuel I. Văr al regelui Ioan al II-lea, căruia i-a succedat, Manuel I și-a asumat legitimitatea nu doar grație explorării maritime, pentru că sub domnia sa Vasco da Gama a descoperit drumul către Indii și Pedro Alvares Cabral Brazilia, ci și datorită mecenatului, invitând reprezentanți ai școlii flamande să se intaleze în regat.
Printre aceștia, Francisco Henriques sau „Maestrul din Lourinha” (al cărui nume adevărat nu este cunoscut) importă în Portugalia o tehnică foarte rafinată a picturii în ulei, care permite nașterea a ceea ce este numită acum vârsta de aur a Renașterii portugheze.
Această perioadă fastă este puțin cunoscută marelui public din cauză că un puternic cutremur care va devasta Lisabona în 1755 a distrus comori arhitecturale și picturi.
Printre pictorii de descoperit în expoziție sunt: Nuno Gonçalves (considerat părintele Renaşterii portugheze), Jorge Afonso (activ între 1504 şi 1540), Cristovao de Figueiredo (între 1515 şi 1554) sau Gregorio Lopes (între 1513 şi 1550).
Credit foto: „L’adoration des bergers”, Jorge Afonso