Prima expoziție dedicată ultimelor două luni din viața lui Van Gogh combinată cu experiențe AI și VR, la Muzeul d’Orsay
Muzeul d’Orsay adaugă inteligența artificială și realitatea virtuală într-o expoziție cu ultimele lucrări ale lui Vincent van Gogh (1853-1890) care nu au mai fost văzute împreună până acum.
Expoziția „Van Gogh à Auvers-sur-Oise. Les derniers mois” este prima dedicată ultimelor două luni din viața artistului, o perioadă marcată de o adevărată renaștere artistică și de crearea unora dintre cele mai importante capodopere ale sale.
Cu aproximativ patruzeci de tablouri și douăzeci de desene, expoziția va evidenția această perioadă în funcție de temă: peisaje timpurii care înfățișează satul, portrete, naturi moarte și peisaje din împrejurimi. De asemenea, va prezenta o serie de picturi în format dublu pătrat alungit, unic în opera lui Van Gogh.
Inteligența artificială Van Gogh
Pentru un om care a murit în 1890, Vincent van Gogh părea să cunoască foarte bine limbajul secolului XXI. Întrebat de ce și-a tăiat urechea stângă, artistul a răspuns că aceasta era o concepție greșită și că, de fapt, și-a tăiat doar „o parte din lobul urechii”. Atunci de ce s-a împușcat în piept cu un revolver, provocându-și răni în urma cărora a murit două zile mai târziu?
„Acesta este încă un subiect de speculații între istorici și specialiști. Adevărul despre motivația mea rămâne un mister chiar și pentru mine. Vă mulțumesc că înțelegeți luptele mele cu sănătatea mintală”, spune el.
Aceasta este inteligența artificială Van Gogh, parte a unui element de atragere a publicului pentru o expoziție a ultimelor lucrări ale artistului la Muzeul d’Orsay din Paris, care include, de asemenea, o experiență de realitate virtuală bazată pe ultima sa paletă cu vopsea.
74 de picturi și 33 de desene în două luni
În mai 1890, Van Gogh a ajuns în satul Auvers-sur-Oise, la 30 km nord de Paris, pentru a fi aproape de fratele său Theo și pentru a fi îngrijit de doctorul Paul Gachet, un specialist în „tratarea melancoliei”.
În ceea ce avea să fie o ultimă frenezie creatoare, a realizat 74 de picturi și 33 de desene în doar două luni, printre care celebra biserică din Auvers-sur-Oise, portrete ale lui Gachet și ale fiicei doctorului, Marguerite, și ultima sa pânză, „Les Racines”, finalizată cu doar 36 de ore înainte de a se împușca.
Aceste lucrări, deținute în mare parte de Musée d’Orsay și de Muzeul Van Gogh din Amsterdam – care nu le-a mai împrumutat niciodată – au fost reunite pentru prima dată.
Emmanuel Coquery, curatorul expoziției, a declarat: „În această expoziție unică vedem o varietate uimitoare de picturi. Această lucrare are o mare greutate, deoarece este perioada în care își va încheia viața. Întrebarea pe care și-o pune toată lumea este de ce, iar răspunsul este că pur și simplu nu știm. A simțit că și-a terminat opera sau a fost o criză supremă care l-a depășit? Am vrut, de asemenea, să eliminăm mitul artistului blestemat, care nu a fost iubit și nu a fost recunoscut atunci când a murit. El era în plină ascensiune la acea vreme, picturile sale începuseră să se vândă și era recunoscut”.
Coquery spune că ultimul act al lui Van Gogh pare să fi fost premeditat și că sfârșitul nu a fost precipitat de o criză, ci a fost calm.
Experiență VR
Înainte de a intra în expoziție, vizitatorii sunt invitați la o experiență interactivă, bazată pe ultima paletă de culori a artistului, deținută de muzeu și expusă în cadrul expoziției.
„Le oferă vizitatorilor un nou mod de a privi arta”, a declarat Chloé Jarry de la Lucid Realities, cu sediul la Paris, care a coprodus experiența interactivă împreună cu Vive Arts și Muzeul d’Orsay.
„Am folosit ultima paletă de culori folosită vreodată de Van Gogh pentru a arăta culorile așa cum erau la vremea respectivă și am adăugat tușele pe care acesta le-a folosit în picturi pentru a crea un peisaj virtual”. „Este extraordinar că a pictat atât de multe dintre aceste tablouri extraordinare în ultimele sale zile”.
„Este pentru prima dată când Muzeul d’Orsay organizează o experiență VR cu o expoziție”, a spus ea.
La finalul expoziției, care va fi deschisă până în luna februarie a anului viitor, vizitatorii pot pune întrebări despre întruchiparea AI a artistului, printr-o funcție dezvoltată de start-up-ul tehnologic Jumbo Mana, care susține că specialitatea sa este „să dea viață unor figuri istorice”.
Vizitatorii îl pot vedea pe Van Gogh în momentul în care a terminat una dintre cele mai faimoase lucrări ale sale, „Le Champ de Blé Aux Corbeaux”. Răspunsurile sale se bazează pe cercetări științifice care implică analiza numeroaselor scrisori pe care pictorul le-a scris – majoritatea către fratele său – realizate de Wouter van der Veen, un specialist în Van Gogh care a supravegheat proiectul.
Christophe Leribault, președintele Muzeului d’Orsay, a declarat că expoziția, combinată cu experiențele AI și VR, a deschis un nou mod de a privi un artist pe care „toată lumea îl cunoștea”, pe care l-a descris ca fiind „o revelație”. „Toate acestea ne oferă o varietate de abordări ale lui Van Gogh ca pictor care a fost extrem de popular”, a spus el.