Primul tablou istoric al unei pictorițe prezentat la Paris Salon, cumpărat de Fine Arts Museums of San Francisco
Primul tablou istoric al unei pictorițe prezentat la Paris Salon a fost cumpărat de Fine Arts Museums of San Francisco.
În 1791, Marie-Guillermine Benoist a devenit prima femeie care a prezentat o pictură istorică la prestigiosul Paris Salon, cu „Psyche Bidding Her Family Farewell”, capodoperă a genului care a stat departe de ochii publicului multe secole.
Fine Arts Museums of San Francisco a anunțat achiziția lucrării lui Benoist, informează artnews.com, iar aceasta a devenit una dintre cele trei ale artistei care se află în colecții din Statele Unite.
Ea este, începând cu 24 martie, expusă public pentru prima dată din 1791.
Lucrarea s-a aflat în posesia descendenților primului proprietar timp de 200 de ani și este foarte bine conservată, a menționat curatoarea Emily Beeny.
„Psyche Bidding Her Family Farewell” a fost cumpărată cu ajutorul donatorilor muzeului pentru o sumă care nu a fost divulgată. Cel mai recent, în 2020, a fost vândută într-o licitație în Franța pentru 292.000 de euro.
Va fi expusă în muzeul din San Francisco alături de lucrări ale profesorilor lui Benoist – pictorii Élisabeth Louise Vigée Le Brun, una dintre puținele femei membre ale Royal Academy, și Jacques-Louis David.
Tânăra Benoist, forțată să renunțe la pictură
Tabloul lui Benoist de la începutul perioadei neoclasice o are în centru pe prințesa Psyche din mitologia elenă, care se pregătește să fie sacrificată pentru a salva regatul tatălui ei.
Anul 1791 a fost primul în care salonul bianual din Paris a fost deschis artiștilor care nu erau membri. Benoist, la vârsta de 23 de ani, a făcut senzație cu „Psyche Bidding Her Family Farewell”, unul dintre cele trei tablouri ale ei acceptat în expoziție.
În ciuda popularității de care s-a bucurat pictorița, în contextul Revoluției Franceze cariera ei a fost întreruptă în 1793, când soțul ei a căzut în dizgrația Iacobinilor aflați la conducere, iar cuplul a fost nevoit să fugă din Paris pentru a nu fi arestat.
Până când a fost reprimit în societate, Benoist a fost forțată să renunțe la pictura istorică în favoarea portretelor cu priză la public.
Soțul ei a primit o funcție înaltă după căderea lui Napoleon Bonapoarte, iar lui Marie-Guillermine Benoist i-a fost spus că pictura nu se potrivește unei femei cu statutul ei.
Credit foto: Fine Arts Museums of San Francisco