Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Ramona Guran – „MINUSCULe”, povestea artistică a Spațiului Mic

Ramona Guran – „MINUSCULe”, povestea artistică a Spațiului Mic

Ramona Guran, artistă aflată la vârsta maturității, a debutat primăvara aceasta în Sala de Artă Contemporană a Muzeului Golești.

După expoziția de la Muzeul Golești, Ramona Guran își va prezenta seria de lucrări „MINUSCULe” în București, la Muzeul Național al Literaturii Române, începând cu 21 iunie.

Membră a clubului artiștilor interesați de microcosmos și de universul celular, Ramona Guran, absolventă a Universității Naționale de Arte București, este artist, educator, antreprenor, soție și mamă a trei fete.

„Interesul pentru natură al unei artiste care a ales să părăsească spațiul urban și să înfrunte greutățile traiului la țară nu este o surpriză. Ceea ce este însă surprinzător în lucrările Ramonei Guran este felul în care a ales să își construiască vizual compozițiile, într-un spațiu cu frontiere clare, să facă din celula o dublă metaforă: a izolării, dar și a universului mărginit de o membrană. În satul în care trăiește, Ramona e conectată cu lumea și cu tendințele artistice, integrată în curente care reflectă preocuparea crescândă a artiștilor de pretutindeni pentru natură și mai cu seamă pentru structurile naturale, precum și pentru legătura dintre artă și științele neuronale. Într-un recent număr special al revistei Weltkunst, intitulat «Kunst und Natur» («Arta și Natura», martie 2022), sunt prezentați artiști contemporani relevanți pentru această direcție, de la fotografi ai organizărilor minerale (Fred Koch) la pictori ai detaliului vegetal (Miron Schmückle) și creatori de concepte noi, cum sunt «naturantipiile» lui Maximilian Prüfer (care imortalizează urmele lăsate de diferite animale pe o hârtie specială)”, notează Cristina Simion în textul critic al expoziției.

ramona guran 3

Ea continuă: „Îndrăznesc să afirm că acestei mișcări îi aparține și arta Ramonei Guran, care își lasă mâna condusă de creionul pastel pentru a crea structuri complicate, cu linii curbe și puncte unite într-o geometrie spațială nelineară, asimetrică, radiind lumină și culoare. Alcătuirile create de artistă își găsesc un pandant în motivele de micro-design foarte în vogă ale artistei Heather Barnett, care imprimă structuri observabile la microscop pe hârtie de tapet, dar și în arta continuată, în care artiștii lasă lucrările să fie alterate de apă, de vânt, de coexistența cu plante și animale, renunțând uneori la forma finită a lucrării și preferând observația și interogația intermitente, potențial până la dispariția lucrării în peisaj. Dar lucrările Ramonei Guran nu își propun o astfel de analiză transformativă, ci doar un instantaneu al aglomerării celulare, sugerând mișcarea browniană. Artista plăsmuiește o lume cvasi-abstractă, ingenuă și plurivalentă, proiectând în arhitectura celulară a desenelor sale conceptul artistic al Spațiului Mic. Spațiul Mic folosește imagini-simbol ca instrument al contemplației, cu funcții ale semnelor care nu se dezvăluie imediat privitorului, lăsându-i fascinația descoperirii și interpretării”.

„MINUSCULe” – echilibru remarcabil între pozitiv și negativ

Seria prezentată în expoziția „MINUSCULe” include lucrări recente ale Ramonei Guran în care echilibrul spațiilor pozitiv și negativ e remarcabil, imaginația artistei creează elemente aparent recognoscibile, puternic colorate, cu efect hipnotic, adaugă Simion.

Mesajul artistic e departe de compoziția pur decorativă. „Ca bătrânul dascăl din «Scrisoarea I» a lui Eminescu, care ținea «universul fără margini» în degetul lui mic, Ramona Guran sprijină «lumea și vecia» nu într-un număr, ca în poem, ci într-o serie de celule care închid micro-universuri ficționale ale unei infinite fantezii”, conchide Simion.