Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  Săptămâna Modei de la Paris scoate în evidență arta suprarealistă și renascentistă
paco rabanne 2023

Săptămâna Modei de la Paris scoate în evidență arta suprarealistă și renascentistă

Prezentările de la Săptămâna Modei de la Paris au fost marcate de artă și intervenții ale celebrităților, au avut formă dinamică – prezentând tendințele pentru toamna-iarna 2023-2024.

Dacă Paco Rabanne a adus un omagiu lui Salvador Dalí, casa Chloé – condusă de Gabriela Hearst – a prezentat haine inspirate de artista italiană din secolul al XVII-lea Artemisia Gentileschi.

Casa de modă spaniolă Paco Rabanne a adus un omagiu fondatorului său, care a murit luna trecută la vârsta de 88 de ani. În timpul unei defilări organizate la Musée d’Art Moderne din oraș, casa de modă a prezentat aproximativ 40 de look-uri pentru colecția sa de prêt-à-porter pentru toamna 2023.

Cinci modele au coborât pe culoar îmbrăcate în rochii lungi pe care erau pictate tablouri ale lui Salvador Dalí, colegul și colaboratorul artistic al designerului spaniol-francez.

Primele prezentate în procesiunea de cinci aspecte, toate având imprimate scene din picturile realizate de Dalí între anii 1930 și 1950, au fost „Sun-table” (1935) și „The Shades of Night Descending” (1931). Au urmat „Dream Caused by the Flight of a Bee Around a Pomegranate a Second Before Awakening” (1944), „Meditative Rose” (1958) și „Giant Flying Mocca Cup with an Inexplicable Five Metre Appendage” (1946).

Referințele la  Dalí reprezintă o încercare a casei de a-i aduce un omagiu lui Rabanne în prima prezentare de la moartea acestuia. Dalí, care l-a numit cândva pe Rabanne singurul alt „geniu” (în afară de el însuși) care lucra la acea vreme în Spania, a colaborat cu creatorul de modă în anii 1960.

Colecția Chloé, inspirată de Artemisia Gentileschi

Atenta prezentare a casei Chloé a fost inspirată de Artemisia Gentileschi, pictorița din secolul al XVII-lea. Detaliile măgulitoare ale umerilor evazați, paltoanele lungi și groase și pantalonii evazați și texturați au fost printre articolele de îmbrăcăminte care au emanat, deopotrivă, modernism și istorie.

chloe 2023

Chloé toamnă – iarnă 2023

Reflecția barocă a fost tratată cu subtilitate. O pelerină uriașă în formă de A, segmente elisabetane cu volane, rochii în stil arlechin.

Piesa de rezistență a fost o rochie de tapiserie multicoloră cu bretele sport. Tapițeria a fost inspirată de „Estera în fața lui Ahasuerus”, pictură a lui Gentileschi, a confirmat casa de modă, și a fost realizată de studioul de broderie Chanakya International din Mumbai, care oferă cursuri de broderie manuală pentru femeile din comunitățile cu venituri mici. Au fost evocate și picturile moderniste aflate deasupra locului de desfășurare a evenimentului, la Muzeul Național de Artă Modernă din Centrul Pompidou.

Joana Vasconcelos, pentru Dior

Lucrările artistei portugheze Joana Vasconcelos au pregătit terenul pentru creațiile Dior inspirate din anii 1950. Ea a fost angajată de Maria Grazia Chiuri, directorul de creație al Dior, să creeze o instalație captivantă.

Pentru show-ul de toamnă, Chiuri a căutat în arhivele casei de modă, inspirându-se de la femei precum sora lui Christian Dior, Catherine, și cântărețele franceze Edith Piaf și Juliette Greco. Stilurile lor au fost puternic influențate de Hollywood-ul de la acea vreme, precum și de sentimentul de reconstrucție după cel de-al Doilea Război Mondial.

vasconcelos, prezentare dior 2023, adrien dirand courtesy dior

Vasconcelos, prezentare Dior (c) Adrien Dirand / Dior

Paletele de culori întunecate și imprimeurile stilizate ale lui Chiuri de pe podium au fost contrabalansate de structura caleidoscopică suspendată a lui Vasconcelos, completată cu tentacule și împodobită cu tricot Dior, țesături, dantelă, franjuri, paiete și pene.

Piesa amorfă de 24 de metri lungime, 6 metri înălțime și 20 de tone, care seamănă atât cu o plantă, cât și cu o caracatiță, a oferit un fundal amenințător pentru structura temporară instalată în Jardin des Tuileries.

Amintind de o pictură suprarealistă, Vasconcelos și-a descris lucrarea pentru Reuters ca fiind „o grădină magică, ca o altă lume, o altă dimensiune”. Ea a adăugat: „Este cu adevărat deosebit pentru lumea artei contemporane să aibă această legătură cu lumea modei”.

Aceasta este cea de-a doua colaborare a lui Vasconcelos cu brandul de modă. În 2013, ea a creat un arc mare realizat din sute de sticle de parfum Dior.