Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  Tablouri ale dinastiei Storck restaurate şi expuse pe şevalet/ galerie foto
portrete si autoportrete

Tablouri ale dinastiei Storck restaurate şi expuse pe şevalet/ galerie foto

Muzeul Storck continua tradiţia marii artiste Cecilia Cuţescu-Storck care după ce încheia o serie de lucrări le expunea pe şevalet prietenilor, publicului specializat sau iubitorilor de artă în atelierul său din strada Vasile Alecsandri 16. Astfel, la Muzeul Frederic Storck şi Cecilia Cuţescu-Storck a fost deschisă expoziţia „Privirea din ramă: portrete și autoportrete ale familiei Storck” în prezenţa unui public curios.

alexandru satmary autoportret

Alexandru Satmary, „Autoportret”, foto: curatorial.ro

„Expoziţia cuprinde şase picturi, trei lucrări de grafică, caietul de schiţe al lui Frederic Storck, precum şi un autoportret al Ceciliei Cuţescu-Storck”, a declarat pentru curatorial.ro Ana Arsinca, curator, ea precizând că după ce va fi restaurat un bust al lui Karl Storck va rămâne în muzeu.

Curatorul mai spune că un alt portret realizat de Karl Storck va rămâne în sala de la Muzeu dedicată Balcicului pentru că „întregeşte toată această serie a operei şi creaţiei” familiei.

alexandru satmary2

Alexandru Satmary, „Autoportret”, foto: curatorial.ro

Expoziţia „Privirea din ramă: portrete și autoportrete ale familiei Storck” prezintă lucrări din colecţia Muzeului Storck integral restaurate, unele nemafiind expuse până acum.

cecilia cutescu storck

Cecilia Cuţescu-Storck, „Portretul fiicei mele Gabriela”, foto: curatorial.ro

Aflate mult timp în depozitul Muzeului, „Autoportretul lui Alexandru Satmary şi tabloul realizat de Olga Boznanska, o pictoriţă poloneză, sunt opere care nu au mai fost expuse, nu au avut ramă, şasiu, au fost restaurate de la zero şi asta este o mare realizare”, a declarat curatoarea Ana Arsinca pentru curatorial.ro.

„Aceste tablouri ar putea fi integrate în expoziţia permenentă pentru că sunt foarte importante, vorbesc despre viaţa lor. Am vrut să creez, să dau unitate din punct de vedere al creaţiei lor, al devotamentului, al perseverenţei faţă de artă”, a precizat Arsinca.

Portretele sunt realizate în ulei pe pânză sau ulei pe carton.

sculptura

Frederic Storck, „Cap stilizat (Madona)”, marmură, Olga Boznanska, „Portretul Ceciliei Cuţescu Storck”, foto: curatorial.ro

Familia Szathmary

Cele două autoportrete ale lui Alexandru Satmary din expoziţie sunt foarte importante, a spus Elena Olariu, director adjunct al Muzeului Municipiului Bucureşti.„Două autoportrete interesante de care era nevoie în istoria artei”, a spus istoricul de artă.

Sora Ceciliei Cuţescu-Storck era căsătorită cu Alexandru Satmary, fiul lui Carol Popp de Szathmári, fotograf de renume european. Alexandru Satmary este descoperitorul Balcicului pe care l-a adus în atenţia reginei Maria. Se ştie că familia Satmary era foarte apropiată de Casa Regală.

limon

Kimon Loghi, „Portretul sculptorului Frederic Storck”, foto: curatorial.ro

Toate lucrările din expoziţie au fost în Laboratorul de restaurare, unele au fost conservate, au fost curăţate, au primit rame noi, au fost supuse unor intervenţii mai puţin invazive, altele au fost restaurate pentru că se impunea, mai spun specialiştii.

Potrivit acestora, expoziţia va fi completată cu încă două lucrări pe perioada vizitării ei. În maxim două săptămâni, o pictură şi o sculptură din Laboratorul de restaurare vor fi aduse la Muzeul Storck.

„Încercăm să recuperăm opere şi aceste teme de cercetare vrem să le prezentăm şi publicului. Cred că este a şasea expoziţie din atelierul artistei realizată în ultimii cinci ani. Cecilia Cuţescu-Storck realiza aceste expoziţii pe şevalet în momentul în care termina anumite serii de lucrări. Îşi chema prietenii, istoricii de artă, făcea un ceai pentru ei şi îi plăcea să discute, să primească criticile, observaţiile, să vadă reacţia oamenilor, făcea un fel de prezentare pentru un public specializat şi iubitor de artă. Acum cinci ani ne-am gândit: de ce nu am relua această tradiţie extraordinară a artistei. Aşa s-a născut această serie”, a explicat istoricul de artă.

creion cecilia cutescu storck

Cecilia Cuţescu-Storck, „Elena Cuţescu (Bunica artistei)”, foto: curatorial.ro

Artiştii din familia Storck

Artiştii din familia Storck au fost deschizători de drumuri în arta românească de secol XIX şi XX, o perioadă destul de îndelungată. Dinastia Storck a fost întemeiată de Karl Storck care a venit din Germania, s-a stability în Bucureşti la mijlocul secolului XIX, în 1949, şi a fost cunoscut pentru sculptura monumentală, funerară, decoraţia unor importante clădiri din Bucureşti. Tot el a pus bazele Şcolii de sculptură bucureşteană. Fiul acestuia, Carol Storck a studiat la Florenţa şi Philadelphia. Celălalt fiu, Frederic Storck, la începutul secolului XX s-a aflat între artiştii care au fondat Societatea Tinerimea Artistică.

Cecilia Cuţescu-Storck s-a căsătorit în 1909 cu Frederic Storck. În 1916, Cecilia Cuţescu-Storck devine prima femeie profesor universitar la o şcoală de stat de arte din Europa. Ea s-a dedicat picturii monumentale, murale. Ea a fost preocupată de afirmarea vocii feminine în artă, dovedită atât prin înființarea Asociației Femeilor Pictore și Sculptore din România (împreună cu Nina Arbore și Olga Greceanu), cât și prin abordarea picturii monumentale, considerată o tehnică cu precădere masculină. Frederic Storck și Cecilia Cuțescu Storck au avut două fiice – Gabriela Storck a fost arhitectă, iar Cecilia Frederica (Lita) Storck, ceramistă.

Expoziţia „Privirea din ramă: portrete și autoportrete ale familiei Storck” va rămâne deschisă până la 10 decembrie.

Foto credit: curatorial.ro