Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  Tablourile create de bărbați, vândute de 10 ori mai scump decât cele pictate de femei
jenny saville propped

Tablourile create de bărbați, vândute de 10 ori mai scump decât cele pictate de femei

Tablourile create de bărbați sunt vândute de 10 ori mai scump decât cele pictate de femei, este concluzia unui studiu realizat de Helen Gorrill, autoarea „Women Can’t Paint”.

Ea a studiat cazul a 5.000 de tablouri vândute în lume și a descoperit că, pentru fiecare 1 liră sterlină obținută de o lucrare a unui bărbat, o pictură semnată de o femeie a obținut 10 pence.

„Este cea mai șocantă diferență economică între bărbați și femei pe care am descoperit-o în orice industrie”, spune ea în documentarul „Recalculating Art” de la BBC Radio 4.

Surprinzător este și din perspectiva faptului că femeile reprezintă 70% din studenții la facultățile de artă.

Sunt bărbații de 10 ori mai buni la pictură decât femeile? De această părere era artistul german Georg Baselitz care, în 2015, declara pentru The Guardian: „Femeile nu pictează prea bine. Este o realitate. Piața nu minte”.

Piața de artă lasă într-adevăr impresia că artiștii sunt mult mai buni decât artistele. Cel mai scump tablou vândut vreodată la o licitație este „Salvator Mundi” (450 de milioane de dolari), atribuit lui Leonardo Da Vinci, în timp ce recordul pentru o lucrare a unei femei este deținut de Georgia O’Keeffe, cu „Jimson Weed/White Flower No.1”, la 44,4 milioane de dolari. De zece ori mai puțin.

Comparația este nedreaptă, scrie The Guardian, deoarece mult timp femeilor nu le-a fost permis să activeze în arte la fel ca bărbaților. Dar și între artiștii în viață, Jeff Koons deține recordul, cu 91 de milioane de dolari pentru o lucrare, în timp ce în cazul femeilor s-a remarcat Jenny Saville, cu doar 12,5 milioane de dolari.

Preconcepții față de artiste

O altă descoperire uimitoare făcută de Gorrill este aceea că valoarea unei lucrări a unui artist crește dacă el a semnat-o, pe când valoarea uneia create de o femeie scade dacă ea a semnat-o. „Este absolut uluitor”, afirmă cercetătoarea.

Referitor la calitate, profesoara de finanțe Renée Adams de la Oxford a făcut un test. A arătat unui grup cinci picturi create de bărbați și cinci, de femei și a cerut participanților să identifice, în baza lucrărilor, genul fiecărui artist. Ei au ghicit corect 50% dintre ele, dovadă că arta bărbaților nu este diferită și nici mai bună decât cea a femeilor.

În cazul profilului clasic de colecționar de artă, ea a prezentat o singură pictură creată de AI și, la întâmplare, a prezentat-o ca fiind atribuită unei artiste sau unui artist. Cei care au fost informați că era pictată de un bărbat au spus că le place mai mult decât cei cărora le-a fost spus că era pictată de o femeie.

Complicitate între piață, istoria artei și instituții

Frances Morris, director la Tate Modern, a explicat: „Artistele s-au descurcat foarte prost pentru că există o complicitate involuntară între piață, istoria artei și instituții. Nimeni nu are încredere, toată lumea caută confirmare. Așadar, au existat antecedente și, desigur, convenția și istoria au fost încadrate de patriarhat”.

„The Story of Art”, de EH Gombrich, volumul despre artă cel mai bine vândut în lume, care este recomandat studenților la arte, menționează o singură artistă în cele 688 de pagini. Disproporția poate fi remarcată și în muzee, în colecții permanente și temporare.

Multe artiste au fost înlăturate din portofoliul galeriilor odată ce au anunțat că sunt însărcinate. Le-a fost spus că oamenii nu vor mai lua în serios munca lor, că achiziționarea operelor lor presupune un risc pentru că nu ar mai fi la fel de implicate în carierele lor.

Lumea începe totuși să se schimbe. Muzeele încearcă să își balanseze colecțiile. Unele chiar vând lucrări de artă create de bărbați pentru a cumpăra mai multe create de femei. Casele de licitații scot la vânzare tot mai multe creații ale artistelor, iar expoziții majore, precum Bienala de la Veneția, le acordă tot mai mare atenție. Și colecționarii au remarcat. Prețurile lucrărilor de artă semnate de femei cresc cu 29% mai rapid decât în cazul lucrărilor artiștilor.

Foto: „Propped” (1992), ulei pe pânză de Jenny Saville