Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  „Tițian. Ecce Homo” – Cea mai valoroasă lucrare muzeală expusă vreodată la Iași
veronese, titian, brukenthal exclusive art safari, 2023, curatorial.ro

„Tițian. Ecce Homo” – Cea mai valoroasă lucrare muzeală expusă vreodată la Iași

Expoziție „Tițian. Ecce Homo”, organizată de Muzeul Municipal „Regina Maria” din Iași în colaborare cu Muzeul Național Brukenthal din Sibiu, va fi deschisă în perioada 10 mai – 5 iunie 2024.

Lucrarea „Ecce Homo”, realizată în anul 1560 de Tiziano Vecellio sau Tițian (1488/90-1576), din colecția Muzeului Național Brukenthal, singura instituție din România și din Estul Europei care are în colecție o lucrarea realizată de Tițian, va fi expusă la Iași.

Tiziano Vecellio, cunoscut sub numele de Tițian, s-a născut în Pieve di Cadore, un mic sat din Alpi, fiul lui Gregorio Vecellio, un consilier bogat și căpitan al miliției venețiene din regiune. În 1510, Tițian și-a lansat cariera independentă la Veneția. A inspirat mulți artiști contemporani cu stilul său manierist, inclusiv Paris Bordone, Bonifazio Veronese și Polidoro da Lanciano, precum și nepotul său Marco Vecellio. În 1590, teoreticianul artei Giovanni Lomazzo l-a numit pe Tițian „soarele în mijlocul stelelor mici nu numai printre italieni, ci toți pictorii lumii”, iar maeștri precum Rubens, Rembrandt și Tintoretto aratau un respect deosebit față de Tițian în ceea ce privește compoziția, culoarea și pensulația. Această influență s-a extins până în secolul al XVII-lea, când Marco Boschini a scris, la aproximativ o sută de ani de la moartea lui Tițian, că „a fost cu adevărat cel mai excelent dintre cei care pictau: pentru că lucrările lui au dat naștere întotdeauna la expresii ale vieții”.

Artiștii s-au întors la Tițian în secolele al XVIII-lea și al XIX-lea. Sir Joshua Reynolds a fost atât de fascinat de opera sa încât a răzuit straturi de vopsea de pe o pânză pe care o deținea pentru a descoperi procedeele și tehnicile lui Tițian, iar neoclasicii Jean Auguste Dominique Ingres, cât și impresioniștii francezi, inclusiv Manet, s-au inspirat din lucrările lui Tițian. După cum scria Eugène Delacroix : „Tițian este unul dintre cei care sunt mai aproape de ingeniozitatea anticului […]. Cei care în Tițian nu văd că cei mai mari dintre coloriști sunt în mare eroare: este într-adevăr, dar la în același timp este primul dintre decoratori”.

Tițian, unul dintre cei mai mari pictori renascentiști

Tițian a dominat arta venețiană cu o creativitate care a permis orașului să rivalizeze cu centrele artistice recunoscute anterior din Florența și Roma și a pictat unele dintre cele mai importante și eminente personalități ale vremii, inclusiv Carol al V-lea Sfântul Împărat Roman, Papa Paul al III-lea, Filip al II-lea al Spaniei și Henric al III-lea al Franței. Pe lângă portrete, el a pictat și o serie de subiecte religioase și mitologice. Pe parcursul unei cariere lungi și prolifice, opera lui s-a dezvoltat de la imaginile tradiționale renascentiste la pânze din ce în ce mai energice care au respins compozițiile echilibrate și le-au înlocuit cu asimetrie și subiecte dinamice.

A avut un impact uriaș asupra contemporanilor săi, iar pânzele sale pot fi văzute ca precursori ai dramei emoționale a artei baroc și influențând inovatorii de mai târziu. Tițian a fost faimos pentru utilizarea îndrăzneață a culorii și a reușit acest lucru prin căutarea pigmenților rari și folosindu-i în cea mai bogată și saturată formă a lor, precum și prin echilibrarea atentă a fiecărei culori cu cele alăturate ei.

De asemenea, s-a concentrat asupra efectului luminii, asupra efectelor de iluminare care valorifică culoarea, inclusiv clarobscurul, pentru a sublinia nuanțele contrastante. Prin această focalizare, el a creat distincția între arta venețiană și cea florentină, artiștii renascentști din Florența și Roma credeau că linia este primordială, stilul renascentist venețian a fost definit de culoare și condus de Tițian.

Ecce Homo

În lucrarea „Ecce Homo”, Tițian exploatează o temă rară în pictura italiană a secolului XVI-lea, fiindu-i comandată prima dată în anul 1543. Lucrarea Muzeului Național Brukenthal este similară versiunii din 1548 aflată la Muzeul Prado din Madrid, a versiunii din 1560 aflată la Galeria Națională a Irlandei din Dublin și a celei din 1564-1566 aflată la Galeria Uffizi din Florența. Există de asemenea o lucrare neterminată din seria Ecce Homo realizată de Tițian la de Artă din Saint Louis Missouri, Statele Unite ale Americii.

Titlul lucrării, care în latină înseamnă „Iată omul”, revendică cuvintele care conform Evangheliei după Ioan îi sunt atribuite lui Ponțiu Pilat, guvernatorul roman al Iudeii. Le-a pronunțat în timp ce îl prezenta pe Iisus biciuit și batjocorit de soldați, evreilor adunați în fașa Palatului Pretorian.

În această imagine devoțională, Hristos este de obicei înfățișat bust cu capul plecat spre partea stângă, cu încheieturile mâinilor strâns legate cu o frânghie și cu atributele „regale” pe care soldații romani I le dădeau ca o formă de batjocură, ridiculizându-și pretenția de a fi „rege al evreilor”: coroana de spini, mantia purpurie și o trestie pe post de sceptru.

Tocmai în acest fel îl reprezintă Tițian în pânza aflată în Muzeul Național Brukenthal. Față de celelalte lucrări realizate cu această temă, doar lucrarea de la Sibiu îl prezintă pe Hristos stând drept, cu demnitate și cu ochii deschiși.

Lucrarea a fost prezentată anul trecut și la București, într-o ediție Art Safari, alături de picturi de Paolo Veronese, Hans Memling și Jan van Eyck de la Muzeul Național Brukenthal.

Credit foto: curatorial.ro