Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
curatorial.ro  /  Artǎ   /  Un muzeu din Liverpool face apel pentru informații despre subiectul din tabloul „The Black Boy”
windus, william lindsay, 1822 1907; the black boy

Un muzeu din Liverpool face apel pentru informații despre subiectul din tabloul „The Black Boy”

„The Black Boy” a fost pictat de artistul William L. Windus din Liverpool în 1844. Portretul, care face parte din colecțiile Galeriei de Artă Walker, a fost expus la Muzeul Internațional al Sclaviei din 2007, dar sunt încă multe lucruri pe care muzeul nu le cunoaște despre cel care a stat în fața artistului.

Subiectul tabloului privește privitorul, singur și desculț, în haine largi și rupte. Cunoscut doar sub numele de „The Black Boy”, identitatea sa a fost un mister timp de aproape 200 de ani.

Muzeul face apel la informații despre misteriosul personaj, despre care se zvonește că ar fi plecat clandestin pe un vapor spre Liverpool – probabil pentru a scăpa de sclavia din America – după ce cercetările despre artist, William Lindsay Windus, și radiografiile picturii au dezvăluit posibile indicii despre identitatea băiatului.

Portrete cu un singur personaj de culoare, o raritate

Este singurul portret pictat al unui copil de culoare expus la Muzeul Internațional al Sclaviei din Liverpool și singura pictură în ulei a unui astfel de subiect care există în întreaga colecție a Muzeelor Naționale din Liverpool.

Kate Haselden, care a cercetat portretul vechi de 180 de ani pentru muzeu, a declarat că picturile istorice care reprezintă subiecți de culoare ca servitori sau oameni înrobiți sunt mult mai frecvente.

„Portretele cu un singur personaj de culoare sunt foarte rare”, a spus ea, adăugând că portretele copiilor de culoare sunt și mai rare. „Am numărat mai puțin de 10 pentru această perioadă în colecțiile naționale din Marea Britanie. Este deosebit de rar să ai o pictură finisată, sensibilă, bine executată”.

Razele X au dezvăluit că Windus, un artist prerafaelit care avea doar 22 de ani când a pictat „The Black Boy” în 1844, a pictat „patru sau cinci” alte fețe pe pânză înainte de a lua decizia neconvențională de a alege un copil de culoare ca subiect final.

„Prin portretizarea copilului care privește direct către privitor, Windus încearcă să invoce empatia pentru subiectul său, dar într-un mod demn și ușor conflictual, a spus ea. „Face contact vizual direct, îți captează atenția și te face să te uiți direct la el”.

În 1891, la aproape 50 de ani de la crearea tabloului, o listă dintr-un catalog susținea că băiatul era un pasager clandestin pe care Windus îl întâlnise pe treptele hotelului Monument din Liverpool. Potrivit acestei relatări, lui Windus i s-a făcut milă de starea băiatului, l-a angajat ca băiat de serviciu și i-a trimis portretul la un atelier de înrămare. În mod întâmplător, un marinar care trecea prin zonă l-a văzut, și-a dat seama că copilul era ruda sa dispărută – și l-a reunit cu părinții săi.

Muzeul a descoperit că mama lui Windus conducea hotelul Monument din oraș – acum un coafor de pe London Road – și că Windus locuia acolo când a pictat „The Black Boy” pentru o cunoștință locală.

Înainte de această descoperire, experții credeau că Windus era un artist tipic clasei de mijloc, care descria sărăcia pitorească pentru a le reaminti cumpărătorilor de artă victoriană despre statutul lor înalt.

Muzeul a lansat un apel online pentru a obține informații cu privire la personaj, cerând oamenilor să folosească un formular Google pentru a împărtăși indiciile lor.

Foto credit: www.liverpoolmuseums.org.uk