Vânzările globale de artă, „creștere moderată” la 67,8 miliarde de dolari
Comerțul global de artă a generat 67,8 miliarde de dolari în 2022, potrivit unui studiu anual publicat de Art Basel și UBS. Această cifră marchează o creștere de 3% față de cea de 61,5 miliarde de dolari raportată anul trecut pentru 2021 și cu 6% peste cifra de 64 de miliarde de dolari înregistrată în 2019, înainte de pandemie. Cel mai recent când piața s-a aflat la acest nivel a fost în 2018.
Economistul cultural Clare McAndrew, care redactează raportul de mai bine de un deceniu, a analizat câteva sute de galerii internaționale și 2.700 de colecționari de artă cu averi de peste 1 milion de dolari, cu sediul în SUA, Marea Britanie, Asia și Europa.
Concluziile raportului descriu situația din 2022 pentru comercianți, casele de licitații și alți actori din domeniu ca fiind una de „creștere moderată”.
SUA, cea mai mare piață națională în comerțul cu artă
Studiul a arătat că SUA continuă să reprezinte cea mai mare piață națională în comerțul cu artă, ocupând 45% din valoarea totală, în creștere cu 2% față de anul anterior.
Pe locurile al doilea și al treilea se află Marea Britanie și China, care reprezintă 18%, respectiv 17% din vânzări. În ultimul an, Marea Britanie a înlocuit China ca al doilea mare centru de piață, care a scăzut cu 3 procente din cota de piață față de 2021.
În Statele Unite, vânzările au crescut cu 8%, la aproximativ 30,2 miliarde de dolari, în 2022. Vânzările din Marea Britanie au crescut cu 5 procente, ajungând la 11,9 miliarde de dolari. În ceea ce privește piața din China, cifrele au scăzut semnificativ, deoarece politicile de carantină prelungite au blocat afacerile. Vânzările au scăzut cu 14 procente, ajungând la 11,2 miliarde de dolari.
Vânzările prin galerii, creștere de 7%
Vânzările galeriilor au ajuns la 37,2 miliarde de dolari în 2022. Acest lucru marchează o creștere de 7% față de 2021.
În urma sondajelor efectuate în comunitatea dealerilor a fost constatat că galeriile mai mari (cele care au o cifră de afaceri anuală de 10 milioane de dolari) au înregistrat o creștere de 19 la sută a cifrelor medii de vânzare în ultimul an.
Între timp, galeriile mai mici s-au zbătut, a spus McAndrew, deoarece creșterea costurilor de operare și logistice pentru dealeri și pentru colecționari a pus o presiune crescută asupra încheierii de tranzacții, reducerile de prețuri fiind în creștere.
Galeriștii cu vânzări anuale de 250.000 de dolari sau mai puțin au înregistrat o scădere de 3% a vânzărilor în 2022. Pentru dealerii de dimensiuni medii și mici, cea mai mare parte a vânzărilor realizate către cumpărători noi a scăzut de asemenea în 2022, se mai arată în raport.
Licitații și arta NFT, în scădere
Vânzările prin licitații publice au ajuns la 30,6 miliarde de dolari, în scădere cu 2% față de 2021. Cifra a fost totuși cu 11% mai mare față de nivelul de dinaintea pandemiei, din 2019. Vânzările private la casele de licitații au generat 3,8 miliarde de dolari, în scădere față de cele 4,1 miliarde de dolari raportate în 2021.
Vânzările de NFT au înregistrat cel mai drastic declin al pieței în ultimul an. De la boom-ul din 2021, pe baza raportului lui McAndrew, se pare că mulți colecționari își mută atenția de la vânzările NFT legate de artă. Comerțul cu NFT prin intermediul platformelor online a reprezentat aproximativ 1,5 miliarde de dolari în 2022, o scădere de 50% față de cele 2,9 milioane de dolari înregistrate în 2021.