Home  /  Natură   /  Astronomii, în căutarea celei de-a noua planete a Sistemului Solar

Astronomii, în căutarea celei de-a noua planete a Sistemului Solar

Un nou studiu restrânge zona în care poate fi găsită, ipotetic, a noua planetă în limitele întunecate ale sistemului nostru solar.

Astronomul Michael Brown a condus campania care a culminat cu retrogradarea lui Pluto, în 2006, de la rangul de a noua planetă din Sistemul Solar la simpla calitate de planetă pitică.

Acum, el speră să îi găsească un înlocuitor cu ceea ce anticipează că va fi descoperirea „Planetei Nouă”, de multe ori mai mare decât Pământul care ar putea orbita Soarele dincolo de Neptun.

Profesor de Astronomie Planetară la California Institute of Technology din Pasadena, Brown este și autorul cărții de memorii „How I Killed Pluto and Why It Had It Coming”.

Un studiu publicat online de Brown și colegul lui de la Caltech, astroficizianul Konstantin Batygin, reexaminează dovezile unei propuneri pe care au făcut-o inițial în 2016: ipotetica Planetă Nouă ar putea explica anomaliile văzute de astronomi în afara sistemului nostru solar, mai ales neobișnuita grupare de asteroizi și de comete.

Studiul a fost acceptat spre publicare de Astronomical Journal, potrivit National Geographic.

În ciuda multor ani de căutări, a noua planetă nu a fost observată. Unii cercetători au sugerat că nu există, iar adunările de obiecte cerești au fost văzute de Brown și Batygin întâmplător.

Pentru cel mai recent studiu al lor, Brown și Batygin au adăugat observații noi de obiecte și au calculat că gruparea acestora este aproape sigur reală – de fapt, au găsit că există o șansă de doar 0,4% să fie o întâmplare.

Acest lucru ar sugera că Planeta Nouă este acolo, iar noul studiu cuprinde „o hartă a comorii”, a presupusei sale orbite, ce spune astronomilor care sunt cele mai bune locuri de pe cer unde să o caute.

Brown lucrează cu informații provenite din diverse analize astronomice și își dorește să fie primul care o va vedea.

Dacă această cercetare nu va avea succes, el speră că planeta va putea fi văzută grație informațiilor provenite de la un nou mare telescop de la Vera Rubin Observatory din munți, în nordul Chile, care va începe să funcționeze la capacitate deplină în 2023.

Un alt rezultat al studiului este acela că orbita Planetei Nouă este mai aproape de Soare decât propunea studiul din 2016. Apropierea mai mare ar face ca aceasta să fie mai strălucitoare și mai ușor de văzut, iar noul calcul al celor doi cercetători arată că planeta este ceva mai mică decât credeau inițial.

Dacă Planeta Nouă există, este probabil un gigant gazos foarte rece, precum Neptun, și nu o planetă stâncoasă ca Pământul.

Mai multe detalii, aici.