Comerțul online versus comerțul fizic – care este mai potrivit pentru mediu?
Fiecare colet poartă un cost ascuns: este mai bine pentru mediu să facem cumpărături online sau în magazinele fizice? Este natural să pui intensificarea impactului pe care îl are industria modei asupra mediului, pe seama dezvoltării shoppingului online și a marketingului digital omniprezent.
Așadar, atunci când vine vorba de reducerea amprentei de carbon rezultată din comportamentul nostru de cumpărare, ne putem gândi că e mai bine să renunțăm la shoppingul online, în favoarea magazinelor fizice. Însă soluția nu este chiar atât de simplă.
Ambalarea excesivă – o adevărată problemă
Cu toții așteptăm cu nerăbdare să primim, acasă sau la birou, următoarea comandă, oricât de greu ne-ar fi să recunoaștem asta. Însă, indiferent de coletul așteptat, fie că este vorba de cosmetice, tricouri sau ciorapi, cutia de carton în care au fost ambalate articolele, ne provoacă întotdeauna o strângere de inimă, atunci când vine vorba de impactul acesteia asupra mediului.
De cele mai multe ori, ambalajul de carton poate fi excesiv de elaborat: cutii mici în cutii mari, produsele ambalate în folii de protecție cu bule sau carton ondulat. În timp ce ambalajele compostabile devin din ce în ce mai des utilizate, ele nu reprezintă totuși soluția perfectă.
Totuși, nu este atât de ușor să declari că un mod de a face cumpărături este mai bun sau mai rău decât altul. Există o serie de variabile care influențează impactul comerțului electronic asupra mediului versus comerțul fizic. Ambele modalități de a face cumpărături impactează mediul și sunt o sursă importantă de emisii de carbon.
Logistica cumpărăturilor
Pentru achizițiile din magazinele fizice, articolele sunt adesea expediate în volum mare de la centrele de distribuție către magazinele de vânzare cu amănuntul, împachetate și ambalate la casă, apoi transportate la domiciliul clientului. Pentru achizițiile online, articolele sunt ambalate la un centru de distribuție, depozit sau în magazin, apoi livrate direct la ușa cumpărătorului.
Dacă un articol comandat online trebuie să treacă prin multiple centre de distribuție din diferite țări, atunci nivelul emisiilor de carbon crește din cauza transporturilor aeriene. Însă, ca lucrurile să devină și mai complicate, un studiu efectuat de MIT Center for Transportation & Logistics a relevat faptul că drumul parcurs până la magazin cu mașina, generează de două ori mai multe emisii de carbon decât shoppingul online.
Așadar, atunci când vine vorba de cumpărături, pentru combaterea efectelor acestor emisii de carbon, cel mai potrivit ar fi să alegem articole care sunt fabricate în locații cât mai apropiate posibil și vândute în magazine locale, de preferat unde să poți ajunge pe jos, cu bicicleta sau cu transportul în comun.
Ambalajele din plastic și din hârtie
În 2022, cercetătorii din Coreea de Sud au descoperit că shoppingul online a generat de 4.8 ori mai multe deșeuri din ambalaje, decât cumpărăturile efectuate în magazinele fizice. Bineînțeles, magazinele de cele mai multe ori ambalează articolele și le pun în pungi de plastic sau de hârtie.
Anual, 3.1 miliarde de copaci, majoritatea proveniți din pădurile în care clima și biodiversitatea sunt în stare critică, sunt tăiați pentru fabricarea ambalajelor, care la rândul lor sunt aruncate imediat după prima utilizare. Hârtia și plasticul sunt răspunzătoare pentru aproximativ 60% din ambalaje la nivel global și, din păcate, din cauza naturii complicate a fluxurilor deșeurilor, ratele de reciclare sunt scăzute.
Ce putem face noi? Prin conduita noastră, suntem capabili să diminuăm acești pași. De exemplu, este mai bine să avem la noi mereu o pungă reutilizabilă și să refuzăm ambalarea excesivă.
Sursă text: The Guardian