Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
curatorial  /  Artǎ   /  AI autentifică un tablou drept Caravaggio pe care experții îl considerau o copie
the lute player, versiunile de la ermitaj și wildenstein

AI autentifică un tablou drept Caravaggio pe care experții îl considerau o copie

Tabloul „The Lute Player” (una dintre cele trei versiuni existente ale acestei opere, versiunea de la Badminton House), pictat în jurul anului 1596, tocmai a fost atribuit lui Caravaggio (1571-1610) de către software-ul companiei elvețiene de inteligență artificială Art Recognition. Contrar opiniei experților care o catalogaseră anterior ca fiind o copie realizată de un membru al cercului celebrului artist italian.

Pictată pentru cardinalul Del Monte, apoi trecută în colecția Barberini în anii 1620, opera a fost vândută ducelui de Beaufort în secolul al XVIII-lea, înainte de a rămâne timp de mai multe secole la Badminton House, în Anglia.

Experții de la Sotheby’s și de la Metropolitan Museum of Art din New York, care o studiaseră în cadrul unei vânzări în 1969, concluzionaseră că era o replică pictată în 1642 de Carlo Magnone pentru cardinalul Del Monte. Pictura a fost adjudecată la doar 860 de euro, apoi achiziționată în 2001 de istoricul de artă și comerciantul Clovis Whitfield pentru 80.000 de euro.

Pentru a completa totul, Art Recognition a pus sub semnul întrebării și autenticitatea unei alte versiuni a tabloului, cea din celebra colecție a comerciantului de artă Daniel Wildenstein (1917-2001), considerată mult timp autentică. Păstrată la Muzeul Ermitaj din Sankt Petersburg, Rusia, cea de-a treia versiune este, în schimb, unanim recunoscută ca fiind autentică.

Creată în 2019, Art Recognition oferă serviciile unui instrument de inteligență artificială specializat în autentificarea operelor de artă. Cu rigurozitate și precizie matematică, software-ul a comparat fotografii de înaltă definiție ale tabloului și ale detaliilor sale cu cele ale a 200 de picturi ale lui Caravaggio, precum și cu opere ale contemporanilor săi cu stil similar, indicând în final procentajul de probabilitate ca acesta să fie un original: 85,7 %, un rezultat „foarte ridicat” potrivit directorului companiei, Carina Popovici.

Și dacă copistul era pur și simplu foarte talentat? La această întrebare, Art Recognition răspunde că expertiza nu numai că este foarte precisă, dar se bazează și pe o sursă textuală: biografia lui Caravaggio scrisă de Giovanni Baglione (1642), care descrie un tablou „The Lute Player” mai apropiat de versiunea din Badminton House decât de cea din Wildenstein.

Instrument din ce în ce mai utilizat pentru autentificarea operelor de artă

Algoritmul Art Recognition a autentificat deja sute de opere, printre care un Portret al Gabriellei de Auguste Renoir și autoportretul lui Vincent van Gogh din Muzeul Național din Oslo. De asemenea, a permis demascarea tabloului „Pont et barges sur la Seine” (Pod și barje pe Sena), prezentat ca fiind o pictură în ulei realizată de Max Pechstein în 1908, dar care era, de fapt, opera falsificatorului Wolfgang Beltracchi. Deși acest instrument îngrijorează unii specialiști – el nu ține cont nici de sensibilitatea umană, nici de analizele științifice ale pigmenților și suportului -, el este luat în serios de muzee și se poate dovedi util în caz de indecizie a experților.

Experții împărțiți de această revelație

În cazul de față, verdictul este împărțit. Unii se situează de partea AI, precum David van Edwards, președintele Lute Society, care a observat neconcordanțe la instrumentul din versiunea Wildenstein, absente din cele de la Badminton și Ermitaj. George Gordon, copreședinte al Sotheby’s Worldwide Old Master Paintings, își menține poziția. Unii se îndoiesc de fiabilitatea instrumentului și amintesc că, în 2023, doi algoritmi au dat rezultate contradictorii cu privire la o operă a lui Rafael. Dar ascensiunea operei reevaluate astfel pare inevitabilă. Expus în prezent la Londra, Caravaggio presupus va fi probabil încredințat unei instituții britanice de către proprietarul său, colecționarul Clovis Whitfield, care intenționează deja să îi dedice un podcast și un documentar.

Foto credit: „The Lute Player”, versiunile de la Ermitaj și Wildenstein

nl image

Descoperă arta alături de noi – abonează-te acum!

Artă, artiști, frumusețe și istorii inedite..
Abonează-te la newsletter pentru o selecție curatoriată de povești din lumea artei și a frumuseții care ne înconjoară.

Nu trimitem spam! Citește politica noastră de confidențialitate pentru mai multe informații.