Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
curatorial.ro  /  Artǎ   /  AI stabilește că un controversat desen a fost creat de Albrecht Dürer
durer, british museum

AI stabilește că un controversat desen a fost creat de Albrecht Dürer

Un model de Inteligență Artificială creat de o companie elvețiană a stabilit în proporție de 82% că un controversat desen a cărui autenticitate e discutată de cinci decenii a fost creat de Albrecht Dürer.

Lucrarea în discuție este „Vna Vilana Windisch”, considerat că a fost creată în 1505. Desenul pe velină (vellum) înfățișează o țărancă zâmbitoare și este semnat și datat de artist. În ciuda acestui fapt, autenticitatea a fost mult timp pusă sub semnul întrebării și lucrarea a fost studiată încă din anii 1970. O altă versiune a desenului pe hârtie se află la British Museum și, în 1993, custodele tipăriturilor din cadrul instituției a stabilit că versiunea pe vellum nu era autentică.

Carina Popovici, directorul executiv al companiei elvețiene Art Recognition, modelul a comunicat în urmă cu câteva zile, la Maastricht, analiza făcută asupra operei. Întrebată dacă scorul de 82% lasă loc pentru posibilitatea ca lucrarea să nu fie a lui Dürer, ea a declarat pentru artnet.com că inteligența artificială este – în mod firesc – incapabilă să ofere o precizie de 100%.

„Probabilitatea calculată este o măsură statistică care estimează cât de mult se potrivește opera de artă a clientului, în acest caz pergamentul lui Dürer, cu operele lui Dürer din setul de date de instruire”, a spus Popovici.

Modelul AI, creat pentru a reduce conflictul dintre interpretări

Desenul a fost analizat în comparație cu 144 de lucrări originale Dürer executate în cărbune, cretă sau în cerneală de culoare închisă. Pe lângă acestea au fost plasate desene care nu au fost create de artistul german, ci de ucenici ai lui, artiști care i-au urmat ori falsuri Dürer și desene generate de modele AI.

În principiu, singurul mod în care o lucrare de artă poate primi un scor de 100% este dacă e comparată cu ea însăși.

Popovici l-a dat exemplu pe artistul Marcantonio Raimondi, cunoscut pentru copiile remarcabile făcute după lucrări ale lui Dürer. Acestea, deși foarte convingătoare, nu au complexitatea și finețea originalelor.

Ea a adăugat că Inteligența Artificială nu are capacitatea de a oferi argumente de ce opera de artă nu ar fi fost creată de Dürer, iar Art Recognition nu a fost conceput pentru a înlocui în totalitate autentificatorii umani, ci pentru a reduce conflictul dintre interpretări.

Imagine: desenul lui Dürer pe hârtie în stilou și cerneală și laviu maro de la British Museum