Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Alberto Giacometti – André Breton, prietenii suprarealiste, într-o o expoziție deschisă până în aprilie la Paris

Alberto Giacometti – André Breton, prietenii suprarealiste, într-o o expoziție deschisă până în aprilie la Paris

Opere suprarealiste de Alberto Giacometti, inspirate de prietenia sa cu artiștii acestei mișcări și în special de cea cu poetul André Breton, sunt expuse, începând de miercuri și până în aprilie la galeria de artă Institut Giacometti din Paris, anunță AFP.

Trei sculpturi foarte diferite ale „L’homme qui marche”, foarte cunoscut, sunt în centrul acestei expoziții, care scoate în evidență legăturile strânse dintre cei doi artiști și influența lor reciprocă prin corespondență și carnetele de desen ale lui Giacometti.

Fotografii cu Dora Maar, Leonora Carrington și Meret Oppenheim, în expoziție

Zece tablouri (Miro, Arp, Dali, Ernst), care provind de la muzee franceze și străine și din colecții private, sunt expuse în oglindă, precum și o serie de fotografii care evidențiază femeile din epocă: Dora Maar, Leonora Carrington și Meret Oppenheim. Aceasta din urmă a realizat „L’oreille de Giacometti”, sculptură uimitoare în bronz de 10 cm înălțime, prezentată în expoziție.

expo giacometti breton

Vedere din expoziție

În centrul acestui univers este „Boule suspendue” (metal și ipsos), o cușcă în interiorul căreia o sferă suspendată pare să poată aluneca peste marginea unei semilune, achiziționată în 1930 de André Breton, liderul grupului de suprarealiști. Alături, „Cube”, poliedru neregulat cu 12 fațete, legat de moarte și melancolie, realizat de Giacometti la decesul tatălui său, și „L’Objet invisible”, o femeie semi-așezată ținând în mâini un obiect invizibil, inspirat de o semi-mască din tablă descoperită de cei doi prieteni la târgul de vechituri în 1934.

Împărtășind gustul suprarealiștilor pentru automatism, irațional, oniric sau jocul iubirii crude, Giacommetti va integra grupul timp de cinci ani (1930-1935) înainte de a se îndepărta de acesta din cauza diferențelor de opinii politice și estetice.

În cercul său, Giacometti participă la anchete despre „cunoașterea irațională a obiectului” și colaborează la culegeri și reviste ale mișcării, publicând ilustrații, poeme și povești cu vise.

Operele sale vor fi fotografiate de Man Ray, Dora Maar, Brassaď sau André Boiffard, care realizează și primele portrete fotografice ale artistului.

Operele prezentate provin de la Fundația Giacometti, care deține 10.000 de piese donate de văduva artistului după moartea acestuia în 1966. Ea a deschis în iunie 2018 un institut într-un hotel particular în stil Art Deco, fost atelier al decoratorului Paul Follot la Denfert, restaurant de arhitectul Pierre-Antoine Gatier.

Giacometti, pictor și sculptor major al artei modern, născut în Elveția, și-a stabilit atelierul său istoric în acest cartier în jurul Montparnasse, loc al efervescenței artistice din secolul trecut. Institutul adăpostește o reconstituire aproape în mărime naturală a acestui atelier.

Foto credit: Institut Giacometti