
Amintiri și profeții – Opt artiști, la Gaep
Gaep prezintă „Memories and Prophecies” în perioada 21 noiembrie – 31 ianuarie 2026, o expoziție ce aduce laolaltă lucrări realizate de șase artiști reprezentați de galerie – Răzvan Anton, Théo Massoulier, Tania Mouraud, Damir Očko, Cătălin Pîslaru, Mihai Plătică – și de doi artiști invitați – Roberta Curcă și Vlad Nancă.
Expoziția de grup examinează legăturile dintre trecut, prezent și viitor, sugerând că închipuirea viitorului este o altă formă de memorie și că imaginea noastră despre ceea ce urmează este edificatoare pentru ceea ce simțim acum. Prin pictură, sculptură, desen, fotografie și colaj, artiștii participanți se raportează la timp în moduri diferite: ca material, proces de creație, ciclu, călătorie, lentilă pentru analizarea schimbărilor, sau în relație cu spațiul și universul.
Vernisajul este programat în 21 noiembrie, de la ora 18:00, la galeria din str. Giuseppe Garibaldi 8.
„Las Meninas” à la Tarantino
Un centru de interes în „Memories and Prophecies” este o nouă pictură de Cătălin Pîslaru, „The Oracle”, a cărei geneză reflectă fascinația artistului față de istoria artei și față de narațiunile à la Tarantino. Având ca punct de plecare „Las Meninas”, de Velázquez, pe care o consideră un reper de armonie compozițională, Pîslaru imaginează un scenariu în care personajul principal este luat de „ființe diferite de orice înger sau demon, creaturi înalte, argintii, cu ochi care reflectă galaxii”; enigmatica dispariție îi face pe învățați să speculeze că faimosul pictor „a întrezărit un adevăr atât de profund, încât noi ceilalți nu-i putem face față”.

Cătălin Pîslaru, „The Oracle”, 2025, ulei pe pânză, 150 x 130 cm © Cătălin Pîslaru. Foto: Cătălin Georgescu. Prin amabilitatea artistului și a galeriei Gaep
Alte forme de intuiție sporită, provenite mai degrabă din demersuri analitice decât din clarviziune, apar în fotografiile lui Mihai Plătică și Tania Mouraud. În timp ce primul manipulează modelul de culoare RGB pentru a obține imagini alternative ale unui peisaj, cea de-a doua subminează opozițiile binare pictură vs. fotografie, figurativ vs. abstract prin fotografierea de aproape a reacțiilor chimice de pe suprafața materialelor plastice care acoperă cojile de nucă de cocos folosite pentru a colecta seva arborilor de cauciuc în India.
Desen, sculptură și colaj
Mărturii sau rămășițe ale trecutului își găsesc noi forme în lucrările lui Răzvan Anton și Roberta Curcă. Pentru „Fading Studies”, Răzvan Anton recurge la un proces heliografic: hașurează cu un pix albastru foi de hârtie, apoi așază deasupra lor un ecran transparent ce conține negativul unei imagini de arhivă, iar la final pune acest dublu strat pe ferestrele atelierului său și lasă soarele să developeze imaginea timp de câteva săptămâni sau luni. Rezultatul se situează la intersecția dintre desen, fotografie și print. La rândul ei, Roberta Curcă reutilizează plăci de metal și vinil din industria grea și tipografică. Noua ei serie, „Notes Extended”, investighează modul în care aceste produse industriale derivate, șabloane, stenciluri și goluri pot fi transformate în instrumente de desen și de gândire.
Procesele de metamorfoză generate de crizele Antropocenului sunt subiecte-cheie pentru Théo Massoulier. Sculpturile sale realizate cu ocazia expoziției de la Gaep constituie modele speculative pentru organisme ce ar putea apărea din condițiile entropice actuale. Un alt tip de abordare speculativă are Vlad Nancă: înrădăcinată în istoria secolului al XX-lea, cu arhitectura sa modernistă, trecerea de la idealurile utopice timpurii la distopiile ulterioare, cursa spațială și glorificarea realizărilor din știință și sport.
„Memories and Prophecies” prezintă și două noi colaje de mari dimensiuni ale lui Damir Očko. Aceste „dragforms” (forme în travesti) transpun în anagrame numele unor fobii: optofobia, frica de a deschide ochii, și siderofobia, frica de stele.
Fotografie principală: Mihai Plătică, Chromatic Waves 6, 2025, print cu cerneală pe Hahnemühle Photo Rag Satin, 32 x 47 x 6 cm © Mihai Plătică. Prin amabilitatea artistului și a galeriei Gaep










