Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
curatorial.ro  /  Artǎ   /  Art Safari – Keep the Art Beat, din 7 martie 2025
nicolae grant, pridvor la golești

Art Safari – Keep the Art Beat, din 7 martie 2025

„Keep the Art Beat”, o nouă ediție Art Safari, debutează în 7 martie 2025, și include expoziții Ion Țuculescu, Ioan Andreescu, pictori români uitați și voci contemporane.

Cea de-a 16-a ediție a festivalului e programată până în 27 iulie. Noul sezon propune un program de excepție: retrospective aniversare ale maeștrilor artei românești Ioan Andreescu și Ion Țuculescu, Pictori uitați – comori ascunse ale artei românești, Young Blood 4.0, dedicat noului val de artiști contemporani, dar și „Împotriva curentului” – expoziție de fotografie.

Au loc de asemenea tururi ghidate nocturne și de zi, ateliere de artă pentru adulți și copii, brunch-uri duminicale. Biletele au fost puse deja în vânzare; până la 31 ianuarie, la jumătate de preț.

Ioan Andreescu. Adevărul și imaginația

Întrebat odată ce crede despre loan Andreescu, Nicolae Grigorescu a răspuns că „Andreescu este cel mai mare artist pe care l-a avut țara, socotindu-mă chiar şi pe mine. Dacă ar fi trăit, ar fi devenit, fără îndoială, marele nostru artist național” (Radu Bogdan, „Ioan Andreescu”, Editura Meridiane, 1961).

Ioan Andreescu a avut o sensibilitate de excepție, fiind, incontestabil, cel mai profund dintre peisagiştii români. El s-a stins din viață la nici 33 de ani, înainte să devină faimos.

Ion Țuculescu. Geniul Amator

După 60 de ani de la expoziția crucială din 1965 organizată la Sala Dalles, Art Safari întreprinde, sub patronajul Ministerului Culturii, o amplă revizionare și, poate, reconsiderare a operei titanului începuturilor artei contemporane românești, „cazului singular”, care a fost Ion Țuculescu.

Pornind de la dubla figură intelectuală a lui Țuculescu, ca medic, cercetător și om de știință riguros, dar și ca artist autodidact, marcat de o fervoare experimentală și umană fără egal, expoziția realizează portretul unei veritabile personalități complete și complexe a culturii românești moderne, prezentând peste 100 de lucrări reprezentative din cele mai importante muzee și colecții private din țară. Ion Țuculescu este figura totemică a forței creatoare explozive, a libertății de expresie imposibil de îngrădit și a inconfundabilei autenticități spirituale naționale.

Pictori români uitați

Expoziția „Pictori români uitați” reunește mai mult de 100 de picturi semnate de zeci de artiști care au avut o contribuție semnificativă în istoria artei românești, dar ale căror nume s-au pierdut (ori s-au omis intenționat) cu trecerea timpului.

Proiectul își propune să pună într-un format expozițional (și să ducă mai departe) demersul științific al cărții, de mare senzație la vremea ei, scrise de Tudor Octavian, jurnalist, scriitor și cronicar de artă (publicate în 2003 la editura NOI media print, sub numele „Pictori români uitați”).

Young Blood 4.0. Noul val de artiști contemporani

Expoziția aduce în prim-plan un atribut caracteristic generațiilor tinere de creatori contemporani: flexibilitatea, aplicată atât dimensiunii conceptuale, cât și materiale sau de expresie, punct-cheie al limbajului vizual.

„Young Blood 4.0” își propune să selecteze acei artiști vizuali recenți care au urmărit să descopere și să cerceteze adevăruri personale sau universale, prin mijloace și tehnici atipice, neconvenționale, indubitabil autentice.

Împotriva curentului. Expoziție de fotografie  

Continuarea seriei de expoziții fotografice prezintă de data aceasta doi artiști care locuiesc în Germania și ale căror proprii limbaje vizuale interoghează într-o manieră foarte personală mediul fotografic.

Viktoria Binschtok (născută în 1972 la Moscova, trăiește în prezent la Berlin) și Michael Schäfer (născut în 1964 la Sigmaringen, trăiește în prezent la Berlin) folosesc și reflectează asupra imaginilor din mass-media, explorând diferitele moduri în care acestea operează. În acest sens, lucrările lor pot fi privite în cadrul unei tradiții de interes artistic față de mass-media, care datează din anii 1970.

Fotografie principală: Nicolae Grant, „Pridvor la Golești”