
Arta cantoneză modernă, capitol important în modernismul global
„Canton Modern: Art and visual culture, 1900s – 1970s” prezintă creațiile cantoneze ca un capitol important în modernismul global. Ampla expoziție este găzduită de M+ Hong Kong în perioada 28 iunie – 5 octombrie 2025.
Este axată pe orașele Guangzhou și Hong Kong și analizează o perioadă crucială, evidențiind modul în care pictori precum Guan Shanyue au revizuit tradiția și fotografi ca Sha Fei au contribuit la crearea unei noi imagini naționale.

Li Hua – Raging Tide series no 1, Struggle, 1947
Expoziția sugerează că toți acești artiști au făcut multe pentru a destabiliza istoria artei chineze – și că replicile experimentelor lor sunt resimțite și astăzi. Pentru a sublinia acest aspect, M+ a apelat la artistul autodidact Dai Guangyu pentru a reface o pictură peisagistică de 9 metri din 1959 realizată de Guan Shanyue și Fu Baoshi.
Unite printr-o identitate lingvistică și culturală comună, orașele portuare Guangzhou (Canton) și Hong Kong au fost marginale, din punct de vedere istoric, în China. Cele două orașe, în care s-a născut revoluția modernă din China, au dat viață și unui modernism vizual și artistic distinct, modelat de interacțiunile interculturale și de tensiunile dintre mediile artistice conservatoare și progresiste. Artiștii cantonezi s-au desprins de poetica elegantă a picturii clasice cu cerneală pentru a crea un realism orientat spre societate, descriind subiecte care variază de la petrecerea timpului liber și muncă la război și dezastre. Lucrând ca jurnaliști și editori, aceștia au exploatat caracterul imediat și circulația tipăriturilor, fotografiilor și caricaturilor pentru a interveni în societate și chiar pentru a o reforma.

Luis Chan – Dancing Party, 1968
Propagandă și arta realistă socialistă
După fondarea Republicii Populare Chineze în 1949, artiștii cantonezi au contribuit la construirea imaginii de sine a acestei țări prin propagandă și prin arta realistă socialistă, chiar dacă agendele naționale subminau din ce în ce mai mult caracterul regional și individual.
Deși Guangzhou și Hong Kong au pornit după război pe căi politice distincte, arta și cultura lor vizuală au rămas legate de o moștenire modernistă comună.
Artiștii din Hong Kong, inclusiv cei care au îmbrățișat în mod deschis tendințele internaționale, au avut adesea simpatii tensionate cu contemporanii lor de peste graniță.
Reunind mai mult de 200 de lucrări din colecții instituționale și private, multe dintre ele expuse public pentru prima dată, „Canton Modern” recuperează o poveste locală profund înrădăcinată, cu rezonanță globală contemporană.
Credit foto: M+