Berthe Morisot şi arta secolului al XVIII-lea, la Muzeul Marmottan Monet
Muzeul Marmottan Monet prezintă până în 3 martie 2024 o expoziție inedită intitulată „Berthe Morisot și arta secolului al XVIII-lea”.
Expoziția este curatoriată de istoricii de artă Marianne Mathieu și Dominique d’Arnoult, cu participarea lui Claire Gooden, curator la Muzeul Marmottan Monet.
Șaizeci și cinci de lucrări din muzee franceze și străine și din colecții private sunt reunite pentru prima dată pentru a evidenția legăturile dintre opera primei femei impresioniste, Berthe Morisot (1841-1895), și arta lui Antoine Watteau (1684-1721), François Boucher (1703-1770), Jean-Honoré Fragonard (1732-1806) și Jean-Baptiste Perronneau (1715-1783).
Pe baza unei analize a unor surse în mare parte inedite (corespondență, caiete de notițe ale lui Berthe Morisot, ale soțului ei, Eugène Manet și ale anturajului lor, extrase de presă) și a unui studiu genealogic aprofundat, expoziția și catalogul acesteia oferă o nouă lumină asupra unui subiect care a fost adesea menționat de istorici, dar care nu a făcut încă obiectul unor cercetări dedicate și exhaustive.
Prima femeie din grupul impresionist
Expoziţia arată că Berthe Morisot a crescut într-o societate care celebra zilnic arta secolului al XVIII-lea. Între 1860 și 1880, ea a descoperit operele lui Watteau, Boucher, Fragonard și Perronneau, care sunt acum expuse în număr mare în muzee.
Pe măsură ce se maturiza, impresionismul lui Morisot era impregnat de un anumit spirit al secolului al XVIII-lea cu care se identifica. Contemporanii ei au identificat imediat această legătură, evocând o filiație spirituală și apoi o înrudire de vis cu Jean Honoré Fragonard. Istoria se scrie uneori pe mituri.
În timp ce s-a demonstrat că Berthe Morisot nu era strănepoata lui Fragonard și că nu era în niciun fel înrudită cu acesta, expoziția se concentrează asupra adevăratelor fundamente ale acestor afinități artistice, urmărind cronologia dezvoltării lor și principalele lor caracteristici.
Berthe Morisot, prima femeie din grupul impresionist, a participat asiduu la șapte din cele opt expoziții ale grupului și s-a impus ca unul dintre cei mai activi membri ai acestuia. Refuzând să aplice metode și formule și să devină astfel o școală, impresioniștii au format un grup în care fiecare a oferit un răspuns personal la preocupări comune.
Foto credit: „Au bal”, Berthe Morisot, Muzeul Mormattan Monet