
Bienala Veneția 2026 – Prezența americană, incertă, după ce proiectul ales a fost retras
Pavilionul Statelor Unite la Bienala de Artă de la Veneția 2026 este posibil să rămână gol, având în vedere că proiectul propus de artistul Robert Lazzarini și curatorul independent John Ravenal, selectat în septembrie, a rămas în așteptare, după ce negocierile dintre Departamentul de Stat și entitatea care urma să sprijine prezența artistică a SUA la cel mai important eveniment de artă din lume au eșuat.
Curatorul a a fost informat, la începutul lunii septembrie, de Departamentul de Stat al SUA, care se ocupă de ofertele pentru contribuția americană la Bienală, că propunerea lor a fost aleasă.
Ravenal și Lazzarini au colaborat la prima expoziție solo instituțională a artistului, la Muzeul de Arte Frumoase din Virginia, în Richmond, în 2003. Ei au depus propunerea fără un partener instituțional, ceea ce este neobișnuit pentru Pavilionul Statelor Unite. Astfel, după câteva încercări au stabilit o colaborare cu Muzeul de Artă Contemporană al University of South Florida, potrivit Washington Post.
Două birocrații incompatibile
Negocierile dintre Universitate și Departamentul de Stat s-au întrerupt la sfârșitul lunii septembrie, chiar înainte de blocajul guvernamental. Într-un interviu acordat ziarului, Lazzarini spune că, în opinia lui, acesta a fost un caz de „incompatibilitate între două birocrații”, și nu un exemplu de dezacord ideologic.
În cele din urmă, propunerea câștigătoare a fost retrasă.
Nu au fost făcute alte comentarii până în prezent, însă cotidianul american amintește că, în propunerea lui, Ravenal nota: „Pe măsură ce Statele Unite se apropie de a 250-a aniversare în 2026, este nevoie de un proiect artistic care să facă mai mult decât să prezinte talentul — acesta trebuie să încurajeze angajamentul critic față de simbolurile și idealurile americane într-o perioadă de mari schimbări”.
Calendar redus și bani puțini
Althea Johnson, purtător de cuvânt al USF, a precizat că „University South Florida este onorată că propunerea noastră a fost selectată pentru a reprezenta Statele Unite”, dar că universitatea nu a putut accepta subvenția acordată de Departamentul de Stat al SUA pentru a participa din cauza „mai multor factori”, printre care termenul scurt și obligațiile financiare necesare pentru realizarea expoziției.
Realizarea expoziției care reprezintă SUA la Bienala de Artă la fiecare doi ani este un efort costisitor. Guvernul SUA acordă o subvenție de numai 375.000 de dolari, deși expoziția necesită adesea câteva milioane de dolari pentru finalizare. Aproximativ o treime din aceste fonduri, 125.000 de dolari, sunt alocate Colecției Peggy Guggenheim din Veneția, care întreține Pavilionul.
Ediția din 2024 a lui Jeffrey Gibson a avut un buget de aproximativ 5 milioane de dolari, în timp ce pavilionul lui Simone Leigh din 2022 a costat aproximativ 7 milioane de dolari, potrivit New York Times. Conform Post, bugetul lui Lazzarini ar fi fost de 5 milioane de dolari.
În calitate de curator, Ravenal ar fi fost principalul responsabil pentru strângerea acestor fonduri, ceea ce ar fi fost dificil, având în vedere că în prezent nu are o afiliere instituțională. El a fost anterior director executiv al Parcului și Muzeului de Sculptură deCordova din Massachusetts și curator de artă modernă și contemporană la Muzeul de Arte Frumoase din Virginia, Richmond.
Odată ce USF a acceptat să fie partenerul instituțional, însă, contractul de finanțare a făcut ca universitatea să fie responsabilă pentru aproximativ 4,75 milioane de dolari, suma care nu era asigurată de Departamentul de Stat. Contractul trebuia semnat pentru ca Ravenal să poată anunța donatorii că propunerea a câștigat și pentru a putea începe strângerea de fonduri, dar, potrivit Post, USF a dorit o listă cu promisiunile donatorilor înainte de semnarea contractului.
Lazzarini, o alegere neobișnuită
Ravenal și Lazzarini și-au depus propunerea în vară, după ce au citit un articol în revista Vanity Fair care punea sub semnul întrebării statutul Pavilionului SUA. Articolul menționa, de asemenea, că în apelul la propuneri lansat de Departamentul de Stat în acest an se adăugase mențiunea că proiectele trebuie să pună în evidență „opere de artă care reflectă și promovează valorile americane” și care „[favorizează] relații pașnice între Statele Unite și alte națiuni”.
Și procesul de selecție a fost unul aparte acum. Propunerea câștigătoare a fost selectată, ca de obicei, de Comitetul consultativ pentru expoziții internaționale, format din reprezentanți ai Administrației Naționale pentru Arte (NEA) și ai Departamentului de Stat al SUA, prin intermediul unui apel de proiecte. Însă reformele administrației Trump în cadrul guvernului federal au determinat NEA să se retragă din procesul de selecție, care a fost gestionat în întregime de Departamentul de Stat. Un purtător de cuvânt al NEA a declarat pentru The Post că organizația nu a participat din cauza „constrângerilor de timp și a schimbărilor de personal din ambele agenții”.
Lazzarini ar fi fost o alegere neobișnuită pentru Pavilionul SUA, deoarece artistul ales este adesea cineva cu notorietate, cu un CV mai bogat. Printre reprezentanții recenți ai SUA se numără artiști de renume precum Jeffrey Gibson, Simone Leigh, Mark Bradford, Joan Jonas și Ed Ruscha. Ori în cazul lui Lazzarini, pe lângă câteva expoziții solo, cea mai notabilă prezență a lui a fost la Bienala Whitney din 2002.
Identitatea americană, ingredientul principal
Articolul din The Post a oferit câteva detalii despre cum ar fi arătat pavilionul american al celor doi. Clădirea neoclasică ar fi fost populată cu obiecte legate de identitatea americană, inclusiv steaguri americane, statui ale lui George Washington și tunuri din Războiul Civil, toate prin prisma deformărilor caracteristice creației artistului. În fața pavilionului urma să fie ridicat un steag de mari dimensiuni cu un vultur, care ar fi obstrucționat parțial fațada.
Vara aceasta, artistul Andres Serrano și bloggerul de extremă dreapta Curtis Yarvin și-au anunțat public propunerile, dar nu este clar dacă le-au înscris efectiv. Pavilionul american de la Bienala de Artă de la Veneția 2026 ar fi putut fi un altar dedicat președintelui Donald Trump, în viziunea lui Andres Serrano. Mai mult, provocatorul artist în vârstă de 74 de ani voia să îl invite pe liderul american să contribuie la expoziție, considerând că el ar reprezenta cel mai bine țara.
19 ianuarie 2026, termen limită
Multe țări și-au anunțat deja reprezentanții pentru Bienală, printre care Regatul Unit – Lubaina Himid, Franța – Yto Barrada, Germania – Henrike Naumann și Sung Tieu, Canada – Abbas Akhavan și Singapore – Amanda Heng.
Țările au timp până în 19 ianuarie 2026 să-și înscrie oficial pavilioanele la Bienala de la Veneția. România, ca în fiecare an, va anunța reprezentantul în 15 ianuarie 2026.
Ediția din 2026 a Bienalei de Artă de la Veneția are loc în perioada 9 mai – 22 noiembrie, cu avanpremieră pentru specialiști și presă în perioada 6 – 8 mai 2026. Tema ediției de anul viitor este „In Minor Keys”.









