
Bienala Veneția – Qatar, primul pavilion nou în trei decenii. Australia renunță la artistul ales pentru 2026
Qatar va construi primul pavilion nou la Bienala de la Veneția în ultimii 30 de ani. În același timp, Australia a anunțat că renunță la artistul ales pentru Bienala de Artă din 2026, pentru a evita „dezbaterea divizivă”, după ce unii critici au interpretat lucrări ale lui Khaled Sabsabi ca o glorificare a unui lider Hezbollah.
Pavilionul Qatar, în zona centrală a Giardini
Qatar va construi un nou pavilion permanent pentru cea mai importantă expoziție din lume, care a permis construirea de pavilioane naționale în 1907.
Propunerea de a construi un pavilion al Bienalei pentru națiunea arabă a fost prezentată în iulie 2024 și a marcat una dintre primele acțiuni ale noului președinte al Bienalei, jurnalistul de dreapta Pietrangelo Buttafuoco. Anunțul a urmat unui protocol de cooperare semnat în iunie 2024 între Qatar Museums și Municipalitatea din Veneția, care vizează consolidarea legăturilor și extinderea colaborării culturale și socioeconomice între Qatar și Italia.
Noul Pavilion al Qatarului va fi amplasat într-un loc central în Giardini, lângă Pavilionul Cărții, aproape de intrare. Arhitectul nu a fost încă anunțat. Deși pavilionul nu va fi finalizat, Qatar va începe să activeze amplasamentul său în mai 2025, în timpul celei de-a 19-a Expoziții internaționale de arhitectură, prin prezentarea unei instalații majore, „Centrul comunitar”, realizată de arhitectul pakistanez Yasmeen Lari.
În prezent, există 30 de pavilioane în Giardini, reprezentând 32 de țări – inclusiv România – și orașul Veneția. Alte națiuni iau parte la bienală în galeriile Arsenale și în spații închiriate din oraș.
În ultimii 50 de ani, au fost construite doar două pavilioane naționale noi. În 1988, a fost inițiat cel al Australiei, o structură temporară care a rezistat până la debutul unui pavilion permanent în 2015, și în 1995, Coreea de Sud.
Australia – O nouă controversă la Bienală
Prezență permanentă relativ recentă în Bienală, Australia încearcă să evite un scandal. Este în discuție reprezentarea la cea de-a 61-a ediție a Bienalei de Artă. Cu mai bine de un an înainte, doar câteva expoziții în pavilioane naționale au fost anunțate.
Între ele, Australia îl prezenta în urmă cu o săptămână pe artistul Khaled Sabsabi, care a fugit de războiul civil din Liban pe când era copil și locuiește acum în vestul orașului Sydney, cu o expoziție curatoriată de Michael Dagostino.
Mai mult de 35 de ani, Sabsabi a produs lucrări pe teme de identitate națională, migrație și xenofobie, în special în ceea ce privește stereotipurile culturale ale musulmanilor și arabilor. Directorul general al Creative Australia, Adrian Collette, aprecia că lucrările lui „reflectă diversitatea și pluralitatea culturii bogate a Australiei și vor stârni conversații semnificative cu publicul din întreaga lume”.
Creative Australia și-a schimbat părerea după o săptămână. Într-un comunicat, a fost transmis: „Consiliul de administrație al Creative Australia a luat decizia unanimă de a nu continua cu echipa artistică aleasă pentru Bienala de la Veneția 2026. Creative Australia este un susținător al libertății de exprimare artistică și nu este un arbitru al interpretării artei. Cu toate acestea, consiliul consideră că o dezbatere prelungită și dezbinătoare cu privire la rezultatul selecției pentru 2026 prezintă un risc inacceptabil pentru sprijinul public acordat comunității artistice australiene și ar putea submina obiectivul nostru de a aduce australienii împreună prin artă și creativitate”.
O problemă a reprezentat-o „You”, o instalație video din 2007 a artistului, care prezintă un portret al lui Hassan Nasrallah, fost lider Hezbollah asasinat de Israel în septembrie 2024, pe un clip audio al discursului său din 2006. Lucrarea se află la Muzeul de Artă Contemporană din Sydney, care a descris modul în care Sabsabi „a manipulat materialul video, ascunzând fața lui Nasrullah cu raze de lumină care strălucesc din ochii și gura sa, sugerând o iluminare divină”. Totuși, a fost subliniat modul în care lucrarea, descrisă ca „ambiguă”, „se joacă și cu temerile occidentale de diferență culturală” și „capacitatea mass-media de a diviniza sau de a defăima și de a genera suspiciune sau panică prin repetarea intensivă a imaginilor pe ecranele noastre de televiziune”.
O altă lucrare provocatoare a lui Sabsabi menționată este „Thank You Very Much” (2006), un videoclip ce prezintă evenimentele din 11 septembrie 2001. Titlul este împrumutat de la una dintre frazele folosite de George W. Bush în timpul unei conferințe de presă despre atacuri, ale cărei fragmente sunt folosite și în videoclipul lui Sabsabi.
Credit foto: curatorial