
Blockbusterul „Caravaggio 2025”, vizitat de 400.000 de persoane, extins
Galeria Națională de Artă Veche din Roma de la Palazzo Barberini numește „Caravaggio 2025” unul dintre cele mai importante și ambițioase proiecte expoziționale axate vreodată pe pictor, afirmând că oferă „o ocazie unică de a redescoperi arta lui Caravaggio într-o lumină nouă”.
Inaugurată la începutul lunii martie, expoziția a fost vizitată până acum de 400.000 de persoane și a fost prelungită cu două săptămâni, până la 20 iulie.
Sunt prezentate 24 de lucrări ale pictorului baroc, iar expoziția coincide cu Jubileul Bisericii Catolice. Nu este tocmai o retrospectivă, deoarece Galeriile Uffizi din Florența și alte instituții italiene păstrează o parte din prețioasele lor Caravaggio, dar Palazzo Barberini a împrumutat 20 de lucrări, dintre care 9 vin din străinătate, precum „The Cardsharps” (1595), o pânză care rareori părăsește Muzeul de Artă Kimbell din Fort Worth, Texas.
Printre piesele remarcabile se află „Martiriul Sfintei Ursula” (1610), ultima pictură realizată de Michelangelo Merisi da Caravaggio, restaurată. O alta este un portret al lui Maffeo Barberini, susținător devotat al artelor și viitorul papă Urban al VIII-lea. Recent a fost confirmat că este un Caravaggio, după ce a stat secole întregi în colecții private.
Expoziția este organizată cronologic, ghidând vizitatorii prin viața turbulentă a lui Caravaggio. De la începuturile sale dificile la Roma, în anii 1590, expoziția urmărește ascensiunea fulminantă a artistului milanez și susținerea lui de către bancheri și clerici, îl urmărește în anii de exil, când a cerut iertare de la Papa Paul al V-lea după ce a ucis un om în circumstanțe ambigue.
„Caravaggio 2025” este împărțită în patru săli – Debutul la Roma, Revigorarea umbrelor întunecate, Sacrul și tragicul între Roma și Napoli și Sfârșitul jocului.
Dincolo de pereții expoziției, organizatorii oferă o a 25-a lucrare sub forma lui „Jupiter, Neptun și Pluto” (cca. 1597), singura pictură pe tavan a maestrului, aflată în Vila Aurora.